Åsa Fahlén i möte med skolministern: ”Läget är akut”

Åsa Fahlén hade ett extra möte med skolminister Lotta Edholm på Utbildningsdepartementet.

Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén har haft ett extra möte med skolministern.
– Jag begärde att få träffa Lotta Edholm och berätta om hur akut vi upplever att situationen i skolan och förskolan är just nu, säger hon.

Huvudsyftet till mötet på utbildningsdepartementet är läget i skolan och förskolan efter Tidö-överenskommelsen.

– Vi tycker det är illavarslande hur mål- och resultatstyrning kommer i första hand. Politikerna måste börja tänka på det viktigaste först. Och då måste vi gå från output till input, säger Åsa Fahlén.

Med input menar Sveriges Lärare att skola och förskola får rätt förutsättningar från start.

– Det är där vi måste ha fokus; på ingångsvärdena för lärare och förskollärare. Hur ser verkligheten ut i klassrummet? Och hur förhåller vi oss till den verkligheten? Det är i den änden vi måste börja tänka. Samhället måste exempelvis agera när det inte finns speciallärare där de skulle behövas, säger hon.

”Hon lyssnar på oss”

Själva mötet med skolministern upplever Åsa Fahlén som positivt.

– Jag tycker att Lotta Edholm lyssnar på oss. Vi förde ett resonemang där hon förstod våra synpunkter och jag upplever att hon delar flera av Sveriges Lärares synpunkter och farhågor.

Men?

– Hennes möjligheter att agera är nog begränsade, säger Åsa Fahlén. Och det finns stora saker vi måste ta tag i snabbt. Hur ska lärare få mer tid att för- och efterarbeta undervisningen? Hur ska antalet barn och elever i förskolegrupper och klasser hållas på en rimlig nivå så att vi kan göra våra jobb bra?

”Det här måste lösas nu”

Åsa Fahlén ser en stor fara i att skjuta problemen framför sig.

– Det här är saker som måste lösas nu. Vi kan inte ha en plan för att ordna upp saker om två eller tre år. Då har vi i princip förlorat kullar med elever som aldrig fått en ärlig chans i skolan. De där förlorade åren kan eleverna aldrig ta igen. Som sagt; åtgärderna måste göras nu. Vi har inte råd att vänta, säger hon.

Nedskärningarna i förskolan och skolan förstärker den negativa spiralen.

– Ja, vi kan ju ta Göteborg som exempel. Där är det fullständig, fullskalig kris för att tala klarspråk. När det gäller just oss lärare är ett vanligt argument att vi får behålla våra jobb när det ska sparas pengar. Men titta på konsekvenserna. Lärare som får vikariera för varandra i ämnen som inte är deras egna. Bara det är ju en olycklig konsekvens, men också ytterligare arbetsuppgifter som adderas.

”Det är uppåt väggarna”

– Och tittar vi på vilka som får gå i nedskärningarna, så är det ofta personer som behövs för att stötta barn och unga med särskilda utmaningar och som är väldigt betydelsefulla resurser inom skolan. Det är förödande för eleverna samtidigt som lärare får ta ansvar för något som ligger långt utanför det egentliga uppdraget, säger Åsa Fahlén.

Vad är det värsta exempel du hört talas om där?

– Det går inte att gradera på det sättet. Men visst häpnar jag när jag får höra om lärare som på grund av neddragningar i verksamheten ska sköta att en elev får insulinsprutor. Det är helt uppåt väggarna att en lärare ska ta det ansvaret och vi kan inte ha det så i den svenska skolan, säger Åsa Fahlén.