Förskolerektorer får samma chans till fortbildning

Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

Samma chanser till fortbildning och rektorsutbildning anpassad efter verksamheten. Nu inför regeringen nya möjligheter för rektorer i förskola att utveckla sitt pedagogiska ledarskap.

Den första juli blev förskolechefer rektorer. För att stärka det pedagogiska ledarskapet i förskolan ytterligare ska de nu få samma möjligheter till fortbildning som rektorer i skolan. Förändringen träder i kraft 15 augusti efter ett beslut av regeringen och samarbetspartierna C och L.

– Det som händer rent konkret är att det blir det ännu tydligare att förskolan är en del av utbildningsväsendet. Det är et starkt signalvärde till samhället i övrigt och vår förhoppning är att detta ska höja både lön och status för cheferna i förskolan, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman, ordförande för Lärarförbundet Skolledare.

Samtidigt görs en av delkurserna i rektorsutbildningen om. Kursen som handlade om mål- och resultatstyrning kommer i stället att inrikta sig mot styrning, organisering och kvalitet.

– Det gör utbildningen mer relevant för förskolan, där vi inte arbetar med mål och resultat på samma sätt, säger hon.

Kampen för att göra förskolan till en del av utbildningsväsendet har pågått länge.

– Det har varit det tuffaste att få alla att inse att det är en verksamhet som jobbar med mål, och organisation, och med kvalitet. Att förskolan är en del av lärandet för livet, inte bara omsorg, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman.

Genom möjligheten till fortbildning vill utbildningsminister Anna Ekström (S) höja kvalitet och likvärdighet i förskolan.

– Ett tydligt ledarskap är avgörande för att stärka kvaliteten och likvärdigheten i förskolan. Genom fortbildningen får rektorer i förskolan verktyg att utveckla sitt pedagogiska ledarskap och stärka kvaliteten i verksamheten, säger hon i ett pressmeddelande.