Tänk på det här – 8 råd till nya lärare

Den här artikeln publicerades ursprungligen på Skolvärlden

Läraren Karin Råhlin vill ge nyexaminerade lärare en bra start på yrkeslivet.
Här är hennes åtta råd som hon själv hade velat få när hon började som lärare för snart 20 år sedan.

Karin Råhlin är legitimerad högstadielärare i svenska och engelska på Norregårdskolan i Växjö sedan 2015 och har varit verksam som lärare sedan 2004.

Hon arbetar också 20 procent som verksamhetsutvecklare på Pedagog Växjö, en sajt för och av pedagoger.

I artikelserien ”Ny som lärare” på sajten delar Karin Råhlin med sig av sina erfarenheter som mångårig handledare åt VFU-studenter, samt vad hon själv hade velat veta när hon började för snart 20 år sedan.

Här sammanfattar hon själv innehållet under respektive rubrik:

1) Skapa din yrkesroll i klassrummet

– Det är viktigt att ställa frågor till sig själv att fundera kring. Du behöver sätta upp en bild av vem du vill vara som lärare, och vem du behöver vara för att det ska fungera bra. Jag tycker att förebilder av olika slag är något alla ska försöka ha. Sedan kan man plocka godbitar och sätta ihop till sin egen roll.

– Som ny lärare är det viktigt att få stöttning i att inte bli för mycket kompis med eleverna. Lärarstudenter är ofta unga och måste ibland få vägledning så att de kan vara goda vuxenförebilder.

– Var flexibel. Få inte panik när något inte blev precis som du tänkt dig. Ju mer förberedd du är, desto bättre brukar det gå. Du måste lära dig hur du bemöter olika elever i olika situationer. Det är en liten konst man får öva upp och som också kommer med tiden.

– Det hjälper dig framåt om du visualiserar lektioner. Planera igenom lektionerna och i vilka steg du ska ta upp olika saker.