Så vill Karin vägleda nya lärare: ”Inga pekpinnar”

Den här artikeln publicerades ursprungligen på Skolvärlden

Läraren Karin Råhlin vill ge nyexaminerade lärare en bra start på yrkeslivet.
Därför har hon sammanfattat vad hon själv hade velat veta när hon började som lärare för snart 20 år sedan.
– Det är inte alltid så lätt att omsätta det du har lärt dig i praktiken, säger hon.

Karin Råhlin är legitimerad högstadielärare i svenska och engelska på Norregårdskolan i Växjö sedan 2015 och har varit verksam som lärare sedan 2004. Hon arbetar också 20 procent som verksamhetsutvecklare på Pedagog Växjö, en sajt för och av pedagoger. Den består av allt ifrån vetenskapliga artiklar till blogginlägg, boktips och förslag på lektionsupplägg. Sajten bygger på att lärare lär av varandra.

– Jag har alltid gillat att ha små sidoprojekt och känner att det tillför någonting i min lärargärning. Jag har haft uppdrag som arbetslagsledare, sitter med i utvecklingsgruppen, och har bland annat gått samtalsledarutbildning. För pedagog.vaxjo.se har jag arbetat lite sedan starten 2018. Det är en sajt som ska inspirera och bidra till att lärare kan utveckla varandra, säger hon.

”Man kan känna sig vilsen”

I artikelserien ”Ny som lärare” på sajten delar Karin Råhlin med sig av sina erfarenheter som mångårig handledare åt VFU-studenter, samt vad hon själv hade velat veta när hon började för snart 20 år sedan. Hon säger att hon alltid tyckt om att handleda lärarstudenter.