Enligt polisens beräkningar samlades 2 500 personer till manifestationen den 6 maj. Foto: Sven Lindwall
Till startsidan
Skolborgarrådet Emilia Bjuggren: ”Man vore ju inte människa om man inte berördes av vittnesmålen från skolan”. Foto: Sven Lindwall och privat
Nedskärningar
Den 6 maj demonstrerade Stockholms lärare.
Kravet: 250 miljoner för att täcka årets underskott i skolan.
Tio dagar senare skjuter staden till 102 miljoner extra till grundskolan.
LÄS ÄVEN: Protestledaren: ”Plåster på en blödande halspulsåder”
Instagramkontot #Stockholmsskolorlarmar har länge vittnat om konsekvenserna av nedskärningarna i skolbudgeten – och den 6 maj protesterade 2500 personer vid Stockholms stadshus och på Mynttorget.
Hur mycket har lärarnas protester och påverkat ert beslut?
– Man vore ju inte människa om man inte berördes av vittnesmålen från skolan. Så skulle jag vilja uttrycka det, säger skolborgarrådet Emilia Bjuggren till Vi Lärare.
Hon tillägger:
– Jag är stolt över engagemanget i skolorna. Jag har själv sett hur personalen kämpar. Skolan är ju barnens viktigaste plats utanför hemmet och att då läsa vittnesmålen från personal som är rädda för att inte hinna hjälpa alla barn. Det tar hårt att se den oron.
Stockholm stad skjuter alltså till 102 miljoner extra till grundskolan.
– Rent formellt fattas det beslutet i juni, men vi vill att skolan ska kunna planera verksamheten inför nästa termin redan nu. Det kommer ganska snart kunna komma besked om vad det här innebär skola för skola, säger Emilia Bjuggren.
Och alla 102 miljoner går inte till de kommunala skolorna?
– Nej, vi måste ju följa lagen. 77 miljoner går till kommunala skolor och friskolorna kompenseras för detta med 25 miljoner. Här vill vi att regeringen går in och ser till att det blir nya regler. Vi hade ju hellre satsat de 25 miljonerna på skolor med underskott istället för att pengarna går till friskolekoncerner som redan går med vinst, säger Emilia Bjuggren.
Enligt polisens beräkningar samlades 2 500 personer till manifestationen den 6 maj. Foto: Sven Lindwall
Skolborgarrådet säger till Vi Lärare att de ”vänt på alla möjligheter ” när det gäller budgeten.
Hur då?
– Vi har grävt djupt i kassan för att få till det här. Vi har också sett att vikande elevunderlag är ett stort problem för många. De här skolorna måste få mer tid på sig att ställa om. Därför ändrar vi vårt regelverk så att en skola får ha underskott i två år istället för i ett år. säger hon.
Statsbidragen, då?
– Vi har fått två miljarder mindre i statsbidrag i Stockholm. Samtidigt har en mängd faktorer gjort att den ekonomiska krisen fördjupats. Det är en kris här och nu som behöver lösas, men vi har också nästa år att tänka på. Regeringen måste ge oss ett snabbt besked om hur mycket vi får i statsbidrag 2024. Skolan står högt på vår agenda, men vi måste veta vad vi har att förhålla oss till. Tack och lov för att vi har buffertar. Det har inte alla kommuner, säger Emelie Bjuggren.
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) släppte på tisdagen en ny ekonomisk bedömning, där stigande räntor och inflation leder till ett ras i ekonomin:
Från rekordresultat 2021 och starka siffror 2022 faller det samlade resultat i landets kommuner och regioner med 50 miljarder kronor till en samlad förlust på sex miljarder kronor under 2023. Nästa år sjunker resultatet med ytterligare 28 miljarder kronor.
– Det är en väldigt tuff situation. Men vi har klarat av att ta oss igenom svåra tuffa ekonomiska tider tidigare. Men staten behöver ta sin del av ansvaret. Det krävs att staten har en förutsägbarhet över tid, säger Anders Henriksson, SKR:s ordförande till TT.
SKR vill – precis som skolborgarrådet i Stockholm – så snabbt som möjligt få tydliga budgetbesked från regeringen för 2024 och 2025.
Annika Wallenskog, chefsekonom på SKR, säger så här till TT:
– Det är jätteviktigt att vi får en ökad långsiktighet hos kommuner och regioner, men också tydliga besked från staten för att undvika kortsiktiga beslut, eller att man genomför besparingar, som blir större än vad de skulle behöva vara.
2025 bedömer SKR att lågkonjunkturen ska vara över.
LÄS ÄVEN:
Läraruppror i protest mot nedskärningar – varnar för flykt
Tusentals lärare i protest – ”Står inför en katastrof”
Skolprofilerna under demonstrationen: ”Vi måste bråka mer”
Debatt Vill se satsningar på NPF-kunskap och karriärvägar före stora läroplansförändringar
Debatt ”Dags att ta bladet från munnen och sluta tillåta bilden av skolan som ett hot”
Debatt En satirisk julsaga: ”Vi har byggt den bästa skolan någonsin – ty processen är kunskapen!"
Debatt Kravet på politikerna: ”Vägledning får inte lämnas åt slumpen”
Debatt ”Vad hade du själv sagt om din chef ville flytta dig till avdelningen för de mindre begåvade?”
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Krönika ”Alla läroplansutredare: Läs det här på egen risk”
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall