Enligt polisens beräkningar samlades 2 500 personer till manifestationen den 6 maj. Foto: Sven Lindwall
Till startsidan
Skolborgarrådet Emilia Bjuggren: ”Man vore ju inte människa om man inte berördes av vittnesmålen från skolan”. Foto: Sven Lindwall och privat
Nedskärningar
Den 6 maj demonstrerade Stockholms lärare.
Kravet: 250 miljoner för att täcka årets underskott i skolan.
Tio dagar senare skjuter staden till 102 miljoner extra till grundskolan.
LÄS ÄVEN: Protestledaren: ”Plåster på en blödande halspulsåder”
Instagramkontot #Stockholmsskolorlarmar har länge vittnat om konsekvenserna av nedskärningarna i skolbudgeten – och den 6 maj protesterade 2500 personer vid Stockholms stadshus och på Mynttorget.
Hur mycket har lärarnas protester och påverkat ert beslut?
– Man vore ju inte människa om man inte berördes av vittnesmålen från skolan. Så skulle jag vilja uttrycka det, säger skolborgarrådet Emilia Bjuggren till Vi Lärare.
Hon tillägger:
– Jag är stolt över engagemanget i skolorna. Jag har själv sett hur personalen kämpar. Skolan är ju barnens viktigaste plats utanför hemmet och att då läsa vittnesmålen från personal som är rädda för att inte hinna hjälpa alla barn. Det tar hårt att se den oron.
Stockholm stad skjuter alltså till 102 miljoner extra till grundskolan.
– Rent formellt fattas det beslutet i juni, men vi vill att skolan ska kunna planera verksamheten inför nästa termin redan nu. Det kommer ganska snart kunna komma besked om vad det här innebär skola för skola, säger Emilia Bjuggren.
Och alla 102 miljoner går inte till de kommunala skolorna?
– Nej, vi måste ju följa lagen. 77 miljoner går till kommunala skolor och friskolorna kompenseras för detta med 25 miljoner. Här vill vi att regeringen går in och ser till att det blir nya regler. Vi hade ju hellre satsat de 25 miljonerna på skolor med underskott istället för att pengarna går till friskolekoncerner som redan går med vinst, säger Emilia Bjuggren.
Enligt polisens beräkningar samlades 2 500 personer till manifestationen den 6 maj. Foto: Sven Lindwall
Skolborgarrådet säger till Vi Lärare att de ”vänt på alla möjligheter ” när det gäller budgeten.
Hur då?
– Vi har grävt djupt i kassan för att få till det här. Vi har också sett att vikande elevunderlag är ett stort problem för många. De här skolorna måste få mer tid på sig att ställa om. Därför ändrar vi vårt regelverk så att en skola får ha underskott i två år istället för i ett år. säger hon.
Statsbidragen, då?
– Vi har fått två miljarder mindre i statsbidrag i Stockholm. Samtidigt har en mängd faktorer gjort att den ekonomiska krisen fördjupats. Det är en kris här och nu som behöver lösas, men vi har också nästa år att tänka på. Regeringen måste ge oss ett snabbt besked om hur mycket vi får i statsbidrag 2024. Skolan står högt på vår agenda, men vi måste veta vad vi har att förhålla oss till. Tack och lov för att vi har buffertar. Det har inte alla kommuner, säger Emelie Bjuggren.
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) släppte på tisdagen en ny ekonomisk bedömning, där stigande räntor och inflation leder till ett ras i ekonomin:
Från rekordresultat 2021 och starka siffror 2022 faller det samlade resultat i landets kommuner och regioner med 50 miljarder kronor till en samlad förlust på sex miljarder kronor under 2023. Nästa år sjunker resultatet med ytterligare 28 miljarder kronor.
– Det är en väldigt tuff situation. Men vi har klarat av att ta oss igenom svåra tuffa ekonomiska tider tidigare. Men staten behöver ta sin del av ansvaret. Det krävs att staten har en förutsägbarhet över tid, säger Anders Henriksson, SKR:s ordförande till TT.
SKR vill – precis som skolborgarrådet i Stockholm – så snabbt som möjligt få tydliga budgetbesked från regeringen för 2024 och 2025.
Annika Wallenskog, chefsekonom på SKR, säger så här till TT:
– Det är jätteviktigt att vi får en ökad långsiktighet hos kommuner och regioner, men också tydliga besked från staten för att undvika kortsiktiga beslut, eller att man genomför besparingar, som blir större än vad de skulle behöva vara.
2025 bedömer SKR att lågkonjunkturen ska vara över.
LÄS ÄVEN:
Läraruppror i protest mot nedskärningar – varnar för flykt
Tusentals lärare i protest – ”Står inför en katastrof”
Skolprofilerna under demonstrationen: ”Vi måste bråka mer”
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.