
Gustav Adolfs Torg i Göteborg fylldes av protesterande lärare som manifesterade mot nedskärningarna i skolan. Foto: Nicklas Elmrin
Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén sparade inte på krutet i sitt tal under manifestationen på Gustav Adolfs torg. Foto: Nicklas Elmrin
Nedskärningar
Åsa Fahlén, en av två förbundsordförande i Sveriges Lärare, gick på offensiven under protesterna i Göteborg.
–Vi är trötta på politiker som skyller på varandra.
Här är hela hennes tal från Gustav Adolfs Torg.
LÄS ÄVEN:
Budskapet till politikerna: ”Ni har sommarlovet på er”
Eldsjälen bakom protesterna i Göteborg: Kändes självklart
HP Tran: ”Vi är trötta på att vara trötta”
”Det saknas 12 miljarder i svensk skola. Det är därför vi har samlats här idag för att protestera. Liksom lärare samlas över hela Sverige. I Stockholm, Arvika, Malmö, Umeå, Gävle och fler orter.
Jag är förbundsordförande i Sveriges Lärare och som nationell organisation står vi bakom dessa lokala demonstrationer till 100 procent. De sker på initiativ av våra lokalföreningar, som här i Göteborg.
Vi är allvarligt oroade och vi anser att vi har kommit till vägs ände – svensk skola och utbildning klarar inte mer nedskärningar. Det här är fel och samhällsekonomiskt helt galet!
Här i Göteborg talas det om att 400 miljoner kronor ska sparas in. Och det pratas om att över 500 tjänster ska bort inom skola och utbildning.
I tisdags beslutade man att skära ner 50 miljoner på grundskolan. I gymnasieskolan sägs att cirka 80 tjänster ska bort och att lärarnas undervisningstid ska öka med hela 15 procent. Även i förskola och vuxenutbildning förbereds liknande åtstramningar.
Gustav Adolfs Torg i Göteborg fylldes av protesterande lärare som manifesterade mot nedskärningarna i skolan. Foto: Nicklas Elmrin
Nedskärningarna på våra skolor får direkta och allvarliga konsekvenser för såväl kvaliteten i undervisningen som för lärares och elevers arbetsmiljö. Lärartätheten minskar, resurspersoner försvinner, klasserna blir större och den så viktiga tiden till för- och efterarbete försvinner. Den tid som är avgörande för kvaliteten i undervisningen. Det är faktiskt inte förvaring vi sysslar med, det är undervisning!
När politikerna försummar att investera i ungas skolgång, så riskerar det att följas av skyhöga kostnad i framtiden. Både för individer och för samhället. Sociala problem, segregation och utslagning, försämrad konkurrenskraft och välfärd, och minskad framtidstro och tillit till samhället.
Vi är trötta på politiker som skyller på varandra.
En bra förskola och skola är nyckeln till framtiden för alla unga individer som växer upp. Och en förutsättning för deras förmåga att bygga sin egen framtid och att bidra till samhället.
Det samhället investerar i utbildning idag, ger mångdubbelt tillbaka i morgon.
Vi är trötta på politiker som skyller på varandra.
Det vi bryr oss om är vad som konkret händer med svensk skola, med eleverna, med våra kolleger och med oss själva och våra möjligheter att utföra ett kvalitativt arbete.
Jag är den första att säga att regeringen inte tagit sitt ansvar och att deras vårbudget var en stor besvikelse. Men – politiker i Göteborg – nu är det ni som äger besluten. Är det verkligen värt att förstöra Göteborgs skolor för att staden inte har fått inflationsuppräkning av staten?
Åsa Fahlén i havet av protesterande lärare på Gustav Adolfs torg i Göteborg. Foto: Nicklas Elmrin
Göteborgs stad har gått med överskott flera år i rad. Vore det inte bättre att nagga stadens ekonomiska kapital i kanten i stället för att slå mot den unga generationens humankapital?
Om kommunerna inte kan ta ansvaret att prioritera skolan, så är det ett ytterligare bevis på att ansvarstagandet för det nationella skolväsendet måste göras om i grunden. Det vill säga att staten i stället för kommunerna behöver ta över huvudmannaskapet för skolan och ansvaret för dess finansiering. Långsiktigt vore det bästa för svensk skola, inte minst för att skolan ska kunna vara kompensatorisk och likvärdig.
Den besparingsvåg som nu drar över landet leder till att de redan stora skillnaderna mellan skolor i olika kommuner blir ännu större. Hela tanken om ett sammanhållet och likvärdigt skolsystem undermineras av det faktum att kommunerna ger så väldigt olika mycket resurser till sina skolor.
Det var trångt på Gustav Adolfs Torg i Göteborg under manifestationen. Foto: Nicklas Elmrin
Så nu får ni kommunala politiker bestämma er! Vill ni ha ansvaret för skolan så ta det! Om inte så gå med Sveriges Lärare i kampen för att staten ska ta ansvar för finansieringen av svensk skola.
Det vi kräver av våra politiker är att de vågar prioritera skolan. Att de vågar se det som den investering för framtiden som det faktiskt är – även när det kan innebära att något annat måste stå tillbaka. För vi vet hur viktig varenda investerad krona är.
Vi lärare talar inte i egen sak. Får barn och elever inte den undervisning och det stöd de behöver och har rätt till!, ja då slår det mot hela landets framtid och välstånd.
Så, Johan Attenius kommunstyrelseordförande och Viktoria Tryggvasdottir Rolka skolkommunalråd: LYSSNA PÅ OSS LÄRARE. Politiker som skär ner på skolan kommer i historiens ljus inte att ses som framgångsrika. Politiker däremot som förstår värdet av kunskap och utbildning, som vågar investera för framtiden – de kommer att ses som framsynta samhällsbyggare.
Så vad väljer ni?????”
Sveriges Lärare protesterar mot att kommunen gjort nedskärningar i skolan på 200 miljoner kronor från 2017 till 2021 – och att det i budgeten för 2023 ska sparas ytterligare 46,4 miljoner kronor.
Dessutom ser Sveriges Lärare att budgeten för 2024 kommer bli ett stålbad för skolan och kräver att Örebro kommun:
Efter lärarprotesterna: 102 nya miljoner till skolan
Skolprofilerna under demonstrationen: ”Vi måste bråka mer”
Maria Wiman: Det ligger en hisnande urkraft i att kroka arm tillsammans
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Arbetsbelastning Har listat sådant som lärare hanterar utöver sin undervisning – så mycket tjänar de.
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Friskolor Sju av tio av gymnasieskolorna med mest rapporterad frånvaro är friskolor.
Gymnasieskola Vi Lärare har listat 892 gymnasieskolor – värst drabbas friskolorna.
Vi lärare Fredrik Öhlander kammade hem Fackförbundspressens journalistpriser.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”
Lärarlegitimation Skolverket kontrollerar inte registerutdrag – olämpliga att undervisa kan bli legitimerade.