
Gustav Adolfs Torg i Göteborg fylldes av protesterande lärare som manifesterade mot nedskärningarna i skolan. Foto: Nicklas Elmrin
Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén sparade inte på krutet i sitt tal under manifestationen på Gustav Adolfs torg. Foto: Nicklas Elmrin
Nedskärningar
Åsa Fahlén, en av två förbundsordförande i Sveriges Lärare, gick på offensiven under protesterna i Göteborg.
–Vi är trötta på politiker som skyller på varandra.
Här är hela hennes tal från Gustav Adolfs Torg.
LÄS ÄVEN:
Budskapet till politikerna: ”Ni har sommarlovet på er”
Eldsjälen bakom protesterna i Göteborg: Kändes självklart
HP Tran: ”Vi är trötta på att vara trötta”
”Det saknas 12 miljarder i svensk skola. Det är därför vi har samlats här idag för att protestera. Liksom lärare samlas över hela Sverige. I Stockholm, Arvika, Malmö, Umeå, Gävle och fler orter.
Jag är förbundsordförande i Sveriges Lärare och som nationell organisation står vi bakom dessa lokala demonstrationer till 100 procent. De sker på initiativ av våra lokalföreningar, som här i Göteborg.
Vi är allvarligt oroade och vi anser att vi har kommit till vägs ände – svensk skola och utbildning klarar inte mer nedskärningar. Det här är fel och samhällsekonomiskt helt galet!
Här i Göteborg talas det om att 400 miljoner kronor ska sparas in. Och det pratas om att över 500 tjänster ska bort inom skola och utbildning.
I tisdags beslutade man att skära ner 50 miljoner på grundskolan. I gymnasieskolan sägs att cirka 80 tjänster ska bort och att lärarnas undervisningstid ska öka med hela 15 procent. Även i förskola och vuxenutbildning förbereds liknande åtstramningar.
Gustav Adolfs Torg i Göteborg fylldes av protesterande lärare som manifesterade mot nedskärningarna i skolan. Foto: Nicklas Elmrin
Nedskärningarna på våra skolor får direkta och allvarliga konsekvenser för såväl kvaliteten i undervisningen som för lärares och elevers arbetsmiljö. Lärartätheten minskar, resurspersoner försvinner, klasserna blir större och den så viktiga tiden till för- och efterarbete försvinner. Den tid som är avgörande för kvaliteten i undervisningen. Det är faktiskt inte förvaring vi sysslar med, det är undervisning!
När politikerna försummar att investera i ungas skolgång, så riskerar det att följas av skyhöga kostnad i framtiden. Både för individer och för samhället. Sociala problem, segregation och utslagning, försämrad konkurrenskraft och välfärd, och minskad framtidstro och tillit till samhället.
Vi är trötta på politiker som skyller på varandra.
En bra förskola och skola är nyckeln till framtiden för alla unga individer som växer upp. Och en förutsättning för deras förmåga att bygga sin egen framtid och att bidra till samhället.
Det samhället investerar i utbildning idag, ger mångdubbelt tillbaka i morgon.
Vi är trötta på politiker som skyller på varandra.
Det vi bryr oss om är vad som konkret händer med svensk skola, med eleverna, med våra kolleger och med oss själva och våra möjligheter att utföra ett kvalitativt arbete.
Jag är den första att säga att regeringen inte tagit sitt ansvar och att deras vårbudget var en stor besvikelse. Men – politiker i Göteborg – nu är det ni som äger besluten. Är det verkligen värt att förstöra Göteborgs skolor för att staden inte har fått inflationsuppräkning av staten?
Åsa Fahlén i havet av protesterande lärare på Gustav Adolfs torg i Göteborg. Foto: Nicklas Elmrin
Göteborgs stad har gått med överskott flera år i rad. Vore det inte bättre att nagga stadens ekonomiska kapital i kanten i stället för att slå mot den unga generationens humankapital?
Om kommunerna inte kan ta ansvaret att prioritera skolan, så är det ett ytterligare bevis på att ansvarstagandet för det nationella skolväsendet måste göras om i grunden. Det vill säga att staten i stället för kommunerna behöver ta över huvudmannaskapet för skolan och ansvaret för dess finansiering. Långsiktigt vore det bästa för svensk skola, inte minst för att skolan ska kunna vara kompensatorisk och likvärdig.
Den besparingsvåg som nu drar över landet leder till att de redan stora skillnaderna mellan skolor i olika kommuner blir ännu större. Hela tanken om ett sammanhållet och likvärdigt skolsystem undermineras av det faktum att kommunerna ger så väldigt olika mycket resurser till sina skolor.
Det var trångt på Gustav Adolfs Torg i Göteborg under manifestationen. Foto: Nicklas Elmrin
Så nu får ni kommunala politiker bestämma er! Vill ni ha ansvaret för skolan så ta det! Om inte så gå med Sveriges Lärare i kampen för att staten ska ta ansvar för finansieringen av svensk skola.
Det vi kräver av våra politiker är att de vågar prioritera skolan. Att de vågar se det som den investering för framtiden som det faktiskt är – även när det kan innebära att något annat måste stå tillbaka. För vi vet hur viktig varenda investerad krona är.
Vi lärare talar inte i egen sak. Får barn och elever inte den undervisning och det stöd de behöver och har rätt till!, ja då slår det mot hela landets framtid och välstånd.
Så, Johan Attenius kommunstyrelseordförande och Viktoria Tryggvasdottir Rolka skolkommunalråd: LYSSNA PÅ OSS LÄRARE. Politiker som skär ner på skolan kommer i historiens ljus inte att ses som framgångsrika. Politiker däremot som förstår värdet av kunskap och utbildning, som vågar investera för framtiden – de kommer att ses som framsynta samhällsbyggare.
Så vad väljer ni?????”
Sveriges Lärare protesterar mot att kommunen gjort nedskärningar i skolan på 200 miljoner kronor från 2017 till 2021 – och att det i budgeten för 2023 ska sparas ytterligare 46,4 miljoner kronor.
Dessutom ser Sveriges Lärare att budgeten för 2024 kommer bli ett stålbad för skolan och kräver att Örebro kommun:
Efter lärarprotesterna: 102 nya miljoner till skolan
Skolprofilerna under demonstrationen: ”Vi måste bråka mer”
Maria Wiman: Det ligger en hisnande urkraft i att kroka arm tillsammans
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.