
HP Tran, lärare och Vi Lärares krönikör, och Åsa Plesner, tankesmedjan Balans, under manifestationen i Göteborg. Foto: Nicklas Elmrin
Åsa Plesner, skolprofil och utredare på tankesmedjan Balans, var en av talarna under manifestationen i Göteborg. Foto: Nicklas Elmrin
Nedskärningar
För skolprofilen Åsa Plesner var det en självklarhet att sätta sig på tåget till Göteborg och hålla tal under manifestationen:
– Lärarna måste börja betrakta kommunpolitiker och rikspolitiker som två elever som slåss och skyller på varandra. De har ett gemensamt problem som de måste lösa och nu har de sommarlovet på sig att visa bättring.
LÄS ÄVEN:
Eldsjälen bakom protesterna i Göteborg: Kändes självklart
Åsa Fahléns politikerkrav: ”Lyssna på oss lärare!”
Åsa Plesner, utredare på tankesmedjan Balans, sammanfattar läget så här:
– Enda sättet för en lärare att vara lojal mot skolan och eleverna i dagsläget är att sätta ned foten och protestera. Det håller inte med dessa nedskärningar och besparingar. Det var glädjande att protesterna i Stockholm ändå ledde till att politikerna trollade fram 102 miljoner till, säger hon.
Åsa Plesner är noga med att poängtera att budgeterna inte är huggna i sten.
– Det handlar bara om siffror. Naturligtvis kan en budget prioriteras om så att beloppen till skolan ändras. Alla som orkar – inte bara lärare – måste kämpa för skolan nu.
Här är hennes tal i Göteborg ord för ord:
”Jag heter Åsa Plesner, och jag jobbar inte i skolan längre. Jag gick hem en dag 2016 och efter det har jag inte kunnat jobba i miljöer med mycket ljud och täta avbrott. Och eftersom det måste få låta och hända saker där barn är så får jag nöja mig med att jobba med vuxna sedan dess. Vuxna håller i regel käften. Jag återkommer till det.
Att jobba i tysta miljöer har gett mig tid och ork att läsa, skriva och räkna.
Jag har läst i budgetar och verksamhetsplaner och konsekvensbedömningar. De nedskärningar som ska göras nu, de görs inte på skolor som hittills har fått vad de behövt för att upprätthålla balans mellan krav och resurser för lärare och elever. År efter år efter år har fullmäktige och förvaltningar och ledningsgrupper runt om i landet skrivit beslut om att skolor ska jobba mer effektivt. Jag har läst de där besluten och undrat vad de menar.
Jag har skrivit. Tillsammans med Marcus Larsson har vi på Tankesmedjan Balans skrivit fem böcker för att visa att det är inte lärarnas eller skolpersonalens fel att skolan har problem. Att lärare och skolpersonal tvärtom HAR problem, för det står i en massa beslut att de ska jobba mer effektivt. Men man kan inte effektivisera barn.
HP Tran, lärare och Vi Lärares krönikör, och Åsa Plesner, tankesmedjan Balans, under manifestationen i Göteborg. Foto: Nicklas Elmrin
Och jag har räknat. Och räknat. Och är det en enda sak som är bra med de nedskärningar som beslutas runt om i landet nu, så är det att det har blivit fler som räknar. Vi är många här idag som räknat ut att det inte kommer att gå ihop nästa läsår. Inte ekonomiskt, inte mänskligt. Och i Stockholm, i Arvika, i Umeå, Örebro och Malmö samlas de också på gatorna, för de kan också räkna.
Jag sa förut att vuxna i regel håller käften. Men jag tror att det är dags att ändra på det. Att vara lojal med skolan år 2023 är inte att acceptera att staten och kommunerna bråkar om vem det var som började eller vems fel nedskärningarna är. Det är dags att vi gör det skickliga lärare kan göra: sätter en tydlig gräns och gör klart för politiker och ekonomer på alla nivåer att det räcker nu. Ni får lösa det här på ett annat sätt. Skolorna och välfärden behöver tillräckliga resurser och långsiktiga förutsättningar klara nu. Betala ut dem – jag lovar att det går, jag är också ekonom och jag vet att budgetar inte skrivna i sten utan i Excel. Man kan skriva andra siffror i cellerna.”
Sveriges Lärare protesterar mot att kommunen gjort nedskärningar i skolan på 200 miljoner kronor från 2017 till 2021 – och att det i budgeten för 2023 ska sparas ytterligare 46,4 miljoner kronor.
Dessutom ser Sveriges Lärare att budgeten för 2024 kommer bli ett stålbad för skolan och kräver att Örebro kommun:
LÄS ÄVEN:
Skolprofilerna under demonstrationen: ”Vi måste bråka mer”
Maria Wiman: Det ligger en hisnande urkraft i att kroka arm tillsammans
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.
Krönika ”Bo Jansson har bokstaverat det vi andra har gormat oss hesa om i flera år.”
Digitala nationella prov Har lagt två veckors arbetstid på att hantera en plattform som brustit flera gånger.
Debatt Pedagogikprofessorn har intervjuat lärare – varnar för detaljstyrning av skolan.
Digitala nationella prov Drar i nödbromsen – beskedet till skolorna idag: ”Så ska ni göra istället.”
Arbetsbelastning Riksdagspartierna om sin syn på nya utredningen: ”Misstag ta bort usken”.
Politik Regeringen ålägger Stadskontoret att gå igenom skolmyndigheternas uppgifter och ansvarsfördelning.
Debatt SPSM svarar på Filippa Mannerheims krönika om obs-klasser.
Debatt Så drabbas lärare och elever av Magnus Henreksons betygsförslag, skriver Patrik Andersson.
Debatt ”Undervisning där kartläggning av elevernas kunskaper är en beståndsdel ger läraren stabila underlag inför den viktiga betygsättningen”
Debatt ”Negativa reaktionen är lika väntad som deras argument är haltande” skriver Christian Liljeros.
Nedskärningar Avslutar förstelärartjänster: ”Respektlöst”
Debatt Svarar på kritiken mot kognitionsvetenskapen: ”Många lärare efterfrågar förändring”
Krönika ”SKR och alla andra ifrågasättare därute – vår arbetstid måste skyndsamt regleras. Helst i förrgår.”
Arbetsbelastning Förslagen om tuffa regleringar hyllas av Sveriges Lärare.
Arbetsbelastning Färre lektioner, tid till för- och efterarbete och mindre administration för lärare – om regeringens utredare får som han vill.
Arbetsbelastning Här är några av de viktigaste förslagen i Bo Janssons utredning.
Våld i skolan Lärarens oro efter att undervisningen på Risbergska är igång – ingen riskbedömning är gjord.
Arbetsbelastning Sveriges Lärares ombudsman Jens Ranta tipsar.
Arbetsbelastning För enkelt att sjukanmäla – då får lärarna agera bromskloss.
Debatt Skarp kritik mot hyllade betygsförslag: ”Oerhört komplicerat och onödigt krångligt”
Debatt ”Inkluderingsideologin avfärdar majoriteten av eleverna”, skriver läraren Therese Rosengren.
Hot och våld ”Jag hoppas att jag kommer att våga ingripa om något liknande händer igen” säger läraren till Vi Lärare.
Läsning ”Vi kommer att få läsande elever på lågstadiet” säger läsprofessorn Linda Fälth
Krönika ”L:s hjälpklasser får inte bli en slaskhink för de skoltrötta”, skriver Maria Wiman.
Lärarutbildning 39 procent på grundlärarprogrammet tar ingen examen – bristande kunskaper ligger bakom, enligt Riksrevisionen.
Krönika ”Ett stödsystem ska hjälpa eleverna, inte systematiskt förtrycka dem.”
Kursplaner Regeringens utredare lämnade på onsdagen över sina förslag om nya läroplaner.
Kursplaner Stora förändringar för skolan: ”Nya angreppssätt kräver utrymme, resurser och tid.”
Digitala nationella prov Rektorn väljer att kopiera upp reservprovet: ”Vi tänker inte chansa”.
Arbetsmiljö Justitieombudsmannen granskar skola – läraren: ”Bryter mot yttrandefriheten”.
Debatt Lärarstudenterna kräver ett nationellt råd där lärare får mer att säga till om.
Friskolor Elever läste sitt modersmål som moderna språk – undervisningen lades ut på entreprenad.