
Gustav Adolfs Torg i Göteborg fylldes av protesterande lärare som manifesterade mot nedskärningarna i skolan. Foto: Nicklas Elmrin
Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén sparade inte på krutet i sitt tal under manifestationen på Gustav Adolfs torg. Foto: Nicklas Elmrin
Nedskärningar
Åsa Fahlén, en av två förbundsordförande i Sveriges Lärare, gick på offensiven under protesterna i Göteborg.
–Vi är trötta på politiker som skyller på varandra.
Här är hela hennes tal från Gustav Adolfs Torg.
LÄS ÄVEN:
Budskapet till politikerna: ”Ni har sommarlovet på er”
Eldsjälen bakom protesterna i Göteborg: Kändes självklart
HP Tran: ”Vi är trötta på att vara trötta”
”Det saknas 12 miljarder i svensk skola. Det är därför vi har samlats här idag för att protestera. Liksom lärare samlas över hela Sverige. I Stockholm, Arvika, Malmö, Umeå, Gävle och fler orter.
Jag är förbundsordförande i Sveriges Lärare och som nationell organisation står vi bakom dessa lokala demonstrationer till 100 procent. De sker på initiativ av våra lokalföreningar, som här i Göteborg.
Vi är allvarligt oroade och vi anser att vi har kommit till vägs ände – svensk skola och utbildning klarar inte mer nedskärningar. Det här är fel och samhällsekonomiskt helt galet!
Här i Göteborg talas det om att 400 miljoner kronor ska sparas in. Och det pratas om att över 500 tjänster ska bort inom skola och utbildning.
I tisdags beslutade man att skära ner 50 miljoner på grundskolan. I gymnasieskolan sägs att cirka 80 tjänster ska bort och att lärarnas undervisningstid ska öka med hela 15 procent. Även i förskola och vuxenutbildning förbereds liknande åtstramningar.
Gustav Adolfs Torg i Göteborg fylldes av protesterande lärare som manifesterade mot nedskärningarna i skolan. Foto: Nicklas Elmrin
Nedskärningarna på våra skolor får direkta och allvarliga konsekvenser för såväl kvaliteten i undervisningen som för lärares och elevers arbetsmiljö. Lärartätheten minskar, resurspersoner försvinner, klasserna blir större och den så viktiga tiden till för- och efterarbete försvinner. Den tid som är avgörande för kvaliteten i undervisningen. Det är faktiskt inte förvaring vi sysslar med, det är undervisning!
När politikerna försummar att investera i ungas skolgång, så riskerar det att följas av skyhöga kostnad i framtiden. Både för individer och för samhället. Sociala problem, segregation och utslagning, försämrad konkurrenskraft och välfärd, och minskad framtidstro och tillit till samhället.
Vi är trötta på politiker som skyller på varandra.
En bra förskola och skola är nyckeln till framtiden för alla unga individer som växer upp. Och en förutsättning för deras förmåga att bygga sin egen framtid och att bidra till samhället.
Det samhället investerar i utbildning idag, ger mångdubbelt tillbaka i morgon.
Vi är trötta på politiker som skyller på varandra.
Det vi bryr oss om är vad som konkret händer med svensk skola, med eleverna, med våra kolleger och med oss själva och våra möjligheter att utföra ett kvalitativt arbete.
Jag är den första att säga att regeringen inte tagit sitt ansvar och att deras vårbudget var en stor besvikelse. Men – politiker i Göteborg – nu är det ni som äger besluten. Är det verkligen värt att förstöra Göteborgs skolor för att staden inte har fått inflationsuppräkning av staten?
Åsa Fahlén i havet av protesterande lärare på Gustav Adolfs torg i Göteborg. Foto: Nicklas Elmrin
Göteborgs stad har gått med överskott flera år i rad. Vore det inte bättre att nagga stadens ekonomiska kapital i kanten i stället för att slå mot den unga generationens humankapital?
Om kommunerna inte kan ta ansvaret att prioritera skolan, så är det ett ytterligare bevis på att ansvarstagandet för det nationella skolväsendet måste göras om i grunden. Det vill säga att staten i stället för kommunerna behöver ta över huvudmannaskapet för skolan och ansvaret för dess finansiering. Långsiktigt vore det bästa för svensk skola, inte minst för att skolan ska kunna vara kompensatorisk och likvärdig.
Den besparingsvåg som nu drar över landet leder till att de redan stora skillnaderna mellan skolor i olika kommuner blir ännu större. Hela tanken om ett sammanhållet och likvärdigt skolsystem undermineras av det faktum att kommunerna ger så väldigt olika mycket resurser till sina skolor.
Det var trångt på Gustav Adolfs Torg i Göteborg under manifestationen. Foto: Nicklas Elmrin
Så nu får ni kommunala politiker bestämma er! Vill ni ha ansvaret för skolan så ta det! Om inte så gå med Sveriges Lärare i kampen för att staten ska ta ansvar för finansieringen av svensk skola.
Det vi kräver av våra politiker är att de vågar prioritera skolan. Att de vågar se det som den investering för framtiden som det faktiskt är – även när det kan innebära att något annat måste stå tillbaka. För vi vet hur viktig varenda investerad krona är.
Vi lärare talar inte i egen sak. Får barn och elever inte den undervisning och det stöd de behöver och har rätt till!, ja då slår det mot hela landets framtid och välstånd.
Så, Johan Attenius kommunstyrelseordförande och Viktoria Tryggvasdottir Rolka skolkommunalråd: LYSSNA PÅ OSS LÄRARE. Politiker som skär ner på skolan kommer i historiens ljus inte att ses som framgångsrika. Politiker däremot som förstår värdet av kunskap och utbildning, som vågar investera för framtiden – de kommer att ses som framsynta samhällsbyggare.
Så vad väljer ni?????”
Sveriges Lärare protesterar mot att kommunen gjort nedskärningar i skolan på 200 miljoner kronor från 2017 till 2021 – och att det i budgeten för 2023 ska sparas ytterligare 46,4 miljoner kronor.
Dessutom ser Sveriges Lärare att budgeten för 2024 kommer bli ett stålbad för skolan och kräver att Örebro kommun:
Efter lärarprotesterna: 102 nya miljoner till skolan
Skolprofilerna under demonstrationen: ”Vi måste bråka mer”
Maria Wiman: Det ligger en hisnande urkraft i att kroka arm tillsammans
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.
Krönika ”Bo Jansson har bokstaverat det vi andra har gormat oss hesa om i flera år.”
Digitala nationella prov Har lagt två veckors arbetstid på att hantera en plattform som brustit flera gånger.
Debatt Pedagogikprofessorn har intervjuat lärare – varnar för detaljstyrning av skolan.
Digitala nationella prov Drar i nödbromsen – beskedet till skolorna idag: ”Så ska ni göra istället.”
Arbetsbelastning Riksdagspartierna om sin syn på nya utredningen: ”Misstag ta bort usken”.
Politik Regeringen ålägger Stadskontoret att gå igenom skolmyndigheternas uppgifter och ansvarsfördelning.
Debatt SPSM svarar på Filippa Mannerheims krönika om obs-klasser.
Debatt Så drabbas lärare och elever av Magnus Henreksons betygsförslag, skriver Patrik Andersson.
Debatt ”Undervisning där kartläggning av elevernas kunskaper är en beståndsdel ger läraren stabila underlag inför den viktiga betygsättningen”
Debatt ”Negativa reaktionen är lika väntad som deras argument är haltande” skriver Christian Liljeros.
Nedskärningar Avslutar förstelärartjänster: ”Respektlöst”
Debatt Svarar på kritiken mot kognitionsvetenskapen: ”Många lärare efterfrågar förändring”
Krönika ”SKR och alla andra ifrågasättare därute – vår arbetstid måste skyndsamt regleras. Helst i förrgår.”
Arbetsbelastning Förslagen om tuffa regleringar hyllas av Sveriges Lärare.
Arbetsbelastning Färre lektioner, tid till för- och efterarbete och mindre administration för lärare – om regeringens utredare får som han vill.
Arbetsbelastning Här är några av de viktigaste förslagen i Bo Janssons utredning.
Våld i skolan Lärarens oro efter att undervisningen på Risbergska är igång – ingen riskbedömning är gjord.
Arbetsbelastning Sveriges Lärares ombudsman Jens Ranta tipsar.
Arbetsbelastning För enkelt att sjukanmäla – då får lärarna agera bromskloss.
Debatt Skarp kritik mot hyllade betygsförslag: ”Oerhört komplicerat och onödigt krångligt”
Debatt ”Inkluderingsideologin avfärdar majoriteten av eleverna”, skriver läraren Therese Rosengren.
Hot och våld ”Jag hoppas att jag kommer att våga ingripa om något liknande händer igen” säger läraren till Vi Lärare.
Läsning ”Vi kommer att få läsande elever på lågstadiet” säger läsprofessorn Linda Fälth
Krönika ”L:s hjälpklasser får inte bli en slaskhink för de skoltrötta”, skriver Maria Wiman.
Lärarutbildning 39 procent på grundlärarprogrammet tar ingen examen – bristande kunskaper ligger bakom, enligt Riksrevisionen.
Krönika ”Ett stödsystem ska hjälpa eleverna, inte systematiskt förtrycka dem.”
Kursplaner Regeringens utredare lämnade på onsdagen över sina förslag om nya läroplaner.
Kursplaner Stora förändringar för skolan: ”Nya angreppssätt kräver utrymme, resurser och tid.”
Digitala nationella prov Rektorn väljer att kopiera upp reservprovet: ”Vi tänker inte chansa”.
Arbetsmiljö Justitieombudsmannen granskar skola – läraren: ”Bryter mot yttrandefriheten”.
Debatt Lärarstudenterna kräver ett nationellt råd där lärare får mer att säga till om.
Friskolor Elever läste sitt modersmål som moderna språk – undervisningen lades ut på entreprenad.