Författaren: ”Google borde betala för att få vara i skolan”

Den här artikeln publicerades ursprungligen på Skolvärlden

Författaren Andreas Ekström varnar för att techjättarna fått för stor makt i samhället.
– Google borde betala för att svenska elever lär sig använda företagets tjänster i skolan. Värdet för detta är gigantiskt, säger han till Skolvärlden.

I sin nya bok ”Bekvämlighetens tyranni” ifrågasätter journalisten och författaren Andreas Ekström hur stora företag genom att vara först med innovationer under digitaliseringen tagit över funktioner som samhället egentligen borde ansvara för.

– Det är en självklarhet att fysiska pass och ID-kort är viktiga handlingar som ska utfärdas av myndigheter som polisen och Skatteverket, men när det gäller det digitala har vi släppt ansvaret för legitimeringen till BankID som ägs av storbankerna, säger han.

Jättarna påverkar skolan

En vanlig dag legitimerar vi oss med BankID för att ta oss in på en myndighets digitala plattform (som ofta är applicerad till andra techjättars produkter) efter att ha sökt fram webbadressen till den på Google.

– Ska vi sedan betala något använder vi Swish som också ägs – och har utvecklats – av storbankerna och inte av staten som genom Riksbanken borde ha ansvaret för det allmänna digitala betalningssystemet, säger Andreas Ekström.

Skolan påverkas självklart också av de privata techjättarna på samma sätt.

– Bekvämligheten övertrumfar rädslan. Det är så lätt att låta barn inspireras av klipp i TikTok att vi glömmer att tänka på att Kina samtidigt bygger en jättepublik för framtida påverkansoperationer, säger Andreas Ekström.

Inte se det som gratis hjälp

I sin bok konstaterar han att så gott som alla svenska kommuner placerat skolbarnens digitala arbetsplats i Google.

– Jag skulle vilja säga att samhället tillhandahåller Google en armé med svenska barnsoldater i kriget om marknadsandelar på den digitala marknaden. Man ska inte glömma att dagens elever är morgondagens ansvariga för upphandlingar i samhället. Vilka produkter och system kommer de att gynna efter att ha vuxit upp med Google i skolan i tolv år?

Andreas Ekström har inget emot att techjättar driver på utvecklingen.

– Men man ska inte se det som att samhället får gratis hjälp med digital undervisning. Det här har ett enormt värde för Google. Egentligen skulle de betala stora pengar till svensk skola för att de får finnas där med sina tekniska verktyg, säger han.