
Lisa Pelling, Karl Wennberg, Niklas Elert, Lena Dahlstedt, Markus Brunfeldt och Andreas Mörck (sittande) under seminariet på Almega utbildning.
Frågan om vinster i skolan diskuterades under ett seminarium på Almega utbildning.
Friskolor
Friskolornas vinster i sig är inte det stora problemet. Det är att de går ut över skolans kvalitet, anser Lisa Pelling, chef för tankesmedjan Arena idé.
– Att vi har valt att driva skolan som en marknad omöjliggör tillitsbaserad styrning, säger hon.
Inför det kommande utredningsförslaget om en ny skolpengsnorm höjs temperaturen i debatten om friskoleföretagens vinster och hur de påverkar kvaliteten i skolan.
– Hela skolsystemet påverkas av att så mycket pengar läcker ut, säger tankesmedjan Arena idés chef Lisa Pelling när frågan diskuteras under Almega utbildnings seminarium.
Hon framhåller att det är nödvändigt att avskaffa vinst som incitament för att kunna driva en högkvalitativ utbildning.
– Välfärdstjänster är inte som andra tjänster. De handlas inte på en marknad som andra marknader, säger Lisa Pelling.
Kunskapsskolans grundskolechef Markus Brunfeldt tecknar en helt annan bild.
– När jag kom till Kunskapsskolan trodde jag att det skulle vara väldigt mycket prat om pengar, men det man pratar om är hur vi skapar en bra skola för varje elev. Vi använder vinsten för att starta nya skolor, fortbilda lärare och jobba med tekniska hjälpmedel, säger han.
Lisa Pelling, Karl Wennberg, Niklas Elert, Lena Dahlstedt, Markus Brunfeldt och Andreas Mörck (sittande) under seminariet på Almega utbildning.
Är vinst bra eller dåligt för svensk skola? Moderatorn Gustaf Drougge ställer frågan till Karl Wennberg, professor vid Handelshögskolan och chef för Center for Educational Leadership and Excellence.
– Det är svårt att utvärdera eftersom det skedde så många reformer samtidigt på 1990-talet. Att isolera enskilda effekter är svårt men i det stora hela har de här reformerna inte varit bra, det ser vi på de fallande skolresultaten, säger Karl Wennberg.
Niklas Elert, forskare vid Handelns forskningsinstitut och ledamot av regeringens Produktivitetskommission anser att välfärdssektorn behöver vinster.
– Det är oerhört viktigt att du har den moroten, men det betyder ju inte att företag enbart drivs av vinst eller avkastning. Den modell vi har idag på till exempel skolområdet förutsätter att företagen även drivs av andra motiv, säger han.
Almega utbildnings förbundsdirektör Andreas Mörck är nöjd med bredden i diskussionen.
– Det här handlar ytterst om vilken skola vi vill ha. Vi måste skapa en skola som vågar vara en testkultur. Där behövs stiftelser, föräldrakooperativ och där är jag säker på att det behövs aktiebolag, säger han.
LÄS MER:
”Gör skolorna bättre – eller lägg ner dem”
Friskolorna inför utredning om skolpengen: ”Är oroliga”
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Digitala nationella prov Uppdatering stoppade digitala proven: ”Fanns en oro”.
Våld i skolan Arbetsmiljöverkets ovanliga åtgärd för lärarna: ”Omedelbar och allvarlig fara”
Fackligt Anna Olskog efter historiska initiativet: ”Mitt budskap till Lotta Edholm fortsätter vara glasklart.”
Hök25 Anna Olskog: ”Borde inte vara svårt för arbetsgivaren att sikta”
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 Avvaktar utredning – vill inte förhandla om planeringstiden.
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Debatt Lotta Edholm: ”Använder sin plattform i SKR för att bromsa helt nödvändiga reformer.”
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.