
”Utveckla skolor – eller avveckla”, var Lena Dahlstedts budskap när hon presenterade en ny rapport för Almega utbildning.
Lena Dahlstedt, tidigare stadsdirektör Nacka kommun, presenterade en ny rapport för Almega utbildning.
Friskolor
Granska de sämsta skolorna hårt och tydligt, manar Lena Dahlstedt, tidigare stadsdirektör Nacka kommun, i en ny rapport för Almega utbildning.
– Se till att skolorna blir bättre – eller lägg ner dem, säger hon.
Under ett seminarium i Näringslivets hus på Östermalm i Stockholm är rapporten utgångspunkt för ett samtal om friskoleföretagens vinster och hur de påverkar undervisningens kvalitet. I juni presenterar regeringens utredare Lena Holmdahl sitt förslag om en ny skolpengsnorm.
– Allt börjar med en bra lärare. Vi behöver få en styrning av skolan som gör det lättare, roligare och mer attraktivt att vara både lärare och skolledare, slår Lena Dahlstedt fast i rapporten som hon skrivit på uppdrag av Almega utbildning.
Lisa Pelling, chef för Arena idé, menar – med passning till friskoletäta Nacka – att det i kommuner med många fristående skolor blir omöjligt för kommunerna att styra skolverksamheten.
– Kommunerna betalar för alla skolor, men friskolorna är inte under kommunens ansvar, säger hon.
På det sättet kan inte skolnämnden bestämma att det till exempel behövs färre utbildningar till influensers och frisörer och fler för att utbilda sig till undersköterska, kommenterar Lisa Pelling.
– Dimensioneringen bestäms inte av kommunen, utan av Skolinspektionen som fattar beslut om att godkänna etablering av skolor. Det här är ett jättestort problem och så kan vi inte ha det. Den här beslutanderätten måste kommunerna ha för det är de som får ta ansvar för vad som händer med eleverna när de väljer en utbildning som kanske låter bra men inte är så smart för kompetensförsörjningen, säger Lisa Pelling.
När Lena Dahlstedt började arbeta i Nacka för cirka tjugo år sedan var hennes uppdrag att förbättra skolans kvalitets– och utvärderingssystem. En kartläggning visade att flera skolor var riktigt dåliga och bland dessa fanns både kommunala och fristående.
– Vi jobbade för att få bort de sämsta, antingen genom att de utvecklades och blev bättre, eller att avveckla dem.
”Utveckla skolor – eller avveckla”, var Lena Dahlstedts budskap när hon presenterade en ny rapport för Almega utbildning.
Lena Dahlstedt besökte de sämsta skolorna i kommunen.
– Jag åkte inte ut och skällde på dem, jag åkte ut och brydde mig då det var tydligt att de som fungerade dåligt önskade att bli sedda.
Hon vill ha ett tydligare fokus på kunskap, både i debatten och undervisningen. I dag är det ofta svårt för lärare och rektorer att leva upp till kvalitetsmålen, menar hon.
– De nuvarande kvalitetssystemen fokuserar mycket på de elever som har sämst resultat och inte klarar skolan. Jag anser att man även behöver se hur det gå för de bästa eleverna. Premierar man de bästa kommer alla att vilja bli bättre.
Budskapet till 50-talet lärare, skolledare, skolchefer och skolchefer i publiken på Almega utbildnings seminarium är att den strategin även bör gälla för skolorna.
– Premiera de bästa skolorna så drar de med sig de andra, säger Lena Dahlstedt.
Den 1 juli inför Almega utbildning en uppförandekod för sina medlemmar. Den kommer bland annat innehålla krav på utbildning av hög kvalitet och transparens i antagningsprocesser. Dessutom ska oberoende kvalitetsindikatorer finnas tillgängliga.
– Vi accepterar inga lycksökare som tror att de kan komma in och tjäna snabba pengar, säger Andreas Mörck, förbundsdirektör på Almega utbildning..
Andreas Mörck, förbundsdirektör för Almega utbildning.
Almega utbildning tillsätter också ett etiskt råd som ska se hur medlemsföretagen följer uppförandekoden och granska enskilda ärenden. Rådet kommer att ledas av Lotta Lerwall, professor i juridik vid Uppsala universitet.
Samtidigt är Andreas Mörck bekymrad över de tecken han ser på tilltagande reglering av svensk skola.
– Jag tror på mångfalden, men ser en risk att 1,3 miljoner elever ska tvingas gå i samma takt. Mot det står innovation, utveckling och att våga testa något annat för att utveckla undervisningen, säger han.
LÄS MER:
Vinstdebatt: ”Skolsystemet påverkas av att pengar läcker”
Friskolorna inför utredning om skolpengen: ”Är oroliga”
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Digitala nationella prov Uppdatering stoppade digitala proven: ”Fanns en oro”.
Våld i skolan Arbetsmiljöverkets ovanliga åtgärd för lärarna: ”Omedelbar och allvarlig fara”
Fackligt Anna Olskog efter historiska initiativet: ”Mitt budskap till Lotta Edholm fortsätter vara glasklart.”
Hök25 Anna Olskog: ”Borde inte vara svårt för arbetsgivaren att sikta”
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 Avvaktar utredning – vill inte förhandla om planeringstiden.
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Debatt Lotta Edholm: ”Använder sin plattform i SKR för att bromsa helt nödvändiga reformer.”
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.