”Utveckla skolor – eller avveckla”, var Lena Dahlstedts budskap när hon presenterade en ny rapport för Almega utbildning.
Till startsidan
Lena Dahlstedt, tidigare stadsdirektör Nacka kommun, presenterade en ny rapport för Almega utbildning.
Friskolor
Granska de sämsta skolorna hårt och tydligt, manar Lena Dahlstedt, tidigare stadsdirektör Nacka kommun, i en ny rapport för Almega utbildning.
– Se till att skolorna blir bättre – eller lägg ner dem, säger hon.
Under ett seminarium i Näringslivets hus på Östermalm i Stockholm är rapporten utgångspunkt för ett samtal om friskoleföretagens vinster och hur de påverkar undervisningens kvalitet. I juni presenterar regeringens utredare Lena Holmdahl sitt förslag om en ny skolpengsnorm.
– Allt börjar med en bra lärare. Vi behöver få en styrning av skolan som gör det lättare, roligare och mer attraktivt att vara både lärare och skolledare, slår Lena Dahlstedt fast i rapporten som hon skrivit på uppdrag av Almega utbildning.
Lisa Pelling, chef för Arena idé, menar – med passning till friskoletäta Nacka – att det i kommuner med många fristående skolor blir omöjligt för kommunerna att styra skolverksamheten.
– Kommunerna betalar för alla skolor, men friskolorna är inte under kommunens ansvar, säger hon.
På det sättet kan inte skolnämnden bestämma att det till exempel behövs färre utbildningar till influensers och frisörer och fler för att utbilda sig till undersköterska, kommenterar Lisa Pelling.
– Dimensioneringen bestäms inte av kommunen, utan av Skolinspektionen som fattar beslut om att godkänna etablering av skolor. Det här är ett jättestort problem och så kan vi inte ha det. Den här beslutanderätten måste kommunerna ha för det är de som får ta ansvar för vad som händer med eleverna när de väljer en utbildning som kanske låter bra men inte är så smart för kompetensförsörjningen, säger Lisa Pelling.
När Lena Dahlstedt började arbeta i Nacka för cirka tjugo år sedan var hennes uppdrag att förbättra skolans kvalitets– och utvärderingssystem. En kartläggning visade att flera skolor var riktigt dåliga och bland dessa fanns både kommunala och fristående.
– Vi jobbade för att få bort de sämsta, antingen genom att de utvecklades och blev bättre, eller att avveckla dem.
”Utveckla skolor – eller avveckla”, var Lena Dahlstedts budskap när hon presenterade en ny rapport för Almega utbildning.
Lena Dahlstedt besökte de sämsta skolorna i kommunen.
– Jag åkte inte ut och skällde på dem, jag åkte ut och brydde mig då det var tydligt att de som fungerade dåligt önskade att bli sedda.
Hon vill ha ett tydligare fokus på kunskap, både i debatten och undervisningen. I dag är det ofta svårt för lärare och rektorer att leva upp till kvalitetsmålen, menar hon.
– De nuvarande kvalitetssystemen fokuserar mycket på de elever som har sämst resultat och inte klarar skolan. Jag anser att man även behöver se hur det gå för de bästa eleverna. Premierar man de bästa kommer alla att vilja bli bättre.
Budskapet till 50-talet lärare, skolledare, skolchefer och skolchefer i publiken på Almega utbildnings seminarium är att den strategin även bör gälla för skolorna.
– Premiera de bästa skolorna så drar de med sig de andra, säger Lena Dahlstedt.
Den 1 juli inför Almega utbildning en uppförandekod för sina medlemmar. Den kommer bland annat innehålla krav på utbildning av hög kvalitet och transparens i antagningsprocesser. Dessutom ska oberoende kvalitetsindikatorer finnas tillgängliga.
– Vi accepterar inga lycksökare som tror att de kan komma in och tjäna snabba pengar, säger Andreas Mörck, förbundsdirektör på Almega utbildning..
Andreas Mörck, förbundsdirektör för Almega utbildning.
Almega utbildning tillsätter också ett etiskt råd som ska se hur medlemsföretagen följer uppförandekoden och granska enskilda ärenden. Rådet kommer att ledas av Lotta Lerwall, professor i juridik vid Uppsala universitet.
Samtidigt är Andreas Mörck bekymrad över de tecken han ser på tilltagande reglering av svensk skola.
– Jag tror på mångfalden, men ser en risk att 1,3 miljoner elever ska tvingas gå i samma takt. Mot det står innovation, utveckling och att våga testa något annat för att utveckla undervisningen, säger han.
LÄS MER:
Vinstdebatt: ”Skolsystemet påverkas av att pengar läcker”
Friskolorna inför utredning om skolpengen: ”Är oroliga”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Krönika ”Man ska nog följa pengarna för att förstå varför vi har det här systemet.”
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.