
”Det man ofta sparar in på först är stöd- och kringpersonal, vilket ökar lärarnas arbetsbörda”, säger Margareta Lindström, ordförande för Sveriges Lärare i Sundsvall.
Sammanlagt betalade kommunerna över 216 miljoner kronor i ”straffavgift” under 2024, visar Vi Lärares enkät.
Skolfinansiering
Mer än var fjärde kommun tvingades i fjol betala ersättning till friskoleföretag på grund av underskott i den egna skolverksamheten.
I Sundsvall diskuteras plombering av klassrum som ett sätt att minska straffavgiften.
Vi Lärare har frågat Sveriges 290 kommuner om de under 2024 betalade ut ekonomisk kompensation till privata skolor och förskolor på grund av underskott i den egna förskole- och skolverksamheten under 2023.
Samtliga kommuner utom Finspång, Kinda och Älvsbyn har valt att besvara vår fråga.
78 svarade ja, det vill säga 27 procent. Tillsammans betalade de enligt egna uppgifter ut 216 411 600 kronor, vilket är ungefär lika mycket som det kostar att ha 320 lärare anställda i ett år (lön, arbetsgivaravgift, försäkringar etc).
Några få kommuner uppgav att det i summan även ingår ersättningar för tidigare år.
I en del fall har det betalats ut ersättning till ”spökskolor”, det vill säga skolor som inte längre finns.
Se hur mycket alla kommunerna betalat i tabellen längre ner på sidan.
Den så kallade likabehandlingsprincipen innebär att ”skolpengen” per elev ska vara densamma för privata och kommunala skolhuvudmän.
Om till exempel en kommuns grundskoleverksamhet går med underskott i förhållande till budget, kanske efter att ett antal elever har lämnat den kommunala skolan till förmån för en nyöppnad privat skola, ökar genomsnittskostnaden per elev i den kommunala skolverksamheten. Kommunen måste då höja bidragen till de enskilda huvudmännen.
Sundsvall var i fjol den kommun i Sverige som betalade högst ”straffavgift” till privata skolföretag, sammanlagt drygt 32 miljoner kronor.
Dagarna före jul överförde kommunen 6 721 017 kronor till Internationella engelska skolan (IES) och 2 638 842 kronor till före detta Thoréngruppen, för att bara lämna några exempel.
Olle Åkerlund (S), ordförande i barn- och utbildningsnämnden i Sundsvall, beskriver det nuvarande ersättningssystemet som ”sjukt”.
– Att friskolor får extra ersättning – utöver den ordinarie skolpengen – för att kommunala skolor går med underskott efter att elever exempelvis bytt till friskolor tycker jag som socialdemokrat inte är rimligt. Nuvarande friskolesystem drabbar hela skolsystemet negativt.
”Det man ofta sparar in på först är stöd- och kringpersonal, vilket ökar lärarnas arbetsbörda”, säger Margareta Lindström, ordförande för Sveriges Lärare i Sundsvall.
Margareta Lindström, ordförande för Sveriges Lärare i Sundsvall, är kritisk till att kommuner behöver betala ”straffavgift” till friskolor.
– Samtidigt kan jag förstå upplägget att elevpengen ska vara lika för alla barn, att kommunala skolor inte ska få mer pengar än friskolor. Men det som man ofta glömmer bort när man tänker så är orsaken till att de kommunala skolorna har överskridit sina budgetar.
Som är?
– Ofta att barn och elever under året har bytt till en friskola samtidigt som den kommunala skolans kostnader för lokaler, personal och liknande inte har förändrats.
Varför kan inte den kommunala skolan minska sina kostnader?
– Det är i allmänhet inte en hel klass eller grupp som samtidigt byter skola vilket gör att det tar tid att minska på kostnaderna. Dessutom har en del elever större behov än andra och då krävs det mer resurser.
Hur drabbar det lärarna i de kommunala skolorna?
– Det som man ofta sparar in på först är stöd- och kringpersonal, vilket ökar lärarnas arbetsbörda. I en del fall har man även skrotat tvålärarsystem. Många lärare har i dag en mycket tuff arbetsmiljö.
– För att snabbare kunna minska kommunala skolors lokalkostnader – efter att elever bytt skola – diskuteras det att plombera vissa klassrum och andra utrymmen som då inte längre får användas.
Det skulle minska (den kommunala) skolans hyra till kommunen precis som eventuella underskott.
– Men det är lokaler som ofta behövs, exempelvis för att ge barn med särskilda behov möjlighet att arbeta avskilt tillsammans med lärare.
LÄS MER:
Älskad och hatad – därför strider de om skolpengen
Friskolorna inför utredning om skolpengen: ”Är oroliga”
Facket om ändrad skolpeng för friskolor: ”Äntligen fattar de”
Kornhall: Det är ett av de största fallen framåt i svensk skolpolitik
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.
Krönika ”Bo Jansson har bokstaverat det vi andra har gormat oss hesa om i flera år.”
Digitala nationella prov Har lagt två veckors arbetstid på att hantera en plattform som brustit flera gånger.
Debatt Pedagogikprofessorn har intervjuat lärare – varnar för detaljstyrning av skolan.
Debatt ”Hur kan vi tala om beprövad erfarenhet när inget pågår tillräckligt länge för att faktiskt prövas?"
Digitala nationella prov Drar i nödbromsen – beskedet till skolorna idag: ”Så ska ni göra istället.”
Arbetsbelastning Riksdagspartierna om sin syn på nya utredningen: ”Misstag ta bort usken”.
Politik Regeringen ålägger Stadskontoret att gå igenom skolmyndigheternas uppgifter och ansvarsfördelning.
Debatt SPSM svarar på Filippa Mannerheims krönika om obs-klasser.
Debatt Så drabbas lärare och elever av Magnus Henreksons betygsförslag, skriver Patrik Andersson.
Debatt ”Undervisning där kartläggning av elevernas kunskaper är en beståndsdel ger läraren stabila underlag inför den viktiga betygsättningen”
Debatt ”Negativa reaktionen är lika väntad som deras argument är haltande” skriver Christian Liljeros.
Nedskärningar Avslutar förstelärartjänster: ”Respektlöst”
Debatt Svarar på kritiken mot kognitionsvetenskapen: ”Många lärare efterfrågar förändring”
Krönika ”SKR och alla andra ifrågasättare därute – vår arbetstid måste skyndsamt regleras. Helst i förrgår.”
Arbetsbelastning Förslagen om tuffa regleringar hyllas av Sveriges Lärare.
Arbetsbelastning Färre lektioner, tid till för- och efterarbete och mindre administration för lärare – om regeringens utredare får som han vill.
Arbetsbelastning Här är några av de viktigaste förslagen i Bo Janssons utredning.
Våld i skolan Lärarens oro efter att undervisningen på Risbergska är igång – ingen riskbedömning är gjord.
Arbetsbelastning Sveriges Lärares ombudsman Jens Ranta tipsar.
Arbetsbelastning För enkelt att sjukanmäla – då får lärarna agera bromskloss.
Debatt Skarp kritik mot hyllade betygsförslag: ”Oerhört komplicerat och onödigt krångligt”
Debatt ”Inkluderingsideologin avfärdar majoriteten av eleverna”, skriver läraren Therese Rosengren.
Hot och våld ”Jag hoppas att jag kommer att våga ingripa om något liknande händer igen” säger läraren till Vi Lärare.