Sara Bergström och Linda Bjällerstedt, förskollärare på Bjurhovdasmyckets förskola i Västerås, delad andraplats i Lärarpriset Guldäpplet 2020. Foto Per Groth
Till startsidan
Digital undervisning Guldäpplets Särskilda Pris gick till alla Sveriges lärare. Nu har även fem enskilda lärare prisats.
I år beslutade Guldäpplets jury att juryns Särskilda Pris tilldelas alla Sveriges lärare ”för att de i en mycket pressad situation klarat av att möta den förändrade undervisningssituationen, med kombinationer av undervisning i klassrummet och online och med utnyttjande av digitala resurser.”
– Vi vill hylla den samlade lärarkåren och utdelar därför årets Särskilda Pris till hela den lärarkår som mött utmaningarna med nya arbetssätt inklusive digitala stöd för eleverna, både i klassrum och på distans, säger Peter Becker, ordförande i Guldäpplets jury.
Men under måndagskvällen, 26 oktober, prisades också fem enskilda lärare.
Här är årets enskilda pristagare:
Emelie Hahn, lärare och IKT-pedagog på Gränbyskolan i Uppsala fick årets förstapris. För att hon målmedvetet arbetar med att utveckla språklig, kulturell och digital kompetens samt omvärldskunskap hos eleverna. Hon inspirerar till delaktighet och till kontakt med elever i andra länder, enligt motiveringen.
Sara Bergström och Linda Bjällerstedt, förskollärare på Bjurhovdasmyckets förskola i Västerås, delad andraplats i Lärarpriset Guldäpplet 2020. Foto Per Groth
Linda Bjällerstedt och Sara Bergström, förskollärare på Bjurhovdasmyckets förskola i Västerås, knep andrapriset. Motiveringen är bland annat att de med barnkonventionen och läroplanen i ryggen kombinerar drama, musik och dans när de tar upp stora som små frågor med barngruppen. De skapar inspirerande och lustfyllda lärmiljöer där det digitala ger utrymme för barnens nyfikenhet och förstärker både lek och lärande. Frågor och källkritik får plats även bland de allra yngsta
Mia Lägnert, SO-lärare, och Pernilla Abrahamsson, lärare i Ma/NO/TK på Norrevångskolan i Karlshamn, fick delat andrapris för att ha motiverat eleverna till kunskap om teknik och samhälle genom ett modellbygge i 3D. Professionella digitala verktyg, ritverktyg och 3D-skrivare används på ett genomtänkt sätt. Med utrymme för kreativa processer blir fler flickor intresserade av teknikämnet, står det i motiveringen.
Utmärkelsen delades ut på Guldäpplets dag den 26 oktober, där alla Sveriges lärare inbjudits att delta digitalt.
Guldäpplejuryns Särskilda Pris utdelas till den eller de som uträttat långvariga, betydelsefulla insatser för främjande av lärande med stöd av it och medier.
Bakom Guldäpplet står Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne. Yngve Lindberg var i fyra decennier en av förgrundsgestalterna inom naturvetenskaplig utbildning i svensk skola.
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Krönika ”Man ska nog följa pengarna för att förstå varför vi har det här systemet.”
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.