
Boel Godner (S), styrelseledamot i SKR och kommunstyrelsens ordförande i Södertälje.
Bo Janssons utredning och förslag att reglera lärares undervisningstid tas emot olika inom SKR.
Arbetsbelastning
SKR:s ledning gör tummen ned till utredningsförslaget att staten ska reglera lärares undervisningstid.
Samtidigt finns det både i organisationens styrelse och förhandlingsdelegation ledamöter som är positiva.
– Jag tycker att det är ett bra förslag, säger Boel Godner (S), kommunstyrelsens ordförande i Södertälje och styrelseledamot i SKR.
I måndags presenterade regeringens utredare Bo Jansson, som har en bakgrund som högstadielärare och ordförande i Lärarnas Riksförbund, sin utredning ”Tid för undervisningsuppdraget” där han bland annat föreslår att såväl lärares undervisningstid som tiden till för- och efterarbete av undervisningen ska regleras av staten.
I utredningen beskrivs hur förskollärares och lärares arbetsbelastning har ökat, hur många av de senaste decenniernas förändringar på skolområdet och i samhället i stort har bidragit till en avprofessionalisering av lärarkåren; decentraliserat huvudmannaskap, målstyrning, friskolereform, marknadifiering, kundperspektiv, juridifiering, ökad kontroll, individualisering och en omfattande digitalisering för att bara nämna några exempel.
– De professionellas autonomi och ställning behöver öka för att yrkena ska bli attraktiva igen, att fler vill utbilda sig till lärare och förskollärare, men även arbeta kvar i skolan, säger Bo Jansson.
Ulf Olsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Borås, ledamot av Socialdemokraternas partistyrelse och med en kortare bakgrund som bland annat folkhögskollärare i matematik och samhällskunskap, är ordförande i Sveriges kommuners och regioners (SKR:s) förhandlingsdelegation. Han ville under tisdagen inte ställa upp på en intervju med Vi Lärare och berätta om vad han anser om Bo Janssons förslag.
Efter ett par timmar hörde han dock av sig via SKR:s pressavdelning med följande uttalande:
”Detaljerad lagstiftning av lärares arbetstid är inte rätt väg att gå. En detaljreglering av arbetstider och arbetsuppgifter riskerar att ge skolhuvudmännen problem med kompetensförsörjningen. En lagstiftad reglering av lärares arbetstid är också ett tydligt avsteg från ordningen att arbetsgivaren leder och fördelar arbetet. Hur en förskola, skola och vuxenutbildning organiseras behöver utgå från lokala behov och förutsättningar.”
Andreas Mörck.
Inte heller bransch – och arbetsgivarorganisationen Almega utbildnings förbundsdirektör Andreas Mörck, som fram till i somras var Sveriges Lärares kanslichef, ville under tisdagen bli intervjuad av Vi Lärare och berätta om sin syn på Bo Janssons utredning.
I ett pressmeddelande säger han dock:
– En statlig reglering av lärarnas undervisningstid kommer innebära att lärarna skulle tillbringa mindre tid med eleverna än vad man gör i dag.
– Att reglera i lag hur en arbetsdag ska genomföras på varje skola är ett kraftigt avsteg från den svenska modellen.
Boel Godner (S), styrelseledamot i SKR och kommunstyrelsens ordförande i Södertälje.
Boel Godner (S), styrelseledamot i SKR och kommunstyrelsens ordförande i Södertälje som pluggade till matematik- och NO-lärare innan politiken tog överhand, är positiv till förslaget att staten ska reglera lärarnas undervisningstid.
– Kommunaliseringen, marknadiseringen och den segregerade skola som vi har idag har gjort att lärare i Sverige har mycket olika förutsättningar. Det gör att det är välkommet med en reglering, säger hon.
– Men om staten ökar regleringen behövs det också en statlig finansiering. Jag tycker att det är bra om detta även leder till att lärarna i större utsträckning sysslar med sitt huvuduppdrag. Det är bra om det stramas upp.
Sara Wettergren (L), ersättare i SKR:s utbildningsberedning och skolkommunalråd i Malmö.
Liknande uppfattning har Sara Wettergren (L), ersättare i SKR:s utbildningsberedning och skolkommunalråd i Malmö.
– Spontant tycker jag att utredningens förslag är bra. Samtidigt ser jag, utan att vi har haft möjlighet att analysera utredningen på djupet, att förslagen kommer att kosta. Det kommer till exempel att behöva göras rekryteringar.
– Går förslaget igenom behövs det statligt stöd och det förutsätter jag att regering och riksdag också avsätter. Skulle man inte göra det sätter man kommunerna i en svår situation.
Vad tycker du om att SKR säger blankt nej till utredningens förslag att statligt reglera undervisningstiden?
– Jag är förvånad över att man så snabbt är ute och är negativ, säger Sara Wettergren.
Bengt Hilmersson (C), kommunalråd i Vårgårda, ordinarie ledamot i SKR:s förhandlingsdelegation.
Bengt Hilmersson (C), kommunalråd i Vårgårda, ordinarie ledamot i SKR:s förhandlingsdelegation som under 14 år arbetade som SO-lärare på Sollebrunns skola norr om i Alingsås, berättar att han är försiktigt positiv till utredningens förslag.
– Jag följde utredningens presskonferens, har läst sammanfattningen och ser poänger med förslagen även om det inte får bli för strikt, säger han.
– Jag tror att man idag tyvärr kan lägga lite för mycket undervisningstid på lärarna. Vi har en förmåga att varje år nagga lite i kanten. Det måste även finnas tid för förberedelser och inte minst uppföljningar som är jätteviktiga och tar tid.
Bengt Hilmersson betonar betydelsen av att ta hänsyn till klassers och elevgruppers olika förutsättningar.
– Det gäller även lärares, inte minst graden av erfarenhet. Jag minns själv hur slitsamt framför allt de första åren som lärare var. Jag tror att det ibland kan vara ganska tufft att som lärare stå emot.
LÄS MER:
Regeringens utredare: Lärares tid ska regleras
Dramatiska förslagen: 22 punkter för sänkt arbetsbelastning
Varannan lärare svarar: Vi kan inte utföra vårt jobb
Han jobbade på toaletten för att hinna
Så mycket planeringstid får lärare i förskola och fritidshem
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Arbetsbelastning Har listat sådant som lärare hanterar utöver sin undervisning – så mycket tjänar de.
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Friskolor Sju av tio av gymnasieskolorna med mest rapporterad frånvaro är friskolor.
Gymnasieskola Vi Lärare har listat 892 gymnasieskolor – värst drabbas friskolorna.
Vi lärare Fredrik Öhlander kammade hem Fackförbundspressens journalistpriser.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”
Lärarlegitimation Skolverket kontrollerar inte registerutdrag – olämpliga att undervisa kan bli legitimerade.