Forskarna: Så bemöter du elever som har ensidiga åsikter

Anders Persson och Mikael Berg forskar om hur lärare hanterar kontroversiella frågor i klassrummet. Foto: Privat

Anders Persson och Mikael Berg forskar om hur lärare hanterar meningsskiljaktigheter kring kontroversiella frågor i klassrummet. Men inte i syfte att tala om vad som är rätt och vad som är fel. Det lämnar de över till professionen.

Hälften av eleverna i klassrummet kör epa-traktor och bensinpriserna stiger, vilket hotar deras vardag och skapar hätska diskussioner om hållbarhetsfrågan kontra rätten att leva som man vill. Vad ska läraren göra? Miljöperspektivet ska ju trots allt genomsyra all undervisning i skolan. Men att bara slå fast att det finns brister i elevernas resonemang vidgar sannolikt inte deras perspektiv. Det konstaterar Anders Persson och Mikael Berg som har forskat om olika sätt att hantera kontroversiella frågor i klassrummet, med hjälp av åtskilliga intervjuer med erfarna lärare samt klassrumsobservationer.

– Det finns många sätt att hantera åsiktsskiljaktigheter i klassrummet. Vår ambition har varit att beskriva komplexiteten och erkänna de svårigheter som kan uppstå när motstridiga berättelser ställs mot varandra. Alltså hur sjutton man kan möta eleverna på ett sätt som bidrar till att vidga deras förståelse för kontroversiella frågor när de redan har tagit ställning, säger Anders Persson, docent i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning vid Högskolan Dalarna.

Synliggör tyst kunskap

Deras syfte har inte varit att hitta brister i lärares undervisning, tvärtom.

– Man kan säga att vi har gjort vetenskap av lärares kunnande för att synliggöra deras tysta kunskap. Målet har varit att bidra med begrepp som beskriver de avvägningar som de ofta står inför, säger Mikael Berg, docent i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna.

Anders Persson fortsätter:

– Väldigt mycket av vår forskning handlar om att skapa ett gemensamt språk för att samtala om olika frågor. Men sedan lämnar vi över till professionen att försöka förstå hur de kan dra nytta av och omsätta resultaten i den verksamhet som just de befinner sig i.

LÄS ÄVEN

Så möter han extrema åsikter i klassrummet

Uppgiften som får yrkeseleverna att vilja läsa

Debatt: Så har en direkt bildningsfientlig skola växt fram

Kollegialt lärande döms ut som ovetenskapligt