Så viktigt är Pisa-resultatet för högstadielärarna

Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

I morgon står det klart hur det går för svenska elever i Pisa.
Lärarnas tidning frågar högstadielärare (och en speciell folkhögskolelärare) om hur viktigt resultatet är – för dem.

Pisa mäter femtonåringars färdigheter i matte, no och svenska. Politiker fäster stor vikt vid resultatet. Men hur viktigt är det för lärarna? De som möter högstadieelever varje dag? Lärarnas tidning har frågat dem.

Annelie Edmundsson, matte- och no-lärare, Ersängskolan, Umeå:

– Jag känner inte att Pisa-resultatet är så viktigt för mig, då jag inte tycker att frågorna riktigt motsvarar vår svenska kursplan. För mig känns Salsa-resultaten mer relevanta eftersom de visar resultaten i förhållande till förväntningar utifrån socioekonomisk bakgrund, och så vidare.


Gustav Fridolin, Stadsmissionens folkhögskola, Liljeholmen, Stockholm:

Hur tror du att det går för Sverige i PISA 2018?

– Jag hoppas att det går bra och att vi förbättrar resultatet. Vi har arbetat med att stärka elevernas läsförståelse. Det ska bli spännande att få reda på resultatet imorgon.

Vilken del/resultat av PISA-mätningen tycker du ska bli mest spännande?

– Det ska bli intressant att se hur det går för flickorna kontra pojkarna. Det är också intressant att se hur det går för elever med annan bakgrund.

Vad tycker du är mest positivt med PISA-mätningarna och vad finns det för negativa konsekvenser?

– Det ska bli intressant att se om det går bättre med läsförståelsen eftersom vi arbetat med det. Vad som är viktigt är att inte bara titta på resultatet ifrån Pisa undersökningen.  Vi mäter kunskap på annat sätt också.