KD vill skrota undervisning i modersmål – får hård kritik

Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand kritiserar KD:s förslag om slopad modersmålsundervisning. ”Det är anmärkningsvärt att KD hävdar att det inte finns vetenskapligt belägg för att modersmålsundervisning är framgångsrikt för eleverna”, säger hon.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Kristdemokraterna vill lägga ner modersmålsundervisningen, som tidigare kallades hemspråk, i samtliga skolor i Sverige. Förslaget får hård kritik av Lärarförbundet. 
– Det är en demokratisk rättighet att bibehålla och utveckla sitt modersmål, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.  

KD:s förslag om att lägga ner modersmålsundervisningen ska behandlas av partiets partifullmäktige under fredagen, rapporterar Ekot. Enligt KD kan inte forskningen bevisa nyttan av undervisningen, och idén om den behöver omprövas.

– Vi ser ju helt enkelt att det är en rad brister i modersmålsundervisningen, inte minst att 40 procent av lärarna inte är behöriga och att vi har en situation där var fjärde skola inte får godkänt av skolinspektionen, säger KD:s partisekreterare Peter Kullgren till Ekot.

Den miljard som modersmålsundervisningen kostar ska i stället användas till annan språkutbildning, anser Kristdemokraterna. Främst vill de att den ska gå till svenska för invandrare och studiehandledning på hemspråk.

– Det är anmärkningsvärt att KD hävdar att det inte finns vetenskapligt belägg för att modersmålsundervisning är framgångsrikt för eleverna. En omfattande forskning visar snarare att det går bättre att lära sig ett nytt språk om man har goda kunskaper i sitt modersmål och det bidrar även till högre betyg i skolans andra ämnen, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand. 

Lärarförbundet vill att modersmålsundervisning ska in i den lagstadgade garanterade undervisningstiden och att modersmålslärare ska omfattas av lärarlegitimationen. 

– Det är en demokratisk rättighet att bibehålla och utveckla sitt modersmål, säger Johanna Jaara Åstrand och fortsätter:

– Om man tar upp behöriga lärare som ett argument för att lägga ned ett ämne är det många ämnen som KD skulle vilja ta bort ur skolan. I stället bör vi satsa på att få fler behöriga lärare och att få verksamma lärare att vilja stanna i yrket.