
Foto: Adam Lach.
Kriget i ukraina Vlada är 16 och kommer kanske till Sverige. Lada är 15 och hennes händer skakar när hon berättar om bomberna. En och en halv miljon barn har flytt Ukraina sedan kriget började den 24 februari. Läraren.se är på plats i Polen för att berätta om det krig som redan nått svenska klassrum.
FN:s barnkonvention: Som barn räknas varje människa under 18 år.
Yelizaveta, 8 år. Gabriela Mistral-skolan nr 264, Warszawa.
Foto: Adam Lach.
Runt henne virvlar klasskompisarna. Det är gymnastiklektion. Läraren håller energin i rummet på hög nivå. Men mitt i salen fryser Yelizaveta plötsligt. Hennes ansikte är alla ukrainska barns samlade i ett enda, hos en liten människa. Hennes ansikte är ritat av kriget.
FN:s barnkonvention: Barn ska inte skiljas från sina föräldrar, utom när det är nödvändigt för barnets bästa.
Lada, 15, från Samy. Centralstationen i Warszawa.
Foto: Adam Lach.
Lada pratar lite engelska, och letar upp orden hon inte hittar med hjälp av Google Translate på en rosa mobil.
– Titta, säger hon. Mina händer skakar när jag börjar prata om det.
Hon har precis sökt fram ”skott” och ”explosioner”.
Under kvällen ska hon, lillasyster Dasha, 6 år, och mamma ta tåget till Tjeckien. Pappa är kvar i Ukraina.
– Jag kan inte hjälpa att jag ler på bilderna. Det är sådana vi är. Vi måste tro, säger hon.
På telefonen visar hon en oändlig chattråd med vännerna som är kvar i Ukraina.
– Alla lever. Det är det viktigaste, säger hon.
FN:s barnkonvention: Barn har rätt till liv, överlevnad och utveckling.
Sofija, 13, och Ola, 13: Podstawowejskolan nr 264:
Ola och Sofia, båda 13, båda flyktingar från Ukraina, har börjat i en polsk klass i skola nummer 264, Warszawa. Foto: Adam Lach.
Sofija har flytt från Kirovograd, hon hörde planen flyga över huvudet. Resan till säkerheten i Polen tog tre dagar och hon flydde tillsammans med sin mamma. Pappan är kvar i Ukraina.
Ola bodde nära Kiev.
– Det var så farligt. Jag hörde flygplan och larm. Ljudet av bomberna gjorde mig som förstenad, säger hon.
FN:s barnkonvention: Barn ska skyddas mot alla former av fysiskt eller psykiskt våld, skada eller övergrepp, vanvård eller försumlig behandling, misshandel eller utnyttjande, inklusive sexuella övergrepp.
Vlada, 16, och Sergey, 4. Gränsstationen i Medyka:
Foto: Adam Lach.
Familjen har precis vandrat in över gränsen till Polen. Från början kommer de från industristaden Krzemienczuk i centrala Ukraina. Pappa Roman funderar på Sverige, eller kanske Italien. Det är kanske varmare i Italien? Vlada ler blygt. Lillebror Sergey har fått en ny leksak och gömmer sig bakom resten av familjen.
LÄS ÄVEN:
Fångade i kriget: Lärarnas vädjan inifrån Ukraina
Lärarens reporter vid ukrainska gränsen: "De har lämnat allt"
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Kursplaner Stora förändringar för profilskolorna om utredningens förslag blir verklighet.
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Forskaren Mikael Bruér ser inga tecken på att digitala verktyg minskar klyftorna.
Jämställdhet Sveriges Lärare skruvar upp engagemanget för HBTQI-personers rättigheter.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Förskolans envägskommunikation kan kosta oss vårdnadshavarnas förtroende” skriver en förskollärare och forskare.
Skolpolitik Olskog: ”Lärare i hela landet väntar på resultat”
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Fackligt Går emot Saco – gör offentligt uttalande
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Lovskola Youssef Dhraief ger eleverna en halv termins mattelektioner – på två veckor.
Betyg Läraren pressades att sätta högre betyg – nu griper Sveriges Lärare in.
Almedalen Ideologiska skillnader – så tycker partierna om marknadsskolan.
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Våld i skolan ”Signaler om att skolan inte polisanmäler allt de borde – av rädsla”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Arbetsbelastning Kommunen: ”Kan bidra till goda arbetsvillkor och ett ökat fokus på undervisningen”
Läsning Vill se skarpare skrivningar: ”Läsningen måste prioriteras i alla åldrar.”