Allvarliga brister i elevhälsan – koncernskola får kritik

Motorsportsgymnasiet i Anderstorp står sedan i juni 2022 utan specialpedagogisk kompetens och kritiseras av Skolinspektionen. Genrefoto: Adobestock

Skolinspektionen riktar kritik mot Motorsportsgymnasiet i Anderstorp.
Skolan som ingår i börsnoterade Aprendere-koncernen saknar speciallärare och psykolog och har ändringar i betygskatalogen som varken rektor eller lärare kan redgogöra för.

LÄS ÄVEN: Lägst hittills – nu vill färre starta friskola

Motorsportsgymnasiet ägs av Värmdö tekniska utbildningar AB, i sin tur en del av skolkoncernen Aprendere. Skolan erbjuder mekanikerutbildningar, bland annat till racingmekaniker.

Totalt går ett 80-tal elever på skolan, 1 400 inom koncernen totalt.

Men Skolinspektionens granskning visar på brister.

Oklara ändringar av betyg

I katalogen finns ändrade betyg, överstrukna och ersatta med nya. Katalogen visar inte vem som strukit, skrivit nya, när eller varför.
För vissa går det heller inte att se ursprungsbetyget.

De intervjuade lärarna har olika förklaringar till de rättade betygen. Några vet inte varför de ändrats.

Men skolan får också kritik på området särskilt stöd och elevhälsa.

Skolan har försökt att rekrytera en specialpedagog, men misslyckats och står sedan i juni 2022 utan specialpedagogisk kompetens.

”Brister i alla delar”

Det har bland annat lett till att utredningar startar inte alltid, trots elever med behov av särskilt stöd.

Anne-Charlotte Ramsthaler, Skolinspektionen.

Ann-Charlotte Ramsthaler på Skolinspektionen kallar bristerna för ”mycket allvarliga och omfattande”.

– Skolan brister i alla delar kring särskilt stöd. Bland annat i att ta reda på vilket behov av särskilt stöd som elever har och att fatta beslut om att upprätta, eller att inte upprätta, åtgärdsprogram. Det innebär bland annat att elever kanske inte får det särskilda stöd de behöver och har rätt till. Det innebär också att elever och vårdnadshavare inte får möjlighet att överklaga beslut om åtgärdsprogram, säger hon.

Trots att det finns en anmälan om behov av särskilt stöd för en elev, saknas utredning. Det är också oklart om det påbörjats utredningar för ytterligare två. En elev har reducerat program, trots att det saknas beslut i åtgärdsprogrammet.
Två av tre åtgärdsprogram fyller inte lagkraven för utformning och det saknas uppföljning.

Skolan har sedan 2018 en överenskommelse med en psykolog, som dock inte blivit kontaktad av skolan under läsåret 2022/2023. Varken skolans kurator eller skolsköterska känner till att en sådan tjänst finns.

Vd för Aprendere , Claudia Lindström, kommenterar uppgifterna:

– Vi välkomnar granskning av våra verksamheter och ser det som en hjälp att säkra och utveckla kvaliteten i våra skolor. Vi vet vad vi behöver utveckla och är tillsammans med vår nya rektor i gång med det arbetet, säger hon.

Skolan har fram till december 2023 på sig att avhjälpa bristerna.