![](https://arkiv.lararen.se/contentassets/c62e91d2eb724a9ea7dc2cc9fe47e7b2/clh_amanda_swedsudde_02.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Yrkesläraren Amanda Swedsudde griper in om någon använder kränkande ord. Och hon föreläser om machokultur i byggbranschen. Foto: Christopher Hunt
Fula ord – Man får inte ducka om någon elev beter sig illa eller använder kränkande ord. Det säger yrkesläraren Amanda Swedsudde. Hon har också satt stopp för apl när elever har blivit utsatta på arbetsplatsen.
Amanda Swedsudde har en bakgrund som elektriker och elkonsult. Under tiden på olika byggarbetsplatser utsattes hon ibland för en kränkande jargong.
– Jag fick en del sexuellt nedlåtande kommentarer. Till exempel var jag enda tjejen på ett bygge och då tyckte gubbarna att jag under en varm sommardag skulle vara med i en ”wet t-shirt contest”. Det förekom även att några tafsade och kommentarer om att jag som tjej inte borde jobba som starkströmselektriker.
Sedan fem år tillbaka arbetar hon som yrkeslärare. Erfarenheterna från tidigare arbetsliv har gett henne en förståelse för hur en del elever kan ha det på sina apl-platser.
En kvinnlig elev fick kommentarer som att hon skulle vara sämre än killarna. En annan elev med invandrarbakgrund såg att det stod rasistiska glåpord på toaletten.
Det är inte helt ovanligt att hon måste gripa in för att byta apl-platser på grund av den psykosociala arbetsmiljön.
– Samtidigt jobbar många byggföretag med kampanjer och annat för att ändra jargongen och jobba emot machokulturen. Successivt blir det nog bättre men det verkar ta lång tid, säger Amanda Swedsudde.
Jag fick en del sexuellt nedlåtande kommentarer.
Hon undervisar på el- och energiprogrammet på Thorildsplans gymnasium i Stockholm. Där hon är noga med att ingripa när kränkande kommentarer förekommer. Det kan vara könsord, bög som används i nedlåtande syfte och flykting som elever med invandrarbakgrund kan få höra.
– Kränkande ord på andra språk har också blivit vanligare, till exempel ”nacas”, som jag tror betyder tönt.
Amanda Swedsudde betonar vikten av att det finns en samsyn i lärarlaget för att motverka kränkande beteenden och för att få en enhetlig linje om vad som är ok eller inte.
– Man får som enskild lärare inte heller ducka för problemen för att man inte vågar eller inte har ork att konfrontera eller diskutera med en elev som beter sig illa.
Under lektionerna kan det vara ineffektivt att punktmarkera varenda liten händelse
Yrkesläraren Amanda Swedsudde griper in om någon använder kränkande ord. Och hon föreläser om machokultur i byggbranschen. Foto: Christopher Hunt
Ett sätt kan i stället vara att ibland samla klassen i storgrupp och diskutera frågor om hur man ska bete sig schyst mot varandra, råder Amanda Swedsudde.
– Intresset är stort för att till exempel diskutera om vad som är rasistiskt eller kränkande på andra sätt. Vi har till exempel pratat en del om Donald Trump och då kan man få med vad som är ok att säga i skolan. Många som använder ett kränkande språk tycker inte att det är så allvarligt. Därför kan det vara bra att prata om sådana här frågor i större sammanhang utan att peka ut någon enskild elev.
Amanda Swedsudde har själv inte fått några nedlåtande kommentarer i skolan men hon har vid några tillfällen hört att kollegor kallats för könsord och liknande.
– Jag tar det jätteallvarligt och griper in. En lärare blev kallad för ”fitta” och en annan för ”pedofil”. Det har handlat om någon elev som inte kunnat kontrollera sitt språk och rektorn har fått ta tag i detta, säger Amnada Swedsudde, som har ett företag där hon föreläser om machokultur och kränkande behandling i byggbranschen.
Vi lärare debatt ”Om inte arbetsgivarna tar tar nödvändiga steg idag, är framtidens lärare redo att strejka imorgon” skriver Adam Kedert, ordförande Sveriges Lärarstudenter.
Replik ”Oscar Björks avsikt verkar vara att misskreditera evidensbaserade praktiker”, skriver debattörerna.
Vi lärare debatt Lärarens oro för skärmberoendets effekter på eleverna.
Vi lärare debatt Högstadieläraren: ”Förhoppningsvis kan det få någon elev att sträcka ut en hand och be om hjälp”.
Vi lärare debatt Glädjande att lärare förstår konsekvenserna av att man tog bort skolhälsovården, skriver Sophie Ekman Wretlind, skolöverläkare emerita.
Replik Göteborgs universitet ser över VFU-placeringarna efter lärarstudenternas kritik.
Krönika ”Inget kan trycka till en lärare mer än lite gammal hederlig lag och ordning.”
Föräldrakrav ”De kan dyka upp utan att vara anmälda i förväg”.
Lärarlegitimation "Svårt för domstolarna att identifiera" enligt Lärarnas ansvarsnämnd
Krönika ”Julledigheten kommer att bli rena rama mirakelmedlet för mitt falnande yttre.”
Hoten mot lärarna 250 miljoner ska öka trygghet i klassrummen: ”Ett hån – räcker till mandariner på jul”.
Betyg Huvudmännen ska avgöra hur lärare ska arbeta med betygskatalogen, enligt nytt förslag.
Skolpolitik Utredaren: Skolan har behov av att få mer information än man får idag.
Skolinspektionen Professorn: ”Kritiken kan tolkas som tomma hot.”
Krönika ”Här har vi något vi måste reda ut. Ärendet är akut och kan inte vänta.”
Vi lärare debatt ”Om vi verkligen vill hjälpa våra elever att lyckas, måste vi börja med att lära dem hur man lär sig.”
Vi lärare debatt ”Administratörers ovilja för pappersarbete ska inte påverka vår yrkesidentitet och våra framtida elevers skolgång”.
Vi lärare debatt ”Skolhistorisk kunskap är inte onyttig lyx – det är avgörande för lärares självförståelse” skriver fem forskare.
Arbetsmiljö Domen om drunkningsolyckan på Tångvallaskolan
Vi lärare debatt ”Saco ska gå sina egna medlemmar ärenden – inte näringslivets”.
Vi lärare debatt ”Terminens sista dagar är ett bra tillfälle att låta eleverna reflektera över sitt lärande”
Krönika ”Det strålar en stjärna, nu tändas tusen juleljus och stoffträngseln ligger vit på taken.”
Särskilt stöd Skolinspektionen sågar läsa-skriva-räkna-garantin i ny utvärdering.
Hot och hat ”Skolan håller på att rämna, situationen är akut.”
Arbetsmiljö ”Även när eleverna har låg samtalston så låter det mycket”.
Vi lärare debatt Sverige måste hinna ikapp andra länder som ligger före, skriver läraren Marija Zdjelar.
Guider & tips Krisplanen ska hjälpa lärare hantera sorg och dödsfall efter allvarliga händelser i skolan.
Vi lärare debatt Specialläraren Denice Sverla kräver upprättelse för sina elever i anpassad skola
Replik ”Om förhandlingarna inte leder framåt kan frågan bara besvaras med ett tydligt ja”, skriver Anna Olskog.
Vi lärare debatt 444 lärare ställer den öppna frågan till Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog inför avtalsrörelsen.
Vi lärare debatt ”Undervisning har blivit en bisyssla”
Vi lärare debatt ”Så kan lärare ges möjlighet att förbättra elevernas resultat” – forskarna presenterar insikter från en longitudinell forskningsstudie.
Krönika ”Även erfarna lärare behöver reflektera – ”Är jag tydlig nog?”, skriver Karin Boberg.
Vi lärare debatt ”De slår ifrån sig lärarnas högst konkreta farhågor” skriver läraren Daniel Skäremo Holmberg i sitt svar till Skolverket.
Granskning När lärarkåren pressas alltmer försvåras arbetet mot hat och extremism.
Granskning ”Man bör agera, och gärna höra av sig till oss, så tidigt som möjligt.”
Granskning Ett hårt sexistiskt språkbruk är vardag på många skolor.
Granskning Befarar att rasismen ökar i många svenska skolor.
Ledare ”Kommunernas ovilja att prioritera skola och utbildning gör mig stridslysten”.
Timss Detta är anledningen bakom mattesuccén enligt Anna Olskog.
Timss Ola Helenius, professor i didaktik: Långt till bästa svenska resultat – och internationella toppländer.
Timss Så har elevernas kunskaper förändrats under de 20 år Anna Persson undervisat i matematik.
Timss Svenska åttondeklassare går mot den internationella trenden.
Yrkesetik ”Rimmar väldigt illa med skolans värdegrund.”
Elevhälsa ”Det handlar inte om att leta efter elever att stämpla med ett begrepp.”
Jag är lärare Dansläraren AnnaKarin Lagnebäck Karlsson om vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Elevhälsa Specialpedagogen: Så upptäcker du de här eleverna i klassrummet.
Krönika Håll i hatten – att lista ut varför det blivit så här är knappast raketforskning, skriver Maria Wiman.
Vi lärare debatt ”Vi förstår att dessa förändringar innebär ett stort arbete, till exempel att lära sig använda vår nya provplattform”.
Vi lärare debatt Specialpedagogens krav för att fler ska läsa.