Benita Ehnmark berättar att andra föräldrar drog sig undan på sonens fotbollsträning. <br />Foto: Christian Mård
Till startsidan
Ett år med corona
Över en helg exploderar sjukfrånvaron. En dryg vecka senare dör en lärare på Kågeskolan. På Ica märker anställda på skolan hur andra kunder flyttar sig. Här sker Sveriges första stora skolutbrott av covid-19.
– Vi hade aldrig kunnat föreställa oss det som hände, säger rektor Anders Grundström.
1 ÅR MED CORONA – LÄS ALLA DELARNA
25 lärare berättar: Så har pandemin förändrat våra liv
Så drabbar pandemin skolan på sikt – område för område
Digi-varningen: Mardröm om vi får en ”Kry-skola”
Lärarförbundets styrkebesked: Fler ser nyttan
Det är dagen före avresa och snön klappar Stockholm lite tafatt, men ligger tung över Skellefteå sedan några veckor. Kågeskolan går sedan snart ett år tillbaka under öknamnet Kågerona, efter att ha drabbats av ett av de första stora utbrotten i svensk skola.
Ryktet går att det började med en stor personalfest, och våren 2020 flyttar sig andra Ica-kunder om en Kågeanställd närmar sig på Ica.
Textilläraren Benita Ehnmark minns att andra föräldrar drog sig undan när hon var på sonens fotbollsträning.
– Så hade många anställda det. Deras anhöriga var inte var välkomna på jobbet, även efter att våra anställda blivit friska, säger Linda Holmqvist, rektor F-5.
Ett år efter utbrottet ska tidningen Läraren besöka skolan. Men det blir ingen reportageresa till Västerbotten. Under en blixtinkallad presskonferens kommer nya reserestriktioner från regionen, och samtliga högstadie- och gymnasieskolor övergår till fjärrundervisning.
Benita Ehnmark berättar att andra föräldrar drog sig undan på sonens fotbollsträning. <br />Foto: Christian Mård
Rektor Anders Grundström mejlar en tidslinje för utbrottet:
Fredagen den 3 april är allt som en vanlig vårvintermånad.
På måndagen efter helgen är 22 av 60 anställda sjukanmälda. Även vikariesamordnaren.
Den morgonen stressar Lärarförbundets ombud Kerstin Häman fram och tillbaka mellan rektorer och kollegor.
Rekommendationen från smittskyddsläkaren är att fortsätta hålla öppet. Men det finns inte tillräckligt många vuxna för att ta hand om eleverna.
För varje dag denna vecka innan påsklovet ökar frånvaron bland lärarna.
Kerstin Häman vill införa skyddsstopp på skolan, men vet inte hur. Lärarförbundets skyddsombud hör till dem som är sjukskrivna.
I dag har hon den möjligheten.
– Vi har skrivit in i riskbedömningen att om skyddsombud eller vikarierande skyddsombud inte finns på plats och inte kan kontaktas, då kan samverkansgruppen genomföra skyddsstopp, säger Kerstin Häman.
När det var som allvarligast var två tredjedelar av personalen frånvarande.
– Vi hade aldrig kunnat föreställa oss det som hände. Vi hade tänkt en frånvaro på 50 procent som värsta scenario. Vi tog också för givet att om halva personalen är borta, så är hälften av eleverna det också. Men så var det inte, säger rektor Anders Grundström.
Hur många som smittades på själva arbetsplatsen är inte klart. Och blir det kanske aldrig.
– Som med alla arbetsplatser. Man gick dit fast man hade lite snuva, eller för att någon därhemma hade snuva. Familjekarantänen kom för sent, säger Gunilla Persson, smittskyddsläkare i region Västerbotten.
Anna Larsgårds och Anna Ahnqvists kollega dog i covid-19. Foto: Christian Mård
Allra först står det inte klart att det handlar om corona. Arbetsgivaren skickar vikarier. Anders Grundström sätter upp en sambandscentral på rektorsexpeditionen. Han instruerar själv inhopparna. Då visste han inte att han själv var smittad.
Testningen av andra än vårdanställda är inte igång, och det dröjer två och en halv vecka, till den 22 april, innan det är dags för Kågelärarna.
– Hade vi vetat vad man vet i dag hade det varit bra att gå in med hemundervisning snabbare. Men då visste ingen hur allvarligt och långvarigt det skulle bli, säger Lärarförbundets ordförande i Skellefteå, Mikael Johansson.
Hans arbete börjar inkludera regionens smittskyddsläkare och rekommendationer från Folkhälsomyndigheten: ”Myndigheter man knappt hört om förut.” Nya förhållningsorder:
– Det kommer utspel från regering och från Skolverket om hur man ska tänka, med åtgärder som är mer eller mindre verklighetsnära för skolan. Vi försöker hålla fokus på vad man behöver vidta för åtgärder för att lärare inte ska riskera att bli sjuka i arbetet. Det är lätt att elevernas rättighet till undervisning och skollagen kommer i första hand, säger han.
När första positiva provsvaret kommer, splittras verkligheten i ett före och ett efter.
– Första känslan var oj, shit. Vi ringde anställda varje dag för att kolla läget, försöka få en samlad bild. Det var mycket känslor, säger Linda Holmqvist.
Foto: Christian Mård
Covid-19 är främst dödligt för äldre personer, men i lärarkollegiet på Kåge händer det värsta tänkbara.
En av de smittade lärarna dör under påskledigheten. Och direkt efter lovet stänger skolan.
– Om inte skolan hade stängts skulle vi inte ha kunnat bearbeta det som vi gjorde som arbetslag. Det var en jättetuff period. Men vi hade fina dagar, vi kunde träffas tillsammans och prata utomhus, säger slöjdläraren Benita Ehnmark.
Samtidigt snurrade oron igång. Inte bara rädslan för att själv bli smittad.
– Jag har varit jätterädd för att gå runt med något och att någon annan skulle bli dålig. Det är den värsta oron, den smygande känslan, säger Anna Larsgård, klasslärare på mellanstadiet.
Det dröjer nästan ett år tills alla lärare ses på skolan igen. I början av februari 2021 applåderar rektor och lärare tillsammans. Hela personalstyrkan är på plats.
Bara ett par dagar senare kommer regionbeslutet om distansundervisning.
Men Anna Ahnqvist, lärare i svenska, engelska och svenska som andraspråk, vill hålla skolan öppen. Trots att hon själv inte varit smittad.
– Jag tror inte att eleverna hade mått så bra av nedstängning, eller fjärrundervisning under hela året. Ur ett barnperspektiv så är det bara fördelar om barnen är kvar i skolan, säger Anna Ahnqvist.
För er då?
– Det är stressigt att ha eleverna långt borta. När de blir stressade behöver de mer stöd, och all planeringstid går åt att svara på frågor, ringa samtal och kolla hur det går, kolla att de är vakna. Man tappar så mycket av den formativa bedömningen.
Mikael Johansson, Lärarförbundets ordförande i Skellefteå:
– Vi måste hela tiden jobba för arbetsmiljön, att den ska väga lika tungt som elevernas rättigheter.
Ganska mycket som vanligt – men ändå inte.
Pandemin har blivit en del av det dagliga arbetsmiljöarbetet.
Debatt Kravet på politikerna: ”Vägledning får inte lämnas åt slumpen”
Debatt ”Vad hade du själv sagt om din chef ville flytta dig till avdelningen för de mindre begåvade?”
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.