Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

PRECIS NÄR JAG STÅR i kassan och ska betala för en massa påskgodis kommer beskedet från utbildningsministern. Den nationella rekommendationen om fjärr- och distansundervisningen för elever i gymnasieskolan upphör den första april.

Jag skruvar upp radions volym för att höra vad Ekström säger. Upphör? Vad menar hon?

LÄSTIPS: Sågningen av gymnasiebeslutet: ”Som ett aprilskämt”

Först fattar jag ingenting. Jag tittar på kassörskan. Jag tittar på godiset som jag tänkte bjuda mina elever i årskurs tre på eftersom vi inte skulle ses på några veckor. Ska vi öppna för allihop? Oj! Nu, när smittan fortfarande sprids?

På jobbet är förvirringen total. Det är en dag till påsklovet och vi har precis planerat hur vi ska fördela klasser och program på skolan den närmaste tiden. Vi har precis börjat få rutin på att ha en årskurs i taget på plats och plocka in enstaka klasser och elever vid behov. Klasserna har enligt rullande schema serverats pannkaka eller potatisbullar i lektionssalarna och det har blivit riktigt luftigt i skolmatsalen. Jag själv har vågat mig dit flera dagar i rad.

Vi har också bestämt att genomföra ersättningsprov istället för NP och planerat för hur det ska gå till. Andra har planerat examinationer på distans och vi kan nästan sniffa på känslan av lite framförhållning.

De flesta verkar överraskade. Detta är inte vad vi väntade oss. Men å andra sidan, som en kollega uttrycker det, har vi slutat att tänka och känna nu. Vi bara gör. Och vi är mycket medvetna om att eleverna inte mår bra.

LÄSTIPS: Professorn: ”Då dubbleras covid-risken i skolan”

Många av eleverna i trean jublar. Hos några börjar hoppet tändas om en riktig student. Så sent som igår muttrade de över att över ett år av deras gymnasietid har förstörts och under eftermiddagens utvecklingssamtal blir konsekvenserna av distansundervisningen tydliga. Några har i stort sett gett upp, inte bara gymnasieexamen utan också tron på sig själva.

Dagens besked från utbildningsministern kan heller inte tolkas på annat sätt att det är riktigt illa ställt med hälsan bland Sveriges gymnasieelever. Men ta det varligt nu, riktigt varligt, tänker jag när skolledning och skyddsombud ska träffas för att genomföra en risk- och konsekvensanalys kring hur det nya rekommendationerna ska följas.

Alla elever på plats samtidigt är ohållbart i lektionssalar utan fönster och korridorer utan mötesplats. Elever kommer fortfarande till skolan trots att de väntar på provsvar. En nära kollega ligger covidsjuk just nu och på eftermiddagen kommer en ny uppmaning från regionen:

”Andas inte på någon och låt ingen annan andas på dig.”

Nä, vi andas knappast ut men vi kan inte hålla andan hur länge som helst.

LÄS ÄVEN

Ny studie: Lärare inte oftare drabbade av covid

Kritik mot sena covidbesluten: ”Lärare redan utsatta”

Tegnells svar på lärarnas kritik