
Aktiv lyssning. Magdalena Lind lyssnar på elevernas omdömen om olika reklamfilmer. Det är ett pass i retorik i ämnet svenska.
Tvålärarskap Bredare bedömning, bättre stöd till elever och roligare jobb. Marie Gilbertsson och Magdalena Lind ser många fördelar med tvålärarskap. Nu håller de på att skriva en bok om sina erfarenheter.
Totalt 38 elever från två klasser är på plats i skolans största lektionssal. Ett pass på tre timmar i retorik väntar med en kortare rast i mitten.
Det kommer att visas filmer, bli talanalys i helgrupp och retorikpass i mindre grupper innan det är dags för återsamling. Alla moment finns nedskrivna på tavlan
I salen finns också lärarna Marie Gilbertsson och Magdalena Lind. De arbetar med tvålärarskap här på Karolinska gymnasiet i Örebro.
– Nu ska vi visa en film om det vi pratat minst om. Det politiska talet, säger Marie Gilbertsson till eleverna som går tredje året på naturvetenskapligt program.
Vi vet också att vi har olika styrkor där vi verkligen kan komplettera varandra.
Magdalena Lind startar filmen. Den handlar om en amerikansk politiker som i sitt tal försöker att övertyga åhörarna att välja honom till partiets representant.
Han talar intensivt om sina fördelar och tar i så att rösten spricker flera gånger. Salen fylls av skratt från flera elever.
– Tänk på att retorik är olika i olika länder och kulturer. Det skulle nog vara svårt att hitta en svensk politiker som tar i så här mycket, säger Magdalena Lind efter filmen.
– Men vad var det som fungerade bra i talet. Diskutera två och två, säger Marie Gilbertsson. Sedan går hon och kollegan Magdalena Lind runt i rummet och lyssnar på diskussionerna.
– Politikern fick i alla fall allas uppmärksamhet, men han var lite väl engagerad, säger eleven Reem Geber.
Så är det dags att dela gruppen. Marie Gilbertsson går med sin elevgrupp till ett mindre klassrum. Här ska de lyssna på högtidstal. De får se och lyssna på H.M Konungen från riksmötets öppnande den 30 september 2014. Han tar bland annat upp den skogsbrand som drabbade Värmland och etniska konflikter och humanitära kriser i världen.
Eleverna ger exempel på värdeladdade ord, stilfigurer, metaforer och kroppsspråk.
Signe Eriksson är inte helt nöjd med kroppsspråket hos statschefen.
– Han rörde bara på huvudet när han tittade upp från sitt tal så det kändes inte så passionerat. Men han var säker och lugn, säger hon.
I den stora salen undervisar Magdalena Lind om retorik i reklam. Eleverna ser Volvos film med Zlatan, som läser Du gamla du fria till suggestiv musik.
Magdalena Lind och Marie Gilbertsson började att planera övergången till tvålärarsystem våren 2017. Inspiration fick de bland annat genom ett studiebesök i USA. Höstterminen 2017 var det dags för starten på Karolinska gymnasiet.
– Första året började vi med en trea för vi tror inte att man kan slå ihop två klasser från första året. Eleverna måste lära känna sin egen klass först, säger Marie Gilbertsson.
Några vinster, som de nämner med tvålärarskap, är höjd måluppfyllelse, att bedömningen blir mer likvärdig och att man har möjlighet att använda fler pedagogiska modeller. De har till exempel stationsundervisning. De kan vara ansvariga för var sin station och ha en station där eleverna arbetar själva.
Det här ska de göra om en vecka i historieämnet. Då är det en utställning om Förintelsen på en station, i ett klassrum har Marie Gilbertsson en samtalsföreläsning och i en tredje station visas en journalfilm.
Den vanligaste gruppstorleken är drygt 60 elever i två klasser. Men med tvålärarsystemet kan de ändå få mindre och mer anpassad gruppundervisning.
– I en sådan stor grupp finns det stora vinster med stationsundervisning. Då får man få ner eleverna i antal jämfört med att ha 32 elever själv. Fördelar finns också vid prov. Då kan jag till exempel vara med i stort sett alla elever medan Magdalena genomför muntligt prov med en eller två elever, säger Marie Gilbertsson.
Aktiv lyssning. Magdalena Lind lyssnar på elevernas omdömen om olika reklamfilmer. Det är ett pass i retorik i ämnet svenska.
En stor vinst tycker de det är att ha elever som läser svenska och svenska som andraspråk i samma grupp.
– Sva-eleverna har fått så mycket mer svenska i sig. Marie är också utbildad Sva-lärare, säger Magdalena Lind.
– Vi har också kunnat få fler timmar tack vare systemet att få dem i samma grupp. De som har det allra tuffast har kunnat få bra stöd och anpassningar, tillägger Marie Gilbertsson.
För att lyckas med tvålärarskap nämner de att man måste vara tydlig med sina olika roller och ha högt i tak.
– Och den största utmaningen är att ”kill your darlings”. Ett moment som jag har släppt är när jag berättar om min familjehistoria i avsnittet om mellankrigstiden, säger Marie Gilbertsson.
– Vi båda gick in i det här efter många års lärarerfarenhet med moment som vi vet att vi gillar. Vi vet också att vi har olika styrkor där vi verkligen kan komplettera varandra.
Genom tvålärarskapet kan de också ge eleverna bredare bedömning och bredare underlag för betygen. Men vad händer när de har olika uppfattningar?
– Det händer inte så ofta. Och eleverna bedöms alltid anonymt. Vi kan diskutera och vet båda vad eleverna har gått igenom. De inspelen kan man inte få om man vill ha stöd i bedömning av en lärare som inte har arbetat med våra elever, säger Marie Gilbertsson.
– Så här lite diskussioner med eleverna om deras betyg har vi inte upplevt tidigare, tillägger Magdalena Lind.
Marie Gilbertsson och Magdalena Lind har får flera utmärkelser för arbetet med tvålärarskap. I höstas belönades de med Helgepriset på 125 000 kronor med uppdraget att skriva en bok om arbetssättet. Det blir en handbok med handfasta tips som kommer ut till julen.
– Vi har kommit halvvägs med boken. Vi vill på ett sätt skriva den boken som vi själva skulle velat ha. Tvålärarskap är ovanligt i gymnasieskolan, säger Marie Gilbertsson.
Det blir en helt annan dynamik jämfört med att undervisa själv.
En nackdel med tvålärarskap är att eleverna kan vara nervösa inför starten. En annan är att man måste var noga med den tid som finns för planering.
– Vi måste vara jättefokuserade och disciplinerade de få timmar vi har med gemensam planering. Det är heliga tillfällen med dagordning, säger Marie Gilbertsson.
– Någon gång har eleverna också tyckt att de fått dubbla budskap av oss. En del elever kan också vara blyga i början med en stor grupp, säger Magdalena Lind.
De är noga med att utvärdera tvålärarskapet. Och mellan 93 och 96 procent av elverna har svarat att de vill fortsätta med två lärare i klassrummet.
Andra lärare på skolan har visat intresse för arbetssättet men ingen annan har börjat med tvålärarskap. För att det ska kunna genomföras behövs dock en stor sal och det ska fungera schematekniskt.
De båda lärarna lyfter också fram att det blir en annan stämning med tvålärarskap. Och att det är roligt.
– Det blir en helt annan dynamik jämfört med att undervisa själv. Det ger härliga samtal mellan oss och man kommer nära eleverna under lektionerna, säger Magdalena Lind.
Något som också framgår i elevernas utvärdering:
”Det är roligt när de pratar och skojar med varandra. Det blir liksom mer liv i undervisningen”, skriver en elev.
Extra anpassningar är också något som de tycker fungerar bättre med tvålärarskapet. Ett exempel är att kunna ha närläsning i historia. En av lärarna kan arbeta med 55 elever med instuderingsfrågor och traditionell undervisning.
– Då kan den andra gå i väg med fem elever och närläsa texten om franska revolutionen med alla begrepp, för att ta ett exempel, säger Marie Gilbertsson.
– Tänk vilken vinst det skulle kunna vara i till exempel biologi med tvålärarskap med alla begrepp som finns där.
Anpassningar kan också göras med prov. Där en grupp skriver provet medan de andra får det muntligt.
Magdalena Lind berättar att det finns sex olika modeller med tvålärarskap där grunden är att arbeta med hela gruppen. En modell är när en undervisar och den andra observerar.
– Snacka om kollegialt lärande. En av oss kan ta ansvaret för en timme och den andra låtsas att vara delaktig men uppgiften är att observera någon elev, gruppen eller kollegan. Det har man aldrig möjlighet till annars.
– Man får en timme att noggrant kunna se vad som fungerar för en elev som kanske har svårigheter, eller vad som fungerar för gruppen, säger Marie Gilbertsson.
Den undersökning som de försökt att göra över elevernas måluppfyllelse visar att de som ligger i mittenspannet ligger kvar, de som ligger i det övre spannet har fått ännu högre betyg och de som har legat i det lägre har höjt sina resultat.
– Det är ingen vetenskaplig undersökning men vi har jämfört med hur det har sett ut tidigare för de här eleverna och hur det ser ut i andra ämnen. Det går inte att falla mellan stolarna när du har det tufft om det finns två lärare i gruppen
Så är det dags för återsamling i sal 3205. Några elever vill fortsätta att visa filmklipp för sina lärare medan andra plockar tillbaka sina mobiler som ligger i en röd plastbox.
– De här lektionerna är långa, säger en elev.
– Ja, men tänk vad mycket vi har hunnit med, säger Magdalena Lind och drar upp gardinerna efter filmvisningen för att släppa in vårljuset ett stenkast från Örebro slott.
Debatt ”Utdaterad och naiv inställning till dagens informationssamhälle”
Debatt ”Psykisk ohälsa, privatekonomi, etik och moral och hundkunskap föreslås som ämnen”
Debatt ”Skärp er, SKR”, skriver Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Krönika ”Dagens skolpolitiker resonerar som Bamse”, skriver Maria Wiman.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.