Frida Kahlo för de yngsta – vilket konstlyft!

Barnen visade stort intresse för blommorna Frida Kahlo har i håret. Därför fokuserade man på att både odla och tillverka egna blommor. Som här där barnen tryckt blommor i olika färger med hjälp av grönsaker. Foto: Neptunus, Vintergatans försko
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Förskolan

Vintergatans 1–3-åringar får möta kända konstnärer och djupdyker gärna i deras konst.

Allt startade med att pedagogerna satte upp inspirations­bilder på olika konstverk i för­skolan. De bidrog till många spännande samtal med barnen.

– Sättet barnen såg på bilderna öppnade våra ögon för vad man kunde se i bilderna och gjorde oss vuxna nyfikna på vad vi kunde upptäcka om vi tittade närmre, utforskade mer, men framför allt var vi nyfikna på att se bilderna genom barnens ögon, berättar Margareta Sterndalen. 

En nyfikenhetsfråga formulerades av pedagogerna: ”Kan barn projicera det de upplever i konstverket?” Tillsammans med barnen har de testat att utforska konstens alla färger, känslor, intryck och språk. Barnen har inte bara fått utforska, tolka och reflektera kring konstbilder utan även fått leva sig in i känslan i bilden. Vintergatans förskola i Jönköping har nu hunnit arbeta med flera konstverk och konstnärer, från da Vincis ”Mona Lisa” och Rotaris ”Flicka med kikare” till van Goghs solrosor. Just nu jobbar de med Frida Kahlos konst.

Varje gång Frida Kahlo besöker förskolan kan man känna spänningen och lusten dallra i luften. Sann lärandeglädje för både barn och vuxna, berättar pedagogerna.

– Vi möttes av en del skepsis, hur skulle ett konstprojekt med 1–3-åringar fungera? Vi tvivlade vid något tillfälle själva, men nu är vi inne på vår tredje termin med ”Konsten att mötas – möten med konsten”, berättar Ellen Sköld. 

Konsten att mötas – möten med konsten

Genom vårt projekt hoppas vi kunna komplettera barnens bildflöde, som ofta innehåller rörliga bilder och färdiga ­historier, med bilder som ger oss mer utrymme för reflektion. Vad händer i bilden? Vad tänkte konstnären som målat den? Vilka känslor väcks i dig när du ser bilden? Barnen har förundrats, diskuterat, reflekterat och tolkat olika konstverk och vi har tillsammans kommit fram till spännande upptäckter och slutsatser. De har lärt sig hur olika känslor kan ta sig uttryck och att känslor kan ha olika färger och former.

Så gjorde vi

1. När Frida Kahlo (Anais Bisceglia) kommer på besök har hon alltid med sig spännande konstaktiviteter för barnen. De har fått lära sig lite om hennes bakgrund och historia och om livet i Mexiko, några spanska ord och om bussolyckan som så dramatiskt ändrade Kahlos liv. 

2. Verket ”Självporträtt på gränsen mellan Mexiko och USA” har vi tillsammans med barnen skapat våra egna tolkningar av. Vi både målade och gjorde foton med hjälp av green screen. Barnen tittade på Kahlos tavla och reflekterade och jämförde med sina egna tolkningar.

3. Vi pedagoger har använt oss av olika metoder i vår planerade undervisning kring konsten och vi har låtit 1–3-åringarna utforska och tolka konstverken med hjälp av många olika kreativa uttrycksformer, lek och experiment.

4. Barnen intresserade sig för blommorna i Kahlos konst. Med hjälp av vatten i olika färger kunde vi studera och följa hur vattnet transporteras genom växten.

5. Ute på gården plockar barnen maskrosor och säger att det är Fridas blommor. Vi tog fram färger och lät barnen trycka egna maskrosor av uppklippta toarullar. Det blev fina konstverk som pryder väggarna.

6. Avdelningen Neptunus har haft flera projekt om konstnärer, men just nu fyller Frida Kahlo och hennes färgsprakande konst och personlighet förskolan!

LÄS ÄVEN

Stenkula: Så här är det att vara ensam man i förskolan

Cecilia tipsar: 3 nya böcker om bångstyriga känslor

Krav på nya ministern – för stora barngrupper ska vara lagbrott

Lyssna på Förskolan här!