Hannah satsar på en mix av låtar

Foto: Jonas Forsberg
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Folkhögskolan

På folkhögskoleutbildningar i Örnsköldsvik strömmar det ut nya låtar. Kursledaren Hannah Sedin lyssnar på 800 bidrag vid varje intagning.

– Vi tänker på att få en bredd med olika stilar, säger hon.

Hannah Sedin. Viktig framtidsfråga för folkhögskolan: "Att värna folkhögskolan som är viktig på många sätt. Det kan handla om att läsa upp sin behörighet, utbilda sig till ett yrke eller förfina ett intresse. En sak jag tycker borde ändras är att del­tagare ska vara berättigade till CSN på folkhögskola efter att man gått ut gymnasiet. Nu måste många vänta till hösten då de fyller 20 år."

Hannah Sedin är kursledare för deltagare som skriver musik. Utbildningarna är förlagda till Örnsköldsvik men Storumans folkhögskola är huvudman för kursen Dreamhill Music och Umeå folkhögskola, en del av Pingstskolorna, är huvudman för SIM, Songwriting for an International Market. Grupperna jobbar mycket ihop och totalt är de 50 deltagare. På skolan som heter Song-writers Academy of Sweden finns också Musikmakarna, en yrkeshögskola som startade 1998.

– Totalt har vi 134 låtskrivare igång per läsår. Det är svårt att förklara känslan i huset med alla dessa kreativa människor och allt ljud som hörs mer eller mindre högt genom väggarna på våra 65 studios, säger Hannah Sedin.

Det är att skriva låtar som är fokus på utbildningarna men många av deltagarna har även artistambitioner. 

– Vi har många duktiga musiker som går här. Det underlättar när man ska skapa melodier och till exempel ta ut ackord i datorns produktionsprogram. Vi har alltid uppspel i klassen av de låtar vi skapat under veckan, det är en av höjdpunkterna för alla, berättar Hannah Sedin.

Några deltagare uppträder även på uteställena i stan, och ibland sätter de upp trummor, keyboard och andra instrument i det stora klassrummet. 

De flesta av deltagarna stannar kvar i musikstudion även efter skoldagens slut. Det är en bidragande orsak till deltagarnas utveckling och att de har så mycket studiotid. Många låtar skrivs på kvällar och helger. 

– Våra deltagare skriver otroligt mycket musik. Ett exempel är Dreamhill där det för två år sedan skrevs 600 låtar på tio månader.

Vad är det för skillnad på de olika utbildningarna?

– I stort sett att det är olika huvudmän. Dreamhill var Anders Bagge med att starta. Planen är att han ska besöka oss en gång per termin.

SIM har i och med att den drivs av Pingstskolorna, ett spår som kallas SIM Red. Deltagarna där går i SIM-klassen huvuddelen av läsåret men en del av deras uppdrag/lektioner byts ut till fokus på till exempel lovsång och de får branschkontakter för att skriva musik.

Hannah Sedin har en yrkesbakgrund inom försäljning och service. På utbildningarna fungerar hon som en kontaktperson och mentor för deltagarna. 

– Min roll är bland annat att stötta deltagarna, många har till exempel aldrig bott ensamma och nu är vi långt norrut, långt ifrån allas nära och kära. Vi är väldigt måna om att de ska trivas här i Ö-vik. 

Centrala delar i utbildningarna är bland annat textkurs, produktionskurs, och kamerateknik för musikvideor. Deltagarna får också veta hur man startar eget företag och hur man fakturerar och vad som är viktigt för att klara privatekonomin. 

– Vi jobbar också med mental hälsa och friskvård och gör utflykter för att se något annat än studion. Det är svårt att vara kreativ om man har ont om pengar, äter fel eller rör sig för lite, säger Hannah Sedin.

Ungefär 400 personer söker till utbildningarna och avhoppen är få. Vid ansökan sänder de in två låtar som de har gjort och en film med en kort presentation av sig själv. Hannah Sedin och en grupp med fem lärare, som även är låtskrivare och musiker, är med och gör urval.

– Vi lyssnar på totalt cirka 800 låtar. Vi försöker få en bredd i klasserna med olika slags musikstilar. Medelåldern är ganska ung. De flesta är nog mellan 21 och 25 år.

Lite nu och då händer det att låtar som producerats från utbildningarna slår igenom till en bred publik.

I Melodifestivalen nyligen fanns bidrag från alla tre utbildningar. K-pop och J-pop till Korea och Japan är väldigt efterfrågade nu så deltagarna skriver en del i den genren.

– Det är kul när en låt blir placerad och man får tillbaka en musikvideo med en asiatisk grupp som dansar och sjunger.

LÄS ÄVEN:

Bristen på blåsare hotar orkestrar