
Rafael Monroy har rollen som författaren i pjäsen som heter just Författarna.
Rasmus Dahlenlund och hans lärare Alexander Onofri diskuterar rolltolkningar i pjäsen "Författarna", som de spelar på Sigtuna folkhögskola. Foto: Gustav Gräll
Reportage På skådespelar- och filmutbildningarna på Sigtuna folkhögskola är det högt tempo som gäller, med många produktioner och filmer. Det ger deltagarna både rutin och självförtroende.
Stämningen i rummet där ljuset är dunkelt, är obehaglig. Glappet mellan den som har makt, spelad av Nina Hedenfeldt och den som är desperat, Medea Werdin går nästan att ta på. Det är en scen ur Mark Ravenhills ”Shopping and fucking” som i den här översättningen heter ”Transaktioner” och man förstår att det här är bara början, det kommer att bli ännu mörkare.
Skinnrocken räcker till knäna, halsduken är blå, matchar tröjan och det bångstyriga håret, ja det går på något sätt väl ihop med Alexander Onofris röst. Han, med lång erfarenhet som regissör och författare, är lärare på både film- och skådespelarutbildningen på Sigtuna folkhögskola och talar välartikulerat med pondus. Han berättar om det höga produktionstempot, om att föreläsningar blandas med att deltagarna själva gör och får hands-on-undervisning och handledning. Förra året gjorde filmklassen mer än 40 filmer och skådespelarna hinner med fyra föreställningar på ett år.
– Det är ett hantverk och hantverksyrken har i alla tider använt sig av ett slags lärlingssystem. Man jobbar ständigt, förbättrar sig, lär av misstagen och bearbetar dem, säger Alexander Onofri.
När han ska understryka, med stora och tjocka penseldrag, varför deltagarna behöver ett högt tempo, säger han att deras generation är en generation av prokrastinerare. De mår bra av att vara i farten, menar han. Deltagarna i de båda utbildningarna behöver rutin när de ska filma eller skådespela. Och de behöver självförtroendet de får under utbildningen, det självförtroende de tar med sig för att de känner att de kan, att de har det i sig.
– Vi prövade det förra året, att öka takten och säkra var vi inte. Skulle det gå? Det gick uppenbarligen och deltagarna älskade det. I början hördes det alla möjliga kommentarer om att de höll på att gå in i väggen och att de aldrig hade jobbat så mycket. När vi sedan undrade om vi skulle tänka om var det andra som sa att det var det bästa som hänt dem, berättar Alexander Onofri.
Som han ser det hör tempoökningen tätt ihop med det han ser som en av folkhögskolans viktigaste pedagogiska uppgifter, att skapa en grupp. Kamratskap stärks av arbete, menar han. Klasserna blev, som han uttrycker det, trimmade och kunde hantera mycket själva.
– De kunde ta ganska tuffa beslut. De lärde sig allt eftersom att hushålla med sina krafter och nu ser vi i årskurs två, att de rullar på som produktionsteam. Inte helt friktionsfritt men ändå bra. Och skådespelarna, de håller hela tiden sitt instrument, sin kropp, sin röst, sitt tränande, vid liv, säger Alexander Onofri.
Rafael Monroy har rollen som författaren i pjäsen som heter just Författarna.
Han som har jobbat på skolan i ett och ett halvt år, ler brett när han förklarar att lärarna har försökt begränsa existentialismen. Med det menar han att de har strävat efter att deltagarna ska vara här och nu, inte grubbla så mycket över vad som komma skall i livet.
Alexander Onofri konstaterar att det är skönt att ha rutinen i ryggen, både för honom och för de många gästlärarna. De känner igen problem som kan dyka upp. Den här dagen är Guldbaggebelönade filmfotografen Lisabi Fridell på plats. Hon har bland annat undervisat på SKH, Stockholms konstnärliga högskola.
– Att göra själv med många produktioner, det är ett bra sätt att lära sig. På SKH gör de max en produktion per år så på ett sätt är det här närmare verkligheten. I går, här, gjorde vi en övning där de fick sätta upp en scen och jag gick in och hjälpte dem med bildberättande och ljussättning. Jag tror att tempot hjälper dem att snabbare hitta sina egna röster, menar Lisabi Fridell, hon klädd i vegansk skinnjacka.
När hon själv gick på Kulturama uppskattade hon gästlärarna mycket. Nu försöker hon inspirera, dela med sig av det hon har lärt sig. Dessutom är hennes kontaktnät stort, så stort att hon kan ge deltagarna ”jättelyxiga praktikplatser”.
I trappan på väg upp till rummet där skådespelarna repeterar säger Alexander Onofri att det inte är en renodlad yrkesutbildning men att utbildningarna i de estetiska ämnena på sätt och vis ändå är det.
– De som söker hit har ofta estetiska gymnasieutbildningar i bagaget och har därför ganska höga förväntningar på vad utbildningen ska ge. Det är en utmaning, inte minst med begränsade budgetar. Hos oss går skådespelare och filmare i stort sett tillsammans, det ger dem förståelse för varandras yrkesroller. Det blir dynamiskt, anser Alexander Onofri som är nöjd med att de ettåriga linjerna kommer att bli tvååriga från och med 2024.
Det ger mer tyngd åt utbildningen och underlättar inte minst för deltagarna när de ska söka sig vidare till andra skolor.
– Som jag ser det är folkhögskolornas estetiska utbildningar sista bastionen för barn med estetiska talanger, viljor och kunnande, de är inte födda in i familjer där sådant är självklart. Det här är deras möjlighet att få jobba med teater, musik eller film. Gästlärarna blir också ett sätt för deltagarna att få en närmare koppling till dem som faktiskt håller på, på riktigt, säger Alexander Onofri.
När skådespelarna får feedback av gruppen, mycket beröm blir det, och av Alexander Onofri efter scenerna de precis har spelat, säger Alexander först att de hade problem i början, att de inte lyssnade på varandra, att det är några pauseringar som ska justeras men att de sedan hittade rätt snabbt. ”Och hela den direktheten som kom sedan…”.
Nina Hedenfeldt såg Ingmar Bergmans filmer på tv när hon var fem år gammal. Där och då visste hon att det var skådespelare hon ville bli. Det tog lite tid, hon har hunnit med att uppfylla andra drömmar, som den om att bli järnsmed. Nu, en bit in i det så kallade projektåret, hennes andra år, är hon mycket nöjd och drömmen om att faktiskt bli skådespelare, den lever vidare.
– Jag är fascinerad av lärarnas brinn. Engagemanget är så stort och gästlärarna gör att vi skärper till oss, förstår allvaret i det vi gör, säger Nina Hedenfeldt som är särskilt nöjd med den intimitetskurs de har gått.
– Det gör oss väl förberedda. Tryggheten i gruppen är så viktig och gör att man i arbetet kommer att kunna undvika situationer som man själv inte kan hantera eller som motspelaren inte vill bli utsatt för. Ska man gräva i förbjuda känslor måste man kunna lita på varandra, menar Nina Hedenfeldt.
Fackligt Folkhögskolans utbildningsform under attack. Nu söker man nya representanter och nya krafter.
Krönika Oväntade möten dyker upp överallt. Och som Gertrud på seniorkursen säger, man behöver inte veta vad den andra personen heter, det är kul ändå. Sara Silfverskiöld skriver om bryne i läkarrocken, om våren och möten på folkhögskolan.
Lektionstipset Efter en tid som anställda vill de satsa på sig själva och ser kursen som en vändpunkt i livet. Det säger Marta Ruz, som är kursansvarig för Starta eget – kunden i fokus.
Porträtt Från Malmberget till Elfenbenskusten via Råsunda, England och Gröndal. Med många läktare, mål och möten på vägen. Journalisten Erik Nivas underhållande och allmänbildande resa i fotbollens spår fortsätter.
Reportage Min plan är att frilansa som reporter, så jag kommer säkert att synas i spalterna och på sajten även framöver. Anna-Karin Hallonsten tar över rodret som redaktör för tidningen Folkhögskolan. Hon har en mångårig bakgrund av att bevaka utbildningsfrågor, så jag känner mig trygg. Ha en härlig sommar!
Sveriges lärare Folkhögskolorna tvingas säga upp personal samtidigt som arbetsvillkoren för de som jobbar kvar blir allt tuffare, visar en ny rapport från Sveriges Lärare.– Våra medlemmar är oroliga för att utbildningsformen inte kommer att finnas kvar i framtiden, säger Åsa Fahlén, förbundsordförande.
Pedagogik Avatarer som inleder lektionen på arabiska, deltagare som kan välja undervisning på distans och lärare som fått utbildning i AI.Bona folkhögskola har kommit långt i digitaliseringen och det går självfallet att förena med folkhögskolans värderingar, menar rektorn Anneli Dahlqvist.– Våra deltagare gynnas av att undervisningen sker digitalt, vare sig de jobbar hemifrån eller på plats på skolan.
Krönika Jag tänker att vår uppgift som folkbildare är att navigera mellan utopi och vardag. Det skriver Benton Wolgers.
Reportage Praktik, konflikthantering och särskilt stöd. Det är viktiga delar i utbildningen till lärarassistent.– Deltagarna är taggade och vill ut och jobba i skolan. Låt oss använda dem, säger Kalle Bjelkefelt, kursansvarig på Östra Grevie folkhögskola.
Ledare Efter uppsägningsvågen av 250 kompetenta folkhögskollärare 2023 sitter Sveriges Lärare nu igen dagligen vid förhandlingsbordet för att hantera nästa våg nedskärningar. Det skriver Tomas Rosengren, ordförande för Sveriges Lärare Folkhögskola.
Undervisning Med en yrkesbakgrund inom olika områden vill de nu göra en insats som lärarassistent. Därför går de utbildningen på Östra Grevie Folkhögskola.– Det finns nog ingen klass i Sverige som inte skulle må bra av en lärarassistent, säger Felix Eklöf.
Undervisning Riksrevisionen visar att det finns brister i arbetet med att få arbetslösa med kort utbildning att börja studera.Folkhögskolan är viktig för denna grupp och skolorna är beredda på att göra mer, kommenterar Anna Ekström, ordförande för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation.
Kompetensutveckling Ukrainska lärare ska ”jobbskugga” på folkhögskolor i Sverige.– Intresset är stort i Ukraina för vår folkbildningsmodell som ett sätt att stärka civilsamhället, säger Mats Ehn, sammankallande i ett nytt nätverk för stöd till folkbildning i det krigshärjade landet.
Nedskärningar Högre ersättning per studieplats i folkhögskolan och 3 000 fler platser. Det begär Folkbildningsrådet hos regeringen. Dessutom påpekas att den aviserade neddragningen till studieförbunden bör dras tillbaka.
Reportage Mellan Stockholm och Uppsala ligger Biskops-Arnö Folkhögskola. Det är här nya mål blir till och utveckling sker.
Nedskärningar Den pressade situationen med inställda kurser och risk för uppsägningar fortsätter för flera folkhögskolor i landet.– Det kommer att behövas stora omställningar och det märks naturligtvis, säger Yvonne Jonsson, arbetsplatsombud på Hellidens folkhögskola.
Krönika Varför ser vi inga populärkulturella projekt med skolan i centrum? Här finns massor att ösa ur. Hur påverkas studerandes situation till exempel av nedskärningar och av konflikter i arbetslaget.
Porträtt Luleå är trygghet och hemma för författaren och folkhögskoleveteranen Linda Jones. Trots att det är både blåsigt och fult. I hennes hyllade och stundtals ganska brutala bok ”De tar allt ifrån mig”, står tonåringar i Norrlands inland i centrum. Representation är viktigt, menar hon.
Skolfinansiering Folkbildningsrådet bjuder in folkhögskolorna att bidra med tankar och synpunkter i översynen av statsbidragssystemet.– Vi tar emot alla typer av inspel, säger Mats Bernerstedt, tillförordnad generalsekreterare på Folkbildningsrådet.
Reportage Dataspel är idag Sveriges största kulturexport. Och på Malmö folkhögskola har vitt skilda vägar tagit de 14 deltagarna till utbildningen för spelutvecklare. – Det är viktigt att det finns utbildningar på olika nivåer som öppnar vägar in i spelindustrin., säger Christoffer Stahre, som är kursansvarig.
Vi lärare debatt Vi som verkar inom folkhögskolan har ett särskilt ansvar att utbilda inom AI och integrera teknologin i verksamheten. Vi möter många gånger människor som riskerar att bli efterlämnade. Det betonar Anneli Dahlqvist, rektor på Bona folkhögskola.
Lektionstipset Baka eget bröd, tillverka garn, lära sig om privatekonomi och göra budget. Det är några delar i profilen ”Lev billigt må bra” på allmän kurs på Malungs folkhögskola.
Ledare Jag fruktar att 2024 blir året då vi ser folkhögskolor gå under, detta i en tid då det borde vara tvärtom. Det skriver Tomas Rosengren, ordförande i Sveriges Lärare Folkhögskola.
Skolpolitik Att vända trenden så att fler får gå på folkhögskola, att kontroll och uppföljning blir väl balanserade och att tydliggöra folkhögskolans viktiga roll. Det är prioriterade frågor för landets folkhögskolor under det här året betonar två lärare och en rektor.
Digitalisering Folkhögskolor lyfts fram som viktiga för att trygga tillgången på arbetskraft i dataspelsbranschen. Det framgår i en ny rapport.
Arbetsmiljö Folkbildningen har fått en central roll i ett nytt stödmaterial för arbetet med demokrati i hela skolväsendet. Målet är att förebygga rasism och andra former av intolerans, öka tryggheten på skolan och utveckla undervisningen.
Annat Ändra i budgeten och för över pengar från yrkesvux till folkhögskolan. Den uppmaningen till regeringen kommer från Olle Westberg, generalsekreterare för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation, i ett debattinlägg på Altinget.se
Kommunbudget Omkring 140 000 ungdomar varken studerar eller arbetar. Stödet som ges till gruppen varierar mellan kommunerna. En viktig aktör är folkhögskolan.
Nedskärningar Antalet platser på landets folkhögskolor minskas från 33 000 till 32 000. Folkbildningsrådet vill säkerställa folkhögskolornas möjlighet att fullgöra sitt utbildningsuppdrag med hög kvalitet.
Krönika Vem ska komma hem till dig på julafton? I en del familjer är saken avgjord i september medan det i andra skrynklas ut på julaftonens förmiddag. Hur som helst. Lycklig är den som har någon att fira jul med. Det skriver Sara Silfverskiöld.
Kriget i ukraina Hur ska ukrainska flyktingar snabbt komma i jobb? Utnyttja folkhögskolornas kompetens, menar Folkbildningsrådet som drivit ett framgångsrikt EU-projekt.– På Medlefors folkhögskola i Skellefteå utbildades 58 ukrainare, varav 53 fick jobb direkt efteråt, berättar Beatrice Gustafsson.Av totalt 1 400 deltagare i projektet har 900 jobb och 400 studerar vidare.
Reportage På skådespelar- och filmutbildningarna på Sigtuna folkhögskola är det högt tempo som gäller, med många produktioner och filmer. Det ger deltagarna både rutin och självförtroende.
Porträtt Hon är den sjätte läsambassadören i ordningen, utsedd av Kulturrådet. Nioosha Shams, poet och kulturskribent, vill få tonåringar att bli läsande eller skrivande personer, hon vill göra kulturvärlden till en mer välkomnande och inkluderande plats.
Krönika Det räcker inte att manifestera enbart för folkhögskolan, utan en mobilisering måste ske brett eftersom basen för den deltagande demokratiska infrastrukturen är i farozonen. Det skriver Benton Wolgers, lärare på Birkagårdens folkhögskola.
Vi lärare debatt Ett år har nu gått sedan Chat GPT lanserades. Läraren och författaren Joakim Sveland skriver om att folkbildningen står starkt rustad i mötet med framtidens AI-skola.
Nedskärningar Folkhögskolor och studieförbund ser med stor oro på utvecklingen av statens finansiering av folkbildningen. I ett gemensamt upprop kräver de en hållbar finansiering. Vi vill ha långsiktiga spelregler, säger Olle Westberg, generalsekreterare i RIO.
Reportage Projektet Vägen inom folkhögskola ska leda till vidare studier eller arbete.– Det känns jättebra här med tanke på hur vi lär oss och hur kunskap värderas, säger Amanda Asplund, en av deltagarna på Strömbäcks folkhögskola.
Ledare Vi ska givetvis slåss på alla nivåer för ett större erkännande av Folkhögskolans roll och potential, men på varje skola ska vi slåss med våra metoder och vår pedagogiska frihet istället för att bli sittande ensamma i våra klassrum med växande grupper. Det skriver Tomas Rosengren, ordförande i Sveriges Lärare Folkhögskola.
Forskning Folkhögskolan har en oerhört viktig roll både för individen och för samhället i stort.Det betonar Ingela Bergmo Prvulovic, ny ledare för forskningsmiljön Livslångt lärande och t f centrumledare för Encell vid Jönköpings university.
Lektionstipset Skönlitteratur får klassrummet att expandera. Det säger läraren Daniel Svensson, som använder sex romaner i undervisningen och som låter deltagarna skriva granskande tidningsartiklar.
Pedagogik Nästa år får folkhögskolorna inte längre några pengar för att hålla kursen Svenska från dag ett för asylsökande.– Vi beklagar detta och bedömer att behovet av insatsen kvarstår, säger Anna-Carin Bylund, biträdande generalsekreterare på Folkbildningsrådet.
Pedagogik Mötet är centralt som pedagogiskt verktyg för lärare på folkhögskola. Men om deltagaren gör motstånd i att mötas kan det skapa en vilsenhet i lärarens pedagogiska praktik. Det visar forskaren Filippa Millenberg i en avhandling om undervisning på hantverkskurser.
Annat Sara Silfverskiöld om vänskap: Att gå på folkhögskola är inte bara plugg, att prata och lyssna är minst lika viktigt. Man kan också få vänner när man hjälper någon.
Utbildningspolitisk talesperson Med brister i skolan är folkhögskolan viktigare än någonsin. Folkbildningen ska vara grunden men den behövs även för kompetensförsörjning med olika yrkesutbildningar. Det var centrala synpunkter under en debatt på Folkhögskoleforum.
Krönika Folkhögskolans styrka är en helt annan, den går mycket djupare och är betydligt mer central för samhällsutvecklingen. Det skriver Hans Carstensen, folkhögskollärare och författare.
Skolutveckling Under en månad ska alla socialdemokratiska riksdagsledamöter besöka minst en folkhögskola var.– Vi vill stärka våra kunskaper om folkhögskolornas situation, säger Magnus Manhammar (S).
Lektionstipset En yta på 40 kvadratmeter. Mer behövs inte för att få drygt hundra kilo potatis. Det har deltagarna på Jönköpings folkhögskola fått räkna ut. De går på allmän kurs och har valt tillvalskursen ”Hållbart liv”.
Skolfinansiering Omkring hundra tusen deltagare går på folkhögskola. Och folkbildning inom studieförbund erbjuds i alla landet kommuner, visar en rapport. Samtidigt väntas stora neddragningar för folkbildningen.Det får stora konsekvenser för människors tillgång till bildning och utbildning i hela landet, kommenterar Maria Graner på Folkbildningsrådet.
Reportage Rent krasst har vi en regering som förlitar sig på ett nationalkonservativt parti som inte ser folkbildning som bra eller viktig, av olika anledningar. Det betonar Andreas Fejes, professor i vuxenpedagogik, som även driver ett ölbryggeri och musikstudio.
Sveriges lärare I en del regioner stoppades lärare och deltagare från att manifestation för folkhögskolan i förra veckan.– Regionerna är fria att bestämma vad de har för regelverk, säger Annica Wallenborg Flynn, verksamhetschef vid Offentligägda folkhögskolors intresseorganisation, OFI.