”Här fastnar kunskapen på ett annat sätt”

Helena Svensson Karhussari, Ashley Jämsä och läraren Niklas Weidenhaijn diskuterar i lektionssalen. Foto: Filippa Ljung

På en liten ö mitt i Mälaren mellan Stockholm och Uppsala ligger Biskops-Arnö Folkhögskola. Det är här nya mål blir till och utveckling sker.
– Här kan man korsa ämnesgränser och samarbeta med varandra, säger läraren Niklas Weidenhaijn.

Niklas Weidenhaijn undervisar på allmän kurs på Biskops- Arnö folkhögskola. Han ingår i ett litet arbetslag på fyra lärare med olika yrkeserfarenhet. Han har tidigare varit lärare på universitetet och har arbetat som präst i många år. För ett år sedan kom han hit till Biskops Arnö för att undervisa i matematik och naturkunskap.

– Här kan man korsa ämnesgränser och samarbeta med varandra på ett annat sätt än i vanlig skola. Det är anpassat efter individen där vi kollar på vad just du behöver och vad är viktigt för dig för att nå behörighet, säger Niklas Weidenhaijn.

Biksops Arnö är Niklas Weidenhaijns första arbetsplats som har internat. Det är en egen liten värld, ”nästan som en magisk snökula denna årstid”. Eftersom många av deltagarna bor på ön så stärks studierna i och med att det finns rutiner. Mötet mellan lärare och deltagare är betydelsefullt och lärarnas ambition är att se och stötta individen där den befinner sig.

Mycket folkhögskola

–  Alla människor som jobbar här är så härliga och det skapar den där familjära stämningen. Här är det mycket folkhögskola på ett mycket bra sätt. Det jag tycker mycket om är samarbetet mellan lärare och deltagare. När det fungerar, då är det som bäst. 

Niklas Weidenhaijn menar att det är en annan känsla på just Biskops- Arnö än andra skolor han har jobbat. Arbetslaget har stor betydelse för trivseln. Alla kommer med olika kunskap och ingångar. Respekten finns där, berättar Niklas Weidenhaijn. Han har nytta av sina erfarenheter från prästyrket att alltid möta människor med respekt och omsorg. 

– En stor erfarenhet jag har funnit är att prata med människor i utsatta situationer eller som har det jobbigt av olika orsaker. Vi har deltagare som har mycket i bagaget och som kämpar med olika saker i sina liv. Så fort det är något så har vi alla i arbetslaget samma syn och försöker hjälpa så gott det går. Här finns också handledning vilket inte finns på alla skolor. Vi följer upp och ser. Varje deltagare har ett unikt hopp och det vill vi lyfta. 

 

Ashley Jämsä trivs utmärkt på Biskops-Arnö folkhögskola. Framtidsplanen är att utbilda sig till maskör.

 

En av deltagarna på allmän kurs är Ashley Jämsä, 20 år. Han har haft en uppväxt med mycket prestationsångest över betygen. Han känner att han inte har blivit uppbackad av lärare fastän han har haft ett brinnande intresse av att lära sig. I augusti förra året började Ashley Jämsä på Biskops- Arnö för att läsa upp betygen. Han bor på skolans internat.

– En av mina vänner som gått allmän kurs tipsade mig om skolan. Mina betyg var bra innan gymnasiet men min mentala hälsa blev sämre när jag blev deprimerad. Sen kom corona och det ledde till distansundervisning. Då tappade jag både det sociala och undervisningen. Så därför har jag hälften av min gymnasiebehörighet. 

Bort från stan

För att komma in i rutiner och få tillbaka disciplinen landade Ashley Jämsä i att läsa på en folkhögskola med internat. Och Biskops-Arnö känns rätt. Här har han eget rum men delar kök, dusch och toalett. Rummet imponerar från golv till tak med egengjord konst, skräckfilmstema från 70-talet, olika färger på belysning, pennor, smycken och böcker. Här har han gjort sig hemmastadd. 

– Jag ville komma bort ifrån Stockholm. Det finns en stillhet och ett lugn här som jag tycker mycket om. Plus att jag har fått tillbaka det sociala som jag förlorade i och med corona, berättar Ashley Jämsä och blickar ut över den snötäckta gården.

Han uppskattar även de fasta rutinerna. Skoldagen börjar samma tid 09.00 varje morgon och slutar 16.00 med fikapauser och lunchrast inkluderad. 

För Ashley Jämsä är det väldigt viktigt att inte stressa fram betygen.

–  Innan Biskops var skolan en hets och man skulle plöja igenom varje ämne för att bli klar. Kunskapen fastnar här på ett annat sätt.

– Jag gillar sättet lärarna lär ut på, exempel matten där vi har Niklas. Det är väldigt kul. Jag tycker om hans principer med ett gemensamt lärande. Vi är ofta uppdelade i halvklass vilket gör att lärarna ser en. Men också att lärarna kan sätta sig och snacka med en utan att det blir den här lärar-elevrollen som jag upplevt innan. 

 

Fan av skräckfilm

Ashley Jämsä har alltid tyckt om de estetiska ämnena och på Biskops Arnö uppskattar han att det finns en bild- och formprofil på allmän kurs. 

– Jag är ett stort fan av Skräckfilm så när jag är klar här så vill jag fortsätta plugga vidare till maskör. Jag har möjlighet att hålla på med skapande på bild- och formen, som jag valt utöver mina vanliga ämnen. Där får man jobba med det man själv vill eller finna nya intressen. 

Efter att Ashley varit isolerad så är han nu omringad av människor på skolan. Han tycker att det har varit skönt att få tillbaka det sociala livet i och med att det blev distansundervisning i gymnasiet. Och nu är han tydlig med sin identitet:

– Jag var inte ute som trans i början av gymnasiet vilket hämmade det sociala där jag kände mig utanför men förstod inte varför. Det är otroligt skönt att börja här och ha ett konkret grepp om min identitet. På Biskops har jag fått ett sammanhang och gemenskap. Här har jag blivit en gladare och socialare människa och är på en plats där jag mår bra, berättar Ashley Jämsä och ler när dag sakta övergår till kväll på folkhögskolan Biskops- Arnö.