
Övar stegen. Mitt i cirkeln syns rektorn Daniel Lakso Tesak i kavaj och till höger om honom läraren David Bäck.
På topp. Sahar Allyu, Timothy Jensen, Christian Stenlund, Akam Hussein i övre raden. Sittande Valdemar janson och Fartun Cumar. Alla går på Angered Folkhögskola, allmän kurs med musikprofil. Foto; Fredrik Jalhed
Reportage Angered folkhögskola strävar efter att vara en resurs i lokalsamhället och få människorna här att upptäcka folkbildningen. Det har de gjort men mer sällan väljer Angeredsborna estetiska utbildningar.
Ica Maxi och Blå Stället, kulturhuset i Angered slåss om uppmärksamheten här där deltagarna i de båda utbildningarna, The Music College och MuSam (allmän kurs med musikprofil) håller till. Tidigare var det fordonseleverna på Angeredsgymnasiet som mekade här.
– Det är bra att skolan ligger i Angered så att samhället kan blandas lite, det är ett sätt för människor att få upp ögonen för förorten. Det är inte läskigt här, som vissa kanske tror att det är. Många från stan har fördomar om förorten och folk med annat ursprung, säger Hedda Olivares.
Hon bor inte själv i Angered, har tidigare bott i stadsdelen Olskroken och har nyss flyttat till Biskopsgården. Hon började först på komvux för att få behörighet att studera på universitetet men hoppade av efter två dagar. För henne som har adhd var det alldeles för ostrukturerat. Skolan har aldrig varit hennes grej, det är så hon säger det. Men på Angered Folkhögskola har självförtroendet höjts och självtvivlet har fått stryka på foten. Hon skojar mycket om sig själv och om hur mycket hon pratar.
– Jag är så mycket gladare här. Det handlar inte längre om att behöva sitta stilla på sin stol. Gemenskapen är viktig, man får vara som man är, och musiken, den för oss närmare varandra. Musik är känslor, det är en del av ens person, av vem man är. Vilken typ av musik man gillar, säger mycket om en människa, förklarar Hedda Olivares.
Inne i en stor samlingssal tar musikläraren David Bäck ordet: ”
– En av de första låtarna vi körde på hela året var när vi var på resa till Skärhamn. Några hade badat och så satte vi igång en låt från Afrika. Minns ni den? Jag kommer inte riktigt ihåg den. Kan ni hjälpa mig minnas den?.
Snart sjunger, spelar de och rör sig till Hamba Nathi ihop, hela gänget.
– Åh, det låter ju underbart så här på morgonen”, säger han när deltagarna snabbt är med på tåget. Låten växer och växer, en fras på svenska vävs in: ”Vandra med oss för vägen är lång”. En stund efter att den sydafrikanska sången som sjöngs av anti-apartheidrörelsen har klingat ut byts ljudet ut mot det mindre melodiösa brandlarmet.
Det är bara ett test och ute på gräsmattan utanför lokalerna i Angered centrum i nordöstra Göteborg, en stund senare, konstaterar rektorn Daniel Lakso Tesak att Angered folkhögskola är en skola för Angeredsborna.
– Vi har som vision att vi ska vara en del av lokalsamhället, en resurs, på olika sätt och därmed bidra till statens fyra syften med stöd till folkbildningen, säger Daniel Lakso Tesak om det han kallar för den moderna folkhögskolan som försöker möta dagens behov och vill nå dagens arbetarklass och folk som inte har möjlighet att ta andra utbildningsvägar.
Övar stegen. Mitt i cirkeln syns rektorn Daniel Lakso Tesak i kavaj och till höger om honom läraren David Bäck.
Skolans satsning på de estetiska ämnena, på musik, bild och författarskolan har vuxit fram allt eftersom, även om allmän kurs i olika varianter står för 65 till 70 procent av skolans utbud. Angered folkhögskola är samtidigt med i två olika nätverk i Hammarkullen där skolan har sina största lokaler. Stadsdelen Hammarkullen, tre minuters spårvagnsfärd från ändhållplatsen i Angered, är klassad som ett särskilt utsatt område och i det ena nätverket där föreningar, bibliotek, bostadsbolag och fritidsgård ingår, träffas man över verksamhetsgränserna. Det andra nätverket är mer av ett forum för att diskutera viktiga lokala frågor och bedriva påverkansarbete, som Daniel Lakso Tesak uttrycker det. Där är Hyresgästföreningen drivande.
Hammarkullekarnevalen är ett exempel på samverkan i lokalsamhället där deltagare från The Music College spelar och där konstkursen har varit med och gjort affischen till årets upplaga av karnevalen. Författarskolans deltagare läser upp sina alster på Angereds bokmässa.
– Vi försöker synas. Men självklart finns det folk här ute som inte känner till vår skola. De estetiska kurserna har tillkommit mycket för att bidra till en breddad rekrytering. Vi har samverkansavtal med Högskolan för Scen och musik, med Valand när det gäller författarskolan och nästan varje år har vi deltagare som sedan kommer in på högre utbildning, berättar Daniel Lakso Tesak.
Han är dock väl medveten om att skolan har samma problem som de flesta andra utbildningsinstitutionerna i Sverige, just de estetiska utbildningarna lockar i högre grad en, om man ska hårdra det, vit medelklass. Men i den nya allmän kurs-varianten MuSam är mångfalden större.
Interkulturella folkhögskolan i Bergsjön stängde för ett par år sedan och deras deltagare gick då över till antingen Angered folkhögskola eller Mångkulturella folkhögskolan som också den håller till i Angered. Angered folkhögskola som har vuxit till en ganska stor skola med närmare 8 000 deltagarveckor per år, erbjuder också SFI och Svenska från dag ett och när det här skrivs, två klasser med ukrainska deltagare.
– MuSam kom som en idé från en lärare. Dels breddas rekryteringen och dels behövde vi en allmän kurs med estetisk profil. Idén är att musikämnet ska genomsyra alla ämnen, säger Daniel Lakso Tesak.
Han lägger till att det ekonomiska läget och mindre pengar från politiken gör skolans förutsättningar mer begränsade.
– Den migrationspolitik som troligen kommer att gälla framöver, kommer att drabba våra deltagare allt mer. Än så länge har vi inte sett de stora effekterna men i våra allmänna kurser så är ju 90 procent av deltagarna utlandsfödda eller har utlandsfödda föräldrar, understryker Daniel Lakso Tesak.
Angered folkhögskola är en plats, eller ja, flera platser, där de boende i området ges möjligheter att utvecklas och i förlängningen lyfts hela området. Det menar läraren Josefin Finér som hävdar att det finns så mycket kunskap i Angered som inte hörs eller syns.
– Vi hjälper deltagarna att formulera sig och att ta plats i samhället. De får en plattform och kan testa sina tankar, kan organisera sig, säger Josefin Finér.
Hon lyfter också fram kulturen, kreativiteten, hur viktig den är och att Angered sedan länge är en stadsdel där många är med i föreningar, där många är vana att göra saker tillsammans och att skolan är en samlingsplats.
Hedda Olivares har två terminer kvar. Sedan har hon fått sin behörighet och hon vill fortsätta plugga men då bara musik.
– Jag har längtat så länge efter att hålla på med enbart musiken ett tag. Vad som händer sedan får vi se. Jag går dit livet tar mig.
Läs mer:
”För liten satsning på folkhögskolan”
Fackligt Folkhögskolans utbildningsform under attack. Nu söker man nya representanter och nya krafter.
Krönika Oväntade möten dyker upp överallt. Och som Gertrud på seniorkursen säger, man behöver inte veta vad den andra personen heter, det är kul ändå. Sara Silfverskiöld skriver om bryne i läkarrocken, om våren och möten på folkhögskolan.
Lektionstipset Efter en tid som anställda vill de satsa på sig själva och ser kursen som en vändpunkt i livet. Det säger Marta Ruz, som är kursansvarig för Starta eget – kunden i fokus.
Porträtt Från Malmberget till Elfenbenskusten via Råsunda, England och Gröndal. Med många läktare, mål och möten på vägen. Journalisten Erik Nivas underhållande och allmänbildande resa i fotbollens spår fortsätter.
Reportage Min plan är att frilansa som reporter, så jag kommer säkert att synas i spalterna och på sajten även framöver. Anna-Karin Hallonsten tar över rodret som redaktör för tidningen Folkhögskolan. Hon har en mångårig bakgrund av att bevaka utbildningsfrågor, så jag känner mig trygg. Ha en härlig sommar!
Sveriges lärare Folkhögskolorna tvingas säga upp personal samtidigt som arbetsvillkoren för de som jobbar kvar blir allt tuffare, visar en ny rapport från Sveriges Lärare.– Våra medlemmar är oroliga för att utbildningsformen inte kommer att finnas kvar i framtiden, säger Åsa Fahlén, förbundsordförande.
Pedagogik Avatarer som inleder lektionen på arabiska, deltagare som kan välja undervisning på distans och lärare som fått utbildning i AI.Bona folkhögskola har kommit långt i digitaliseringen och det går självfallet att förena med folkhögskolans värderingar, menar rektorn Anneli Dahlqvist.– Våra deltagare gynnas av att undervisningen sker digitalt, vare sig de jobbar hemifrån eller på plats på skolan.
Krönika Jag tänker att vår uppgift som folkbildare är att navigera mellan utopi och vardag. Det skriver Benton Wolgers.
Reportage Praktik, konflikthantering och särskilt stöd. Det är viktiga delar i utbildningen till lärarassistent.– Deltagarna är taggade och vill ut och jobba i skolan. Låt oss använda dem, säger Kalle Bjelkefelt, kursansvarig på Östra Grevie folkhögskola.
Ledare Efter uppsägningsvågen av 250 kompetenta folkhögskollärare 2023 sitter Sveriges Lärare nu igen dagligen vid förhandlingsbordet för att hantera nästa våg nedskärningar. Det skriver Tomas Rosengren, ordförande för Sveriges Lärare Folkhögskola.
Undervisning Med en yrkesbakgrund inom olika områden vill de nu göra en insats som lärarassistent. Därför går de utbildningen på Östra Grevie Folkhögskola.– Det finns nog ingen klass i Sverige som inte skulle må bra av en lärarassistent, säger Felix Eklöf.
Undervisning Riksrevisionen visar att det finns brister i arbetet med att få arbetslösa med kort utbildning att börja studera.Folkhögskolan är viktig för denna grupp och skolorna är beredda på att göra mer, kommenterar Anna Ekström, ordförande för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation.
Kompetensutveckling Ukrainska lärare ska ”jobbskugga” på folkhögskolor i Sverige.– Intresset är stort i Ukraina för vår folkbildningsmodell som ett sätt att stärka civilsamhället, säger Mats Ehn, sammankallande i ett nytt nätverk för stöd till folkbildning i det krigshärjade landet.
Nedskärningar Högre ersättning per studieplats i folkhögskolan och 3 000 fler platser. Det begär Folkbildningsrådet hos regeringen. Dessutom påpekas att den aviserade neddragningen till studieförbunden bör dras tillbaka.
Reportage Mellan Stockholm och Uppsala ligger Biskops-Arnö Folkhögskola. Det är här nya mål blir till och utveckling sker.
Nedskärningar Den pressade situationen med inställda kurser och risk för uppsägningar fortsätter för flera folkhögskolor i landet.– Det kommer att behövas stora omställningar och det märks naturligtvis, säger Yvonne Jonsson, arbetsplatsombud på Hellidens folkhögskola.
Krönika Varför ser vi inga populärkulturella projekt med skolan i centrum? Här finns massor att ösa ur. Hur påverkas studerandes situation till exempel av nedskärningar och av konflikter i arbetslaget.
Porträtt Luleå är trygghet och hemma för författaren och folkhögskoleveteranen Linda Jones. Trots att det är både blåsigt och fult. I hennes hyllade och stundtals ganska brutala bok ”De tar allt ifrån mig”, står tonåringar i Norrlands inland i centrum. Representation är viktigt, menar hon.
Skolfinansiering Folkbildningsrådet bjuder in folkhögskolorna att bidra med tankar och synpunkter i översynen av statsbidragssystemet.– Vi tar emot alla typer av inspel, säger Mats Bernerstedt, tillförordnad generalsekreterare på Folkbildningsrådet.
Reportage Dataspel är idag Sveriges största kulturexport. Och på Malmö folkhögskola har vitt skilda vägar tagit de 14 deltagarna till utbildningen för spelutvecklare. – Det är viktigt att det finns utbildningar på olika nivåer som öppnar vägar in i spelindustrin., säger Christoffer Stahre, som är kursansvarig.
Vi lärare debatt Vi som verkar inom folkhögskolan har ett särskilt ansvar att utbilda inom AI och integrera teknologin i verksamheten. Vi möter många gånger människor som riskerar att bli efterlämnade. Det betonar Anneli Dahlqvist, rektor på Bona folkhögskola.
Lektionstipset Baka eget bröd, tillverka garn, lära sig om privatekonomi och göra budget. Det är några delar i profilen ”Lev billigt må bra” på allmän kurs på Malungs folkhögskola.
Ledare Jag fruktar att 2024 blir året då vi ser folkhögskolor gå under, detta i en tid då det borde vara tvärtom. Det skriver Tomas Rosengren, ordförande i Sveriges Lärare Folkhögskola.
Skolpolitik Att vända trenden så att fler får gå på folkhögskola, att kontroll och uppföljning blir väl balanserade och att tydliggöra folkhögskolans viktiga roll. Det är prioriterade frågor för landets folkhögskolor under det här året betonar två lärare och en rektor.
Digitalisering Folkhögskolor lyfts fram som viktiga för att trygga tillgången på arbetskraft i dataspelsbranschen. Det framgår i en ny rapport.
Arbetsmiljö Folkbildningen har fått en central roll i ett nytt stödmaterial för arbetet med demokrati i hela skolväsendet. Målet är att förebygga rasism och andra former av intolerans, öka tryggheten på skolan och utveckla undervisningen.
Annat Ändra i budgeten och för över pengar från yrkesvux till folkhögskolan. Den uppmaningen till regeringen kommer från Olle Westberg, generalsekreterare för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation, i ett debattinlägg på Altinget.se
Kommunbudget Omkring 140 000 ungdomar varken studerar eller arbetar. Stödet som ges till gruppen varierar mellan kommunerna. En viktig aktör är folkhögskolan.
Nedskärningar Antalet platser på landets folkhögskolor minskas från 33 000 till 32 000. Folkbildningsrådet vill säkerställa folkhögskolornas möjlighet att fullgöra sitt utbildningsuppdrag med hög kvalitet.
Krönika Vem ska komma hem till dig på julafton? I en del familjer är saken avgjord i september medan det i andra skrynklas ut på julaftonens förmiddag. Hur som helst. Lycklig är den som har någon att fira jul med. Det skriver Sara Silfverskiöld.
Kriget i ukraina Hur ska ukrainska flyktingar snabbt komma i jobb? Utnyttja folkhögskolornas kompetens, menar Folkbildningsrådet som drivit ett framgångsrikt EU-projekt.– På Medlefors folkhögskola i Skellefteå utbildades 58 ukrainare, varav 53 fick jobb direkt efteråt, berättar Beatrice Gustafsson.Av totalt 1 400 deltagare i projektet har 900 jobb och 400 studerar vidare.
Reportage På skådespelar- och filmutbildningarna på Sigtuna folkhögskola är det högt tempo som gäller, med många produktioner och filmer. Det ger deltagarna både rutin och självförtroende.
Porträtt Hon är den sjätte läsambassadören i ordningen, utsedd av Kulturrådet. Nioosha Shams, poet och kulturskribent, vill få tonåringar att bli läsande eller skrivande personer, hon vill göra kulturvärlden till en mer välkomnande och inkluderande plats.
Krönika Det räcker inte att manifestera enbart för folkhögskolan, utan en mobilisering måste ske brett eftersom basen för den deltagande demokratiska infrastrukturen är i farozonen. Det skriver Benton Wolgers, lärare på Birkagårdens folkhögskola.
Vi lärare debatt Ett år har nu gått sedan Chat GPT lanserades. Läraren och författaren Joakim Sveland skriver om att folkbildningen står starkt rustad i mötet med framtidens AI-skola.
Nedskärningar Folkhögskolor och studieförbund ser med stor oro på utvecklingen av statens finansiering av folkbildningen. I ett gemensamt upprop kräver de en hållbar finansiering. Vi vill ha långsiktiga spelregler, säger Olle Westberg, generalsekreterare i RIO.
Reportage Projektet Vägen inom folkhögskola ska leda till vidare studier eller arbete.– Det känns jättebra här med tanke på hur vi lär oss och hur kunskap värderas, säger Amanda Asplund, en av deltagarna på Strömbäcks folkhögskola.
Ledare Vi ska givetvis slåss på alla nivåer för ett större erkännande av Folkhögskolans roll och potential, men på varje skola ska vi slåss med våra metoder och vår pedagogiska frihet istället för att bli sittande ensamma i våra klassrum med växande grupper. Det skriver Tomas Rosengren, ordförande i Sveriges Lärare Folkhögskola.
Forskning Folkhögskolan har en oerhört viktig roll både för individen och för samhället i stort.Det betonar Ingela Bergmo Prvulovic, ny ledare för forskningsmiljön Livslångt lärande och t f centrumledare för Encell vid Jönköpings university.
Lektionstipset Skönlitteratur får klassrummet att expandera. Det säger läraren Daniel Svensson, som använder sex romaner i undervisningen och som låter deltagarna skriva granskande tidningsartiklar.
Pedagogik Nästa år får folkhögskolorna inte längre några pengar för att hålla kursen Svenska från dag ett för asylsökande.– Vi beklagar detta och bedömer att behovet av insatsen kvarstår, säger Anna-Carin Bylund, biträdande generalsekreterare på Folkbildningsrådet.
Pedagogik Mötet är centralt som pedagogiskt verktyg för lärare på folkhögskola. Men om deltagaren gör motstånd i att mötas kan det skapa en vilsenhet i lärarens pedagogiska praktik. Det visar forskaren Filippa Millenberg i en avhandling om undervisning på hantverkskurser.
Annat Sara Silfverskiöld om vänskap: Att gå på folkhögskola är inte bara plugg, att prata och lyssna är minst lika viktigt. Man kan också få vänner när man hjälper någon.
Utbildningspolitisk talesperson Med brister i skolan är folkhögskolan viktigare än någonsin. Folkbildningen ska vara grunden men den behövs även för kompetensförsörjning med olika yrkesutbildningar. Det var centrala synpunkter under en debatt på Folkhögskoleforum.
Krönika Folkhögskolans styrka är en helt annan, den går mycket djupare och är betydligt mer central för samhällsutvecklingen. Det skriver Hans Carstensen, folkhögskollärare och författare.
Skolutveckling Under en månad ska alla socialdemokratiska riksdagsledamöter besöka minst en folkhögskola var.– Vi vill stärka våra kunskaper om folkhögskolornas situation, säger Magnus Manhammar (S).
Lektionstipset En yta på 40 kvadratmeter. Mer behövs inte för att få drygt hundra kilo potatis. Det har deltagarna på Jönköpings folkhögskola fått räkna ut. De går på allmän kurs och har valt tillvalskursen ”Hållbart liv”.
Skolfinansiering Omkring hundra tusen deltagare går på folkhögskola. Och folkbildning inom studieförbund erbjuds i alla landet kommuner, visar en rapport. Samtidigt väntas stora neddragningar för folkbildningen.Det får stora konsekvenser för människors tillgång till bildning och utbildning i hela landet, kommenterar Maria Graner på Folkbildningsrådet.
Reportage Rent krasst har vi en regering som förlitar sig på ett nationalkonservativt parti som inte ser folkbildning som bra eller viktig, av olika anledningar. Det betonar Andreas Fejes, professor i vuxenpedagogik, som även driver ett ölbryggeri och musikstudio.
Sveriges lärare I en del regioner stoppades lärare och deltagare från att manifestation för folkhögskolan i förra veckan.– Regionerna är fria att bestämma vad de har för regelverk, säger Annica Wallenborg Flynn, verksamhetschef vid Offentligägda folkhögskolors intresseorganisation, OFI.