Utbildningsminister Johan Pehrson och Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog i samtal om alliansen för att förebygga våld i skolan.
Till startsidan
Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare, mötte på måndagen representanter för den allians hon vill se för att förebygga skolvåldet.
Våld i skolan
Efter kravet på en myndighetsallians mot skolvåldet, går Sveriges Lärare vidare.
För att få bukt med det ökande våldet krävs en nationell samordnare, menar förbundsordföranden Anna Olskog.
– Det samordnade arbetet måste ledas av en person och inte av en myndighet, säger hon.
Regeringen kallade till ett myndighetsgemensamt krismöte om skolvåldet, redan innan massakern i Örebro.
Med på mötet på måndagen fanns de aktörer som Sveriges Lärare redan listat som nödvändiga i den nationella myndighetsalliansen mot skolvåldet:
Sveriges Lärare mötte utbildningsminister Johan Pehrson (L), skolminister Lotta Edholm (L) och representanter för Skolverket, SPSM, Skolinspektionen, Arbetsmiljöverket, Socialstyrelsen, FHM, polisen, BRÅ, Center mot våldsbejakande extremism, Sveriges Skolledare, Kommunal, SKR, Almega utbildning och Idéburna skolors riksförbund.
Anna Olskog ställde krav på en nationell samordnare mot skolvåld.
– För att det ska bli något reellt och inte stanna vid ett samtal och en diskussion, så måste man utse någon som håller i taktpinnen. Vi behöver ett agerande och det måste någon leda, säger hon.
Och fortsätter:
– Även om det finns samverkan idag, måste denna bli mer heltäckande och fördjupas över hela landet. Vi har uppmanat regeringen att utse en nationell samordnare för att leda arbetet mot skolvåldet och säkerställa att mer görs, säger hon.
Utbildningsminister Johan Pehrson och Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog i samtal om alliansen för att förebygga våld i skolan.
Bakgrunden till lärarnas krav på en nationell myndighetsallians och en samordnare är att anmälningarna om hot och våld ökat med drygt 150 procent under en tioårsperiod.
Medlemsundersökningar från Sveriges Lärare visar samma sak, enligt Anna Olskog.
– Sveriges Lärare kräver en verklig samhällsmobilisering för att åtgärda denna allvarliga situation. Vi vill se en bredare samverkan mellan skolhuvudmän, statliga myndigheter, socialtjänst, psykiatri och missbruksvård, säger hon.
Under mötet framförde Anna Olskog även krav på förebyggande insatser.
– Jag har varit extremt tydlig med Lotta Edholm om att vi inte får blanda ihop det extrema våldet med det som lärare och förskollärare redan lever i, säger hon.
Nedskärningarna på skolan gör att barn- och elevgrupper växer, ett allt större antal elever står utan det stöd de behöver och att det blir färre vuxna i skolan.
– Psykisk ohälsa och otrygghet riskerar att inte upptäckas i tid, eftersom arbetsbelastningen på lärare är hög. För att skapa en tryggare skolmiljö är det viktigt att hantera de faktorer som idag brister i relationer och förebyggande arbete, säger hon.
De konkreta krav som Sveriges Lärare ställer är:
Trots att anmälningarna till Arbetsmiljöverket ökat, har Vi Lärare kunnat berätta om att mörkertalet är stort.
– Arbetsgivaren måste ta ansvar för att hantera incidenter, och vi måste gemensamt arbeta för att minska mörkertalen. Alla hot eller våldshandlingar måste få konsekvenser, säger Anna Olskog.
Regeringen har dragit upp hastigheten när det gäller lagförslagen som grundar sig på Skolsäkerhetsutredningen.
Det handlar bland annat om att huvudmännen ska bli skyldiga att ha beredskap för allvarliga våldshändelser, att säkra att obehöriga inte får tillgång till skolor och förskolor, och att lärare ska få genomsöka elevers väskor.
– Regeringen måste precisera sitt förslag. Jag har svårt att se att denna befogenhet har något direkt inverkan när det gäller skolattacker. Jag vill inte utesluta att det kan vara en åtgärd som i vissa situationer kan vara användbar för att förhindra till exempel alkohol eller droger i skolorna. Men om det finns misstankar om vapen, så är det rimligen en polisiär sak att hantera. Något annat förefaller rent farligt, säger Anna Olskog.
I april kommer Centrum mot våldsbejakande extremism att kunna dela personuppgifter om enskilda, som en väg mot att att barn i riskzonen inte ska falla mellan myndigheternas stolar – både när det gäller gängkriminalitet men också skolattacker.
– Det handlar om att identifiera möjliga gärningsmän i ett tidigt skede och att socialtjänst, polis och psykiatri samverkar effektivt med skolan, säger Anna Olskog.
LÄS MER:
Lärarkravet på ministern: Allians mot våldet
Efter krav från Sveriges Lärare: Krismöte om våldet
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Krönika ”Man ska nog följa pengarna för att förstå varför vi har det här systemet.”
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.