
Utbildningsminister Johan Pehrson och Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog i samtal om alliansen för att förebygga våld i skolan.
Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare, mötte på måndagen representanter för den allians hon vill se för att förebygga skolvåldet.
Våld i skolan
Efter kravet på en myndighetsallians mot skolvåldet, går Sveriges Lärare vidare.
För att få bukt med det ökande våldet krävs en nationell samordnare, menar förbundsordföranden Anna Olskog.
– Det samordnade arbetet måste ledas av en person och inte av en myndighet, säger hon.
Regeringen kallade till ett myndighetsgemensamt krismöte om skolvåldet, redan innan massakern i Örebro.
Med på mötet på måndagen fanns de aktörer som Sveriges Lärare redan listat som nödvändiga i den nationella myndighetsalliansen mot skolvåldet:
Sveriges Lärare mötte utbildningsminister Johan Pehrson (L), skolminister Lotta Edholm (L) och representanter för Skolverket, SPSM, Skolinspektionen, Arbetsmiljöverket, Socialstyrelsen, FHM, polisen, BRÅ, Center mot våldsbejakande extremism, Sveriges Skolledare, Kommunal, SKR, Almega utbildning och Idéburna skolors riksförbund.
Anna Olskog ställde krav på en nationell samordnare mot skolvåld.
– För att det ska bli något reellt och inte stanna vid ett samtal och en diskussion, så måste man utse någon som håller i taktpinnen. Vi behöver ett agerande och det måste någon leda, säger hon.
Och fortsätter:
– Även om det finns samverkan idag, måste denna bli mer heltäckande och fördjupas över hela landet. Vi har uppmanat regeringen att utse en nationell samordnare för att leda arbetet mot skolvåldet och säkerställa att mer görs, säger hon.
Utbildningsminister Johan Pehrson och Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog i samtal om alliansen för att förebygga våld i skolan.
Bakgrunden till lärarnas krav på en nationell myndighetsallians och en samordnare är att anmälningarna om hot och våld ökat med drygt 150 procent under en tioårsperiod.
Medlemsundersökningar från Sveriges Lärare visar samma sak, enligt Anna Olskog.
– Sveriges Lärare kräver en verklig samhällsmobilisering för att åtgärda denna allvarliga situation. Vi vill se en bredare samverkan mellan skolhuvudmän, statliga myndigheter, socialtjänst, psykiatri och missbruksvård, säger hon.
Under mötet framförde Anna Olskog även krav på förebyggande insatser.
– Jag har varit extremt tydlig med Lotta Edholm om att vi inte får blanda ihop det extrema våldet med det som lärare och förskollärare redan lever i, säger hon.
Nedskärningarna på skolan gör att barn- och elevgrupper växer, ett allt större antal elever står utan det stöd de behöver och att det blir färre vuxna i skolan.
– Psykisk ohälsa och otrygghet riskerar att inte upptäckas i tid, eftersom arbetsbelastningen på lärare är hög. För att skapa en tryggare skolmiljö är det viktigt att hantera de faktorer som idag brister i relationer och förebyggande arbete, säger hon.
De konkreta krav som Sveriges Lärare ställer är:
Trots att anmälningarna till Arbetsmiljöverket ökat, har Vi Lärare kunnat berätta om att mörkertalet är stort.
– Arbetsgivaren måste ta ansvar för att hantera incidenter, och vi måste gemensamt arbeta för att minska mörkertalen. Alla hot eller våldshandlingar måste få konsekvenser, säger Anna Olskog.
Regeringen har dragit upp hastigheten när det gäller lagförslagen som grundar sig på Skolsäkerhetsutredningen.
Det handlar bland annat om att huvudmännen ska bli skyldiga att ha beredskap för allvarliga våldshändelser, att säkra att obehöriga inte får tillgång till skolor och förskolor, och att lärare ska få genomsöka elevers väskor.
– Regeringen måste precisera sitt förslag. Jag har svårt att se att denna befogenhet har något direkt inverkan när det gäller skolattacker. Jag vill inte utesluta att det kan vara en åtgärd som i vissa situationer kan vara användbar för att förhindra till exempel alkohol eller droger i skolorna. Men om det finns misstankar om vapen, så är det rimligen en polisiär sak att hantera. Något annat förefaller rent farligt, säger Anna Olskog.
I april kommer Centrum mot våldsbejakande extremism att kunna dela personuppgifter om enskilda, som en väg mot att att barn i riskzonen inte ska falla mellan myndigheternas stolar – både när det gäller gängkriminalitet men också skolattacker.
– Det handlar om att identifiera möjliga gärningsmän i ett tidigt skede och att socialtjänst, polis och psykiatri samverkar effektivt med skolan, säger Anna Olskog.
LÄS MER:
Lärarkravet på ministern: Allians mot våldet
Efter krav från Sveriges Lärare: Krismöte om våldet
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Forskning Maria och hennes ämneslag tar hjälp av forskning för att utveckla sin läsundervisning. ”Vi har höjt nivån”.
Krönika ”I en drömvärld slipper lärare gå hem på kvällen med dåligt samvete skavande i bröstet.”
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Porträtt Ola Helenius är ledande inom utvecklingen av såväl matematikundervisning som vindsurfingbrädor.
Reportage När många lärare väljer att lämna skolan så gör Göran Hellmalm tvärtom.
Behörighet Rekordstor andel lämnade läraryrket under 2024.
Guider & tips Sexologen Kalle Norwald om hur man avväpnar elever och ”förbjudna” ord.
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Arbetsmiljö Läraren Eva Löfqvist har svårt att följa läroplanen när klasserna växer.
Arbetsrätt Ny dom i Arbetsdomstolen: Diskriminering. ”En riktig upprättelse.”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Granskning Vi Lärare granskar: Hundratals skolor kan försvinna med minskade elevkullar.
Granskning Här förväntas flera grundskolor läggas ner under de närmaste åren.
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Granskning Vinsten: Ökad lärarbehörighet och kvalitet i undervisningen.
Granskning Friskolorna kritiska till förslagen: ”Till papperskorgen.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Arbetsmiljö Läraren Elle Hellman i kampen för resurser till skolan: ”Jag kommer kriga tills jag dör”.