Utbildningsminister Johan Pehrson och Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog i samtal om alliansen för att förebygga våld i skolan.
Till startsidan
Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare, mötte på måndagen representanter för den allians hon vill se för att förebygga skolvåldet.
Våld i skolan
Efter kravet på en myndighetsallians mot skolvåldet, går Sveriges Lärare vidare.
För att få bukt med det ökande våldet krävs en nationell samordnare, menar förbundsordföranden Anna Olskog.
– Det samordnade arbetet måste ledas av en person och inte av en myndighet, säger hon.
Regeringen kallade till ett myndighetsgemensamt krismöte om skolvåldet, redan innan massakern i Örebro.
Med på mötet på måndagen fanns de aktörer som Sveriges Lärare redan listat som nödvändiga i den nationella myndighetsalliansen mot skolvåldet:
Sveriges Lärare mötte utbildningsminister Johan Pehrson (L), skolminister Lotta Edholm (L) och representanter för Skolverket, SPSM, Skolinspektionen, Arbetsmiljöverket, Socialstyrelsen, FHM, polisen, BRÅ, Center mot våldsbejakande extremism, Sveriges Skolledare, Kommunal, SKR, Almega utbildning och Idéburna skolors riksförbund.
Anna Olskog ställde krav på en nationell samordnare mot skolvåld.
– För att det ska bli något reellt och inte stanna vid ett samtal och en diskussion, så måste man utse någon som håller i taktpinnen. Vi behöver ett agerande och det måste någon leda, säger hon.
Och fortsätter:
– Även om det finns samverkan idag, måste denna bli mer heltäckande och fördjupas över hela landet. Vi har uppmanat regeringen att utse en nationell samordnare för att leda arbetet mot skolvåldet och säkerställa att mer görs, säger hon.
Utbildningsminister Johan Pehrson och Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog i samtal om alliansen för att förebygga våld i skolan.
Bakgrunden till lärarnas krav på en nationell myndighetsallians och en samordnare är att anmälningarna om hot och våld ökat med drygt 150 procent under en tioårsperiod.
Medlemsundersökningar från Sveriges Lärare visar samma sak, enligt Anna Olskog.
– Sveriges Lärare kräver en verklig samhällsmobilisering för att åtgärda denna allvarliga situation. Vi vill se en bredare samverkan mellan skolhuvudmän, statliga myndigheter, socialtjänst, psykiatri och missbruksvård, säger hon.
Under mötet framförde Anna Olskog även krav på förebyggande insatser.
– Jag har varit extremt tydlig med Lotta Edholm om att vi inte får blanda ihop det extrema våldet med det som lärare och förskollärare redan lever i, säger hon.
Nedskärningarna på skolan gör att barn- och elevgrupper växer, ett allt större antal elever står utan det stöd de behöver och att det blir färre vuxna i skolan.
– Psykisk ohälsa och otrygghet riskerar att inte upptäckas i tid, eftersom arbetsbelastningen på lärare är hög. För att skapa en tryggare skolmiljö är det viktigt att hantera de faktorer som idag brister i relationer och förebyggande arbete, säger hon.
De konkreta krav som Sveriges Lärare ställer är:
Trots att anmälningarna till Arbetsmiljöverket ökat, har Vi Lärare kunnat berätta om att mörkertalet är stort.
– Arbetsgivaren måste ta ansvar för att hantera incidenter, och vi måste gemensamt arbeta för att minska mörkertalen. Alla hot eller våldshandlingar måste få konsekvenser, säger Anna Olskog.
Regeringen har dragit upp hastigheten när det gäller lagförslagen som grundar sig på Skolsäkerhetsutredningen.
Det handlar bland annat om att huvudmännen ska bli skyldiga att ha beredskap för allvarliga våldshändelser, att säkra att obehöriga inte får tillgång till skolor och förskolor, och att lärare ska få genomsöka elevers väskor.
– Regeringen måste precisera sitt förslag. Jag har svårt att se att denna befogenhet har något direkt inverkan när det gäller skolattacker. Jag vill inte utesluta att det kan vara en åtgärd som i vissa situationer kan vara användbar för att förhindra till exempel alkohol eller droger i skolorna. Men om det finns misstankar om vapen, så är det rimligen en polisiär sak att hantera. Något annat förefaller rent farligt, säger Anna Olskog.
I april kommer Centrum mot våldsbejakande extremism att kunna dela personuppgifter om enskilda, som en väg mot att att barn i riskzonen inte ska falla mellan myndigheternas stolar – både när det gäller gängkriminalitet men också skolattacker.
– Det handlar om att identifiera möjliga gärningsmän i ett tidigt skede och att socialtjänst, polis och psykiatri samverkar effektivt med skolan, säger Anna Olskog.
LÄS MER:
Lärarkravet på ministern: Allians mot våldet
Efter krav från Sveriges Lärare: Krismöte om våldet
Debatt ”Konsekvenser behövs” skriver huvudskyddsombuden Marina Nordin och Simon Sandström.
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”