
Den svenske astronauten Marcus Wandt på rymdstationen ISS. Foto: Tekniska museet
Olle Grejder från Kumla var en av dem som fick ställa frågor som svenske astronauten Marcus Wandt svarade på direkt från rymden. Foto: Tekniska museet
Matematik no teknik
Svenske astronauten Marcus Wandt har landat på rymdstationen ISS. På Tekniska muséet i Stockholm samlades elever från hela landet för att höra honom svara på frågor.
Åttondeklassaren Olle Grejder från Kumla var en av dem som fick ställa en fråga.
– Det var häftigt, säger Olle.
Vi lärare har tidigare skrivit om fysikläraren Kristoffer Åberg och hans elev Olle Grejder på Vialundsskolan i Kumla som fått möjlighet att ställa frågor till den svenska astronauten Marcus Wandt som befinner sig i rymden.
Av en ren slump hade Kristoffer Åberg hittat en tävling där grund- och gymnasieskolor över hela landet bjöds in för att ställa frågor till Marcus Wandt, direkt när han befinner sig i rymden. Initiativet Esero, som vill integrera rymden i undervisningen ligger bakom tävlingen.
Mängder av frågor skickades in som sedan togs ut av en jury bestående av ingenjörer och rymdexperter. En av frågorna som togs ut av juryn kom från Olle Grejder, elev till Kristoffer Åberg.
Klockan 14:25 på måndagen kopplade Tekniska museet i Stockholm upp sig mot rymden och den internationella rymdstationen ISS. Runt 200 elever i olika åldrar från hela landet hade samlats för att ta del av frågestunden med Marcus Wandt under tjugo minuter.
Marcus Wandt hade också sällskap nere på jorden av sin numera pensionerade astronautkollega Christer Fuglesang som kunde svara på de frågor som inte hanns med.
Den svenske astronauten Marcus Wandt på rymdstationen ISS. Foto: Tekniska museet
Frågorna från eleverna handlade om allt möjligt som hade med rymden att göra. Hur uppskjutningen hade gått, hur Marcus spenderar sina dagar i rymden, hur tidsuppfattningen blir när det blir dag och natt flera gånger per dygn och hur smälter en isbit i rymden?
Olle Grejder, som tillsammans med klasskamrater och sin lärare Kristoffer Åberg hade rest från Kumla till Tekniska museet, fick slutligen ställa sin fråga till Marcus Wandt.
– Vad visar en kompass i rymden? frågade Olle Grejder.
Svävande i tyngdlöshet svarade Marcus Wandt att det beror på hur långt ute i rymden man befinner sig eftersom kompassen rätar upp sig efter magnetfältet på jorden. På rymdstationen fungerar dock kompassen som den ska. Skulle man ha varit på månen skulle inte kompassen fungera alls, för då är man utanför jordens magnetfält.
Efter frågestunden pratade Vi Lärare med Kristoffer och Olle.
– Jätteroligt att Marcus gav så utförliga svar på elevernas frågor. Han tog sig verkligen tid på sig att svara bra på frågorna, säger Kristoffer Åberg.
Runt 200 elever från hela landet hade samlats på Tekniska museet för att ta del av frågestunden med astronauten Marcus Wandt. Foto: Tekniska museet
Hur kan man ta med sig den här dagen tillbaka in i klassrummet och i undervisningen om rymden?
– Tidigare har jag visat filmklipp för eleverna på andra astronauter som gör liknande saker som Marcus gör. Då har det kanske varit en astronaut från Kanada. Nu kan vi ju visa det här när vi själva har pratat med en svensk astronaut, säger Kristoffer Åberg.
Olle Grejder, som fick ställa sin fråga om hur kompassen beter sig i rymden, berättar att det var häftigt att få prata med någon i rymden.
Svaret på din fråga om kompassen, var det svaret du trodde att du skulle få?
– Ja, det var faktiskt det svaret jag hade förväntat mig, säger Olle Grejder.
Svenske astronauten svarar på elevernas frågor från rymden
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Krönika ”Nu kavlar vi upp ärmarna, biter ihop käkarna och ber en stilla bön att vi ska räcka ett år till.”
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Kursplaner Stora förändringar för profilskolorna om utredningens förslag blir verklighet.
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Forskaren Mikael Bruér ser inga tecken på att digitala verktyg minskar klyftorna.
Jämställdhet Sveriges Lärare skruvar upp engagemanget för HBTQI-personers rättigheter.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Förskolans envägskommunikation kan kosta oss vårdnadshavarnas förtroende” skriver en förskollärare och forskare.
Skolpolitik Olskog: ”Lärare i hela landet väntar på resultat”
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Fackligt Går emot Saco – gör offentligt uttalande
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Lovskola Youssef Dhraief ger eleverna en halv termins mattelektioner – på två veckor.
Betyg Läraren pressades att sätta högre betyg – nu griper Sveriges Lärare in.
Almedalen Ideologiska skillnader – så tycker partierna om marknadsskolan.
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Våld i skolan ”Signaler om att skolan inte polisanmäler allt de borde – av rädsla”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Arbetsbelastning Kommunen: ”Kan bidra till goda arbetsvillkor och ett ökat fokus på undervisningen”