
Kaj Majuri, rektor på Trångsundsskolan där en elev sköt en annan elev på en av skolans toaletter.
Krönika ”Att lägga någon slags skuld på lärarna för hur samhället ser ut idag är lite som att skälla på meteorologen när det regnar på midsommar. Tur att vi har rektor Kaj”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Reportern Karwan Faraj insinuerar, i SVT:s Uppdrag granskning, att lärare blundar för vad som händer i skolan idag. Så kan man förstås uttrycka det, om man är skelögd, väljer att kisa i monokel, samt lider av både tunnelseende och ledsyn. Man kan också öppna ögonen och ta in vidden av verkligheten.
Uppdrag gransknings reportage ”Gängskolan” är sannerligen dystopiskt på många plan. Här visas tydligt hur gängkriminaliteten har låtit sina tentakler fatta ett fast grepp om skolan. Vi får bland annat träffa Hassan som framgångsrikt har kombinerat skola med kriminalitet i flera år. Han har fiffigt med sig två telefoner till lektionerna, en som han lämnar i mobillådan samt en skruttig gammal Motorola som får ligga kvar i fickan, redo att användas för snabba narkotikaaffärer. Hassan berättar att lärarna vet men de gör ingenting. Hassan går runt med ett haschmoln omkring sig i korridorerna men ingen vuxen agerar.
Med i programmet finns också rektor Kaj Majuri. Han jobbar på Trångsundsskolan i Huddinge, samma skola som var med om en otäck skjutning tidigare i år. Jag killgissar lite men jag är hyfsat säker på att om man slår upp ordet ”tålig” i Svenska akademins ordlista så finns där en mäktig porträttbild av självaste rektor Kaj. Han får bland annat utstå frågor som: ”Vad är det som gör att skolan inte upptäcker att en elev förvarar en pistol i sitt skåp?” Och – som genom ett under av tålamod – sitter rektor Kaj lugn och mild genom hela intervjun.
Otroligt.
Högröd i ansiktet hade jag spottat fram orden.
Samme rektor dyker senare upp i Aktuellt där han får diskutera frågan med Johan Pehrson. Jag vet inte vilken kurs i mindfulness som rektor Kaj Majuri har gått men jag vill anmäla mig dit också.
”Vad är ditt ansvar här?” frågar Aktuellts programledare. Jag tänker att det är en förbenad tur att det är denne samlade rektor som befinner sig i studion och inte jag. För jag hade gud bevare mig väl inte kunnat hejda mig själv. Högröd i ansiktet hade jag spottat fram orden. ”Det är väl för höge Farao inte skolans ansvar att fånga gängkriminella”, hade jag fräst med tinningarna otäckt bultande i min rynkade panna.
”Vi i skolan jobbar väl för tusan med att långsiktigt lära barn livsviktiga saker så att de kommer ut på andra sidan som fullgoda samhällsmedborgare, redo att rädda upp denna förbaskade skitvärld som vi har skapat åt dem. Inte fanken förväntar väl jag mig att polisen ska komma in och vikariera på matematiken när min kollega är sjuk. Om bara jag fick göra mitt jobb så kan de göra sitt.”
Kaj Majuri, rektor på Trångsundsskolan där en elev sköt en annan elev på en av skolans toaletter.
För jag förstår på riktigt inte var diskussionen håller på att hamna. Vi har jättelika samhällsproblem med unga personer som hamnar i förtvivlat utanförskap. Det är väl klart som korvspad att dessa problem också letar sig in i våra skolor. Men det blir bra märkligt att skära ned på skolan år efter år, att dra åt svångremmen gång på gång och sedan – inte bara förfasa sig – utan också beskylla skolan för att inte ta tag i de enorma problem som väller in från samhället i stort.
Hur i hela friden tänker man här egentligen? Ska vi vara färre personer med mindre resurser och samtidigt göra polisens och socialtjänstens jobb? Vafalls? Jag fattar ingenting!
Pehrson pratar om att lärare ska få ökat mandat att söka igenom väskor. Dessutom finns nu en ny lag som säger att skolor är skyldiga att lämna uppgifter, som kan ha betydelse för brottsbekämpningen, till polisen. Vad exakt det faktiskt betyder är lite myspysigt flummigt.
”Nu stal Jeppe ett äpple ur Nisses skåp”. ”Jag tyckte jag såg en Motorola-telefon i Connys jackficka”. Ja, nu blir det upp till skolpersonalen att sitta och spekulera i huruvida en elev är potentiellt kriminell idag eller imorgon. Det blir en sjujäkla mängd ny spännande administration för skolan att ta tag i. Och jag är tveksam till att det är på detta sätt vi effektivast kommer åt Hassan som befinner sig i ett haschmoln med dubbla telefoner.
Jag skulle vilja vrida diskussionen i mer rimlig riktning. Självklart ska skolan samarbeta med polis och socialtjänst för att skydda våra ungar från kriminella nätverk. Men att lägga någon slags skuld på lärarna för hur samhället ser ut idag är lite som att skälla på meteorologen när det regnar på midsommar.
”Vad är då det mest effektiva sättet för att skolan ska kunna vara en trygg plats?”, undrar Aktuellts reporter. Rektor Kaj – som en vattenkälla i ökenhettan står han där:
”Det som behövs är att eleverna blir sedda. Vi behöver vara flera händer, fler öron, fler ögon så att vi kan se alla elever.”
Och det är nog tamejtusan det vackraste och klokaste jag hört sedan jag konfirmerades.
LÄS MER:
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Debatt ”Utdaterad och naiv inställning till dagens informationssamhälle”
Debatt ”Psykisk ohälsa, privatekonomi, etik och moral och hundkunskap föreslås som ämnen”
Debatt ”Skärp er, SKR”, skriver Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Krönika ”Dagens skolpolitiker resonerar som Bamse”, skriver Maria Wiman.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.