
En av de gängkriminella eleverna berättar i Uppdrag granskning om hur andra unga elever rekryteras.
På Trångsundsskolan sköts en elev på en toalett. I ”Uppdrag granskning” vittnar lärare om att de inte vågar ingripa.
Hoten mot lärarna
Gängkriminella tonåringar gör knarkaffärer och bär vapen i skolan. Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Det enligt senaste avsnittet av ”Uppdrag granskning” på SVT.
– Vet man att vissa elever har släktingar som är nätverkskriminella så blir hoten mot lärarna desto otäckare, säger Pablo Mendoza, Sveriges Lärare Huddinge.
”Det jag ser är rån, misshandel, elever som varit påverkade under skoltid. Elever som lämnar skolan för att utföra olika tjänster”.
En av de få som velat berätta om gängens användning av skolan som marknadsplats och rekryteringsbas för Uppdrag gransknings reporter väljer att göra det anonymt.
Flera andra avstår av rädsla för att de eller deras familjer ska straffas av de kriminella nätverken.
– Jag förstår lärarna. Deras jobb är att lära, inte att stoppa kriminalitet och dumma ungar, säger en gänginvolverad intervjuperson i programmet.
Han är en av dem som berättar om gängkriminalitet i Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
”Man vet vilka de är direkt. Vi döljer det, men är man klok nog att förstå vad en kriminell gör och hur den rör sig, står och pratar på en skräpig Motorola – det är inte så svårt”, säger han.
En av de gängkriminella eleverna berättar i Uppdrag granskning om hur andra unga elever rekryteras.
Karwan Faraj är reportern som gjort reportaget. Han har själv bakgrund som trygghetsvärd i utsatta skolor i Göteborg.
– Det var kring 2010-2011. Då kunde jag se tendenserna. Men det var få elever, och det handlade mer om att de höll på med kriminalitet på fritiden. Vår oro var att de skulle dras in, det jag sett under reportaget är att de redan är djupt inne, säger han.
Menar du att lärare blundar?
– Många berättar för mig att de blundar, man vågar inte. Man väljer att inte känna sig orolig trots att man borde vara orolig för vissa elever, säger han.
Under arbetet med reportaget har Karwan Faraj samlat vittnesmål om att gängen delat upp skolorna mellan sig för att sälja droger.
Att de styr elevers skolval för att säkra sin marknad. Och att elever väljer skola där deras gäng finns representerat, av trygghetsskäl.
– Det är inte skolan som byggnad som är intressant, det är eleverna som går där som tar med sig kriminaliteten, säger Karwan Faraj.
Karwan Faraj på Uppdrag Granskning har gjort reportaget och har bakgrund som trygghetsvärd i utsatta skolor i Göteborg.
Han säger att problemet finns i hela samhället, i små kommuner, och välbärgade kommuner, precis som i de utsatta områdena.
– Skolan generellt behöver ta diskussionen på ett mycket allvarligare sätt, men också få uppbackning och resurser och redskap. Man pratar om PDV och skolskjutningar, men just det här, gängkriminaliteten, den frågan lyser med sin stora frånvaro när man pratar skola, säger Karwan Faraj.
Pablo Mendoza är ordförande för Sveriges Lärare Huddinge.
Här ligger Trångsundsskolan, där en femtonårig elev sköt en fjortonårig elev i huvudet inne på skoltoaletten i september 2024.
Femtonåringen hade försökt rekrytera den yngre eleven till att delta i ett mord.
Pablo Mendoza är ordförande för Sveriges Lärare Huddinge där Trångsundsskolan ligger. I september 2024 blev en elev skjuten av en annan elev på en av skolans toaletter.
Pablo Mendoza vänder sig emot att lärare skulle blunda för elever som begår brott på skoltid.
– Vi är proffs, vi märker sådana saker. Men det är svårt när vi har 30 elever i en klass. Vi behöver bli fler vuxna i skolan, säger Pablo Mendoza.
Samtidigt bekräftar han att gängen är ett problem.
– Våldet mot lärarna har ökat, inte minst i de segregerade områdena. Vet man att vissa elever har släktingar som är nätverkskriminella så blir hoten mot lärarna desto otäckare, säger Pablo Mendoza.
I februari gjorde regeringen lagförslag av Skolsäkerhetsutredningen.
I propositionen nämns gängkriminaliteten, och behovet av att skolan ska ”förmedla vikten av att följa lagar och andra regler i samhället”.
De konkreta åtgärderna regeringen föreslår är att förhindra utomstående från att ta sig in, att det ska bli tillåtet att genomsöka elevers väskor och att det ska bli obligatoriskt att anmäla brott som begås i skolan. Samtidigt som skolorna får drygt 350 miljoner kronor i vårbudgeten för utökad skolsäkerhet.
Samtidigt föreslår regeringen att fler brott ska inkluderas i det registerutdrag som görs av nyanställda i skolan, för att förhindra att gängkriminella får anställning.
– Det är några åtgärder, men dem jag pratat med frågar efter det förebyggande. Det juridiska repressiva är inte hela lösningen, säger Karwan Faraj.
Pablo Mendoza menar att nedskärningarna påverkat skolans möjligheter att agera.
LÄS ÄVEN: Värsta nedskärningarna på 30 år
– Att lägga på lärarna större börda, det är inte rätt väg att gå. Man behöver öka grundbemanningen så man får extra ögon på eleverna, säger han.
Utbildningsminister Johan Pehrson och Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog i samtal om alliansen för att förebygga våld i skolan.
Anna Olskog, förbundsordförande för Sveriges Lärare, har krävt en nationell samordnare mot skolvåldet, bland annat i möte med skolminister Lotta Edholm (L) och utbildningsminister Johan Pehrson (L).
– För att det ska bli något reellt och inte stanna vid ett samtal och en diskussion, så måste man utse någon som håller i taktpinnen. Vi behöver ett agerande och det måste någon leda, säger Anna Olskog, i en tidigare artikel i Vi Lärare.
Och fortsätter:
– Även om det finns samverkan idag, måste denna bli mer heltäckande och fördjupas över hela landet. Vi har uppmanat regeringen att utse en nationell samordnare för att leda arbetet mot skolvåldet och säkerställa att mer görs, säger hon.
LÄS ÄVEN:
Hoten från gängen – så drabbas lärare av våldet
Lärarna möter allt fler gängkriminella i skolan
Lärarna berättar: ”Vapen och droger på skolgården”
Camilla orkade bara ett år – skyddsombudet varnar
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Debatt ”Utdaterad och naiv inställning till dagens informationssamhälle”
Debatt ”Psykisk ohälsa, privatekonomi, etik och moral och hundkunskap föreslås som ämnen”
Debatt ”Skärp er, SKR”, skriver Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Krönika ”Dagens skolpolitiker resonerar som Bamse”, skriver Maria Wiman.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.