Budget, bildning och basket

Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

Nyblivna utbildningsministern Anna Ekström vill återupprätta arbetarrörelsens bildningsideal och se till att lärare kan utöva sitt yrke med frimodighet, utan rädsla för repressalier.

Foto: Ola Torkelsson

– Väldigt många skolpolitiska förslag handlar om att lärare och rektorer ska åtgärda de problem som den bristande likvärdigheten ställer till med. Det tror jag är väldigt svårt när regelverken är felkonstruerade. Lärare och elever får agera utifrån en verklighet som är en politisk fråga att förändra.

Som ett led i att göra just detta rekommenderar OECD lottning som ett inslag i skolvalet, vilket även Skolkommissionen föreslog. Men där kastar real­politik och januariavtal grus i kugghjulen.

– Det är väldigt tydligt att det inte finns ett stöd för lottning i Sveriges riksdag. Och jag vill visa stor respekt för C och L. Vi skrev januariavtalet tillsammans, och i de delar som avtalet handlar om kan jag inte komma med färdiga uppfattningar. Vi måste skapa möjliga lösningar tillsammans.

Men om du själv fick bestämma?

– Som enskild åtgärd… Jag… jag kan säga så mycket som att dagens system där fristående skolor får använda kö, det är inte ett bra system. Mer än så vill jag inte säga innan jag satt mig ner med C och L.

Torsdagens regn följs av ett bländande lågt liggande, nästan värmande solljus. Våren har kommit till Rosengård. Den öppna förskolan på familjecentralen har stort tryck. I tisdags var det 64 stycken här, barn och föräldrar, på två personal.

– 64! utbrister Anna Ekström.

– Ja, men föräldrarna har tillsynsansvaret, förklarar förskolläraren Tatjana Martinovic. I den bästa av världar, lägger hon till.

De börjar prata om en organisationsförändring som personalen först motsatte sig, som sen visade sig vara riktigt bra.

– Det finns inget bättre än att få ändra åsikt, säger Anna Ekström.

Vad har du själv ändrat åsikt om?

– Mobilförbudet. För två år sedan tänkte jag att reglerna vi hade var tillräckligt bra. Men i takt med att det har kommit studier som visar hur mycket mobilerna faktiskt stör i skolan har jag ändrat mig och tänker att det är bättre att vända på det. Att utgångspunkten ska vara inga mobiler.

Anna Ekström vänder sig förskol­lärarna och frågar om de känner till det grekiska begreppet karyatid. Det är det ingen som gör.

– Det är pelare med kvinnoformer som bär upp ett tempel. Ni är karyatider. Ni bär en otrolig verksamhet på era axlar. Här sitter ni fantastiska kvinnor och bär upp vår förskola och väldigt mycket av vår offentliga verksamhet och ser till att samhället verkligen funkar. Utan er skulle det rasa, och Rosengård, Sverige och världen hade varit lite sämre.

– JA!

Erik Rush sätter straffen och Sveriges seger är klar. Anna Ekström kramar om spelarna, en efter en. Flera av dem har hon känt sen de var barn.

– Mina handflator är alldeles röda och blusen är blöt av svett. Och det är inte mitt eget.

Ska du till EM om de tar sig dit?

– Om jag kan ta semester. Hade regeringen inte suttit kvar så hade jag definitivt åkt.