
De tre skolprofilerna och Vi Lärare-krönikörerna Maria Wiman, Fredrik Sandström och Filippa Mannerheim diskuterar regeringens skolpolitik.
Adam Kedert, ordförande för Sveriges Lärarstudenter, konstaterar att skolminister Lotta Edholms förslag närmar sig lärarnas önskemål och behov.
Skolpolitik
Politiska utspel i skolfrågan brukar oftast mötas med en gäspning. Men skolminister Lotta Edholms nya skolpolitik som presenterades förra veckan hyllas nu av lärare och skoldebattörer.
– Politikerna börjar erkänna det lärarna sagt i decennier, säger Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.
Skolminister Lotta Edholm och Liberalerna säger nu att kommunaliseringen, friskolereformerna och målstyrningen de senaste 30 åren lett fram till en ”giftig cocktail” för skolan där charlataner kunnat starta skolor och kapitalisera på myter om ny teknik och om hur barn lär sig bäst.
Det har försämrat lärarnas arbetsmiljö och elevernas möjligheter att ta till sig kunskaper har kommit i kläm.
Problemet: New public management, NPM, alltså marknadsskolan.
– Mitt i allt detta fick vi en konstruktivistisk postmodernistisk kunskapssyn som går ut på att kunskap inte är något fast utan att eleven själv ska söka kunskap, säger Lotta Edholm till Dagens Nyheter.
Nu vill skolministern:
De nya förslagen skulle i stora delar kunna vara hämtade från Sveriges Lärares hemsida. Eller från Vi Lärares granskningar. Eller från de senaste årens debatt på Twitter, numera X.
Och skoldebattörerna jublar.
”Det finns bara EN hederlig sak för övriga partier att göra nu. Kroka arm. Jobba tillsammans. Gör inte skolfrågan till en höger-vänster-fråga.” Det skriver lärarprofilen och debattören Filippa Mannerheim.
”Vad är det som händer!? Vilken jäkla text!”, skriver läraren Björn Dahlman på X om artikeln i Svenska Dagbladet. ”De tog mina tweets och gjorde om dem till en text”.
”Äntligen! Det här är efterlängtat av Sveriges lärare och skolledare”, skriver Linnea Lindquist, skoldebattör och biträdande rektor.
Även Marcus Larsson på tankesmedjan Balans förefaller uppskatta förslagen när han skriver: ”Det är långt kvar till mål men L har gjort ett litet ryck.”.
Skolminister Lotta Edholm, tillsammans med partiledaren Johan Pehrson och ordföranden i utbildningsutskottet Fredrik Malm, gör upp med en stor del av sin egen tidigare skolpolitik när det gäller skolmarknaden:
”Skolan har blivit en experimentverkstad för politiker och pedagogiker. Alla partier, även vårt eget, har all anledning att vara självkritiska. I stället för att ge lärarna ökad tillit, frihet och bättre förutsättningar har man i praktiken gett dem ett allt mer omöjligt uppdrag.”
Adam Kedert, ordförande för Sveriges Lärarstudenter, en del av Sveriges Lärare, beskriver förslagen som att ”vi går mot ljusare tider”.
När Vi Lärare talar med honom utvecklar han resonemanget:
– Förslaget rimmar väldigt väl med lärarnas åsikter och känns nästan kopierat från lärarnas argumentation de senaste åren.
Adam Kedert ser särskilt beskrivningen av skolan som en ”giftig cocktail” som ett stort steg framåt.
– Jag reagerade på att det kommer från skolministern. Att hon använder retorik som vanligtvis hörs från lärarhåll. Att de öppet erkänner att de gjort fel tidigare när de röstat emot regleringar av skolmarknaden. Det ser jag som stora steg framåt.
Innehållet i utspel känns igen, menar han.
– Man känner igen allt. Vi behöver gå bort från det kommunala huvudmannaskapet. Förbjuda aktiebolag att driva skolor, reglera vad en skola faktiskt är, gå bort från NPM och se till att staten blir huvudman. Kommunerna klarar uppenbarligen inte det ansvaret.
Men nu är det upp till bevis för skolminister Lotta Edholm och regeringen, och Adam Kedert är inte helt övertygad om att allt kommer att genomföras.
– Jag vill vara positiv och vill tro att det har vänt. Att det kan finnas en majoritet i riksdagen för några genomgripande reformer för att styra upp marknadsskolan och friskolorna. Att släppa blockpolitiken. Det krävs en längre horisont än fyra år för att få ordning på skolan.
Men ett utspel är bara ord även om det i det här fallet är ovanligt starka ord och det är Adam Kedert väl medveten om.
– De kan prata mycket och gott men det måste finnas en vilja att göra något också. Det måste bli handling bakom orden men det saknas besked om finansieringen i deras utspel.
– Det räcker inte att reglera att alla skolor ska ha skolbibliotek eller att det ska finnas vägledare för alla studenter och så vidare. Det krävs även att det finansieras så man kan köpa böcker, anställa och bygga, säger han.
De tre skolprofilerna och Vi Lärare-krönikörerna Maria Wiman, Fredrik Sandström och Filippa Mannerheim diskuterar regeringens skolpolitik.
Debatt ”Utdaterad och naiv inställning till dagens informationssamhälle”
Debatt ”Psykisk ohälsa, privatekonomi, etik och moral och hundkunskap föreslås som ämnen”
Debatt ”Skärp er, SKR”, skriver Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Krönika ”Dagens skolpolitiker resonerar som Bamse”, skriver Maria Wiman.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.