”Politikerna börjar erkänna det lärarna sagt i flera år”

Adam Kedert, ordförande för Sveriges Lärarstudenter, konstaterar att skolminister Lotta Edholms förslag närmar sig lärarnas önskemål och behov.

Politiska utspel i skolfrågan brukar oftast mötas med en gäspning. Men skolminister Lotta Edholms nya skolpolitik som presenterades förra veckan hyllas nu av lärare och skoldebattörer.
– Politikerna börjar erkänna det lärarna sagt i decennier, säger Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.

Skolminister Lotta Edholm och Liberalerna säger nu att kommunaliseringen, friskolereformerna och målstyrningen de senaste 30 åren lett fram till en ”giftig cocktail” för skolan där charlataner kunnat starta skolor och kapitalisera på myter om ny teknik och om hur barn lär sig bäst.

Det har försämrat lärarnas arbetsmiljö och elevernas möjligheter att ta till sig kunskaper har kommit i kläm.

Problemet: New public management, NPM, alltså marknadsskolan.

– Mitt i allt detta fick vi en konstruktivistisk postmodernistisk kunskapssyn som går ut på att kunskap inte är något fast utan att eleven själv ska söka kunskap, säger Lotta Edholm till Dagens Nyheter.

Nu vill skolministern:

  • Ha en statlig styrning av skolorna.
  • Renovera friskolesystemet.
  • Ha en tydligare regelstyrd skola.
  • Reglera klasstorlekarna.

”Äntligen, det här är efterlängtat”

De nya förslagen skulle i stora delar kunna vara hämtade från Sveriges Lärares hemsida. Eller från Vi Lärares granskningar. Eller från de senaste årens debatt på Twitter, numera X.

Och skoldebattörerna jublar.

”Det finns bara EN hederlig sak för övriga partier att göra nu. Kroka arm. Jobba tillsammans. Gör inte skolfrågan till en höger-vänster-fråga.” Det skriver lärarprofilen och debattören Filippa Mannerheim.

”Vad är det som händer!? Vilken jäkla text!”, skriver läraren Björn Dahlman på X om artikeln i Svenska Dagbladet. ”De tog mina tweets och gjorde om dem till en text”.

”Äntligen! Det här är efterlängtat av Sveriges lärare och skolledare”, skriver Linnea Lindquist, skoldebattör och biträdande rektor.

Även Marcus Larsson på tankesmedjan Balans förefaller uppskatta förslagen när han skriver: ”Det är långt kvar till mål men L har gjort ett litet ryck.”.

”Myter om hur barn lär sig bäst”

Skolminister Lotta Edholm, tillsammans med partiledaren Johan Pehrson och ordföranden i utbildningsutskottet Fredrik Malm, gör upp med en stor del av sin egen tidigare skolpolitik när det gäller skolmarknaden:

”Skolan har blivit en experiment­verkstad för politiker och pedagogiker. Alla partier, även vårt eget, har all anledning att vara självkritiska. I stället för att ge lärarna ökad tillit, frihet och bättre förutsättningar har man i praktiken gett dem ett allt mer omöjligt uppdrag.”

”Kopierat från lärarnas argumentation”

Adam Kedert, ordförande för Sveriges Lärarstudenter, en del av Sveriges Lärare, beskriver förslagen som att ”vi går mot ljusare tider”.

När Vi Lärare talar med honom utvecklar han resonemanget:

– Förslaget rimmar väldigt väl med lärarnas åsikter och känns nästan kopierat från lärarnas argumentation de senaste åren.

Innehållet känns igen

Adam Kedert ser särskilt beskrivningen av skolan som en ”giftig cocktail” som ett stort steg framåt.

– Jag reagerade på att det kommer från skolministern. Att hon använder retorik som vanligtvis hörs från lärarhåll. Att de öppet erkänner att de gjort fel tidigare när de röstat emot regleringar av skolmarknaden. Det ser jag som stora steg framåt.

Innehållet i utspel känns igen, menar han.

– Man känner igen allt. Vi behöver gå bort från det kommunala huvudmannaskapet. Förbjuda aktiebolag att driva skolor, reglera vad en skola faktiskt är, gå bort från NPM och se till att staten blir huvudman. Kommunerna klarar uppenbarligen inte det ansvaret.

Upp till bevis, skolministern

Men nu är det upp till bevis för skolminister Lotta Edholm och regeringen, och Adam Kedert är inte helt övertygad om att allt kommer att genomföras.

– Jag vill vara positiv och vill tro att det har vänt. Att det kan finnas en majoritet i riksdagen för några genomgripande reformer för att styra upp marknadsskolan och friskolorna. Att släppa blockpolitiken. Det krävs en längre horisont än fyra år för att få ordning på skolan.

Men ett utspel är bara ord även om det i det här fallet är ovanligt starka ord och det är Adam Kedert väl medveten om.

– De kan prata mycket och gott men det måste finnas en vilja att göra något också. Det måste bli handling bakom orden men det saknas besked om finansieringen i deras utspel.

– Det räcker inte att reglera att alla skolor ska ha skolbibliotek eller att det ska finnas vägledare för alla studenter och så vidare. Det krävs även att det finansieras så man kan köpa böcker, anställa och bygga, säger han.

De tre skolprofilerna och Vi Lärare-krönikörerna Maria Wiman, Fredrik Sandström och Filippa Mannerheim diskuterar regeringens skolpolitik.

LYSSNA!