Läraren: ”Nedskärningarna är en förlust för oss alla”

Setayesh Kormi Nouri har sitt drömjobb. Men läraryrket hotas av nedskärningarna, skriver hon.

Hon drömde aldrig om att bli astronaut eller superhjälte, utan att bli lärare.
Nedskärningarna hade Setayesh Kormi Nouri inte räknat med.
”Det är en förlust för oss alla när vi inte investerar i våra undomars utbildning”, skriver hon.

När jag var åtta år gammal, med en värld av möjligheter framför mig och en nyfikenhet som brann starkt inom mig, föddes en dröm. Den drömmen handlade inte om att bli astronaut eller superhjälte, utan om något ännu mer betydelsefullt och konkret för mig – att bli lärare. Min mormor var min första elev, och det var i den stunden jag insåg min passion och kallade att vägleda och forma andra.

”Bli lärare lika självklart som att andas”

Att välja att studera till lärare var för mig lika självklart som att andas. Efter gymnasiet var nästa steg på min resa att anta utmaningen med ämneslärarprogrammet. Jag kastade mig in i studierna med hopp och förväntan om att få förmedla kunskap och skapa en meningsfull förändring i samhället.

Varje dag när jag kliver in i klassrummet möts jag av ansikten fyllda av potential och entusiasm. Mina elever är inte bara studenter på ett papper; de är unika individer med drömmar och ambitioner som förtjänar att uppmuntras och stöttas. Deras glädje när de förstår ett nytt koncept eller deras ihärdighet när de övervinner utmaningar är en påminnelse om varför jag valde att bli lärare. Deras framsteg och prestationer är min motivation, och det är för dem jag kämpar varje dag. De är inte bara mina elever, de är min inspiration och drivkraft.

Vi måste visa att vi inte accepterar nedskärningar som ett enkelt svar på komplexa utmaningar.

Men nu, när jag befinner mig är legitimerad gymnasielärare och har ett jobb som jag älskar , känner jag hur min dröm hotas av något som jag aldrig hade förutsett – nedskärningar i utbildningssystemet. Den kärlek och passion jag har för att lära ut och vägleda ungdomar hotas av den skugga av osäkerhet som dessa nedskärningar kastar över min framtid.

Det är inte bara min egen framtid som står på spel, utan även tusentals andra unga människors möjlighet att få en kvalitativ utbildning. Nedskärningar i skolan innebär inte bara färre resurser och mindre stöd för eleverna, utan det innebär även att många kvalificerade och engagerade lärare riskerar att förlora sina jobb. Det är en förlust för oss alla när vi inte investerar i våra ungdomars utbildning och framtid.

Kräv satsningar på skolan

Det är därför jag känner att det är dags att höja min röst och kämpa för att förändra detta. Vi måste kräva att våra politiska beslutsfattare prioriterar utbildning och ser till att resurserna finns där för att stödja våra skolor och våra lärare. Vi måste visa att vi inte accepterar nedskärningar som ett enkelt svar på komplexa utmaningar.

Jag vägrar att låta min dröm om att bli lärare försvinna i skuggan av nedskärningar. Jag kämpar inte bara för min egen skull, utan för alla de elever som förtjänar en kvalitativ utbildning och för alla de lärare som brinner för att göra en verklig skillnad.

Låt oss gemensamt stå upp för utbildning och sysselsättning. Låt oss kämpa för en framtid där ingen ung människa behöver känna sig hotad av nedskärningar och osäkerhet. Låt oss göra våra drömmar till verklighet – för en bättre och ljusare framtid för oss alla.

Setayesh Kormi Nouri, legitimerad gymnasielärare i svenska som andraspråk och matematik

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.