
Helena Dübeck, Sveriges Lärare i Uppsala. Foto Staffan Claesson Bildbyrån
Många huvudmän struntar i att aktivt leta efter behöriga lärare och förskollärare att anställa, visar en ny undersökning. Illustration: Fredrik Öhlander
Granskning
Många skolor väljer att inte ens försöka rekrytera legitimerade lärare och förskollärare när obehörigas tidsbegränsade anställningar tar slut.
Det visar en ny undersökning.
– Det blir kortsiktigt billigare, säger Helena Dübeck, ordförande för Sveriges Lärare i Uppsala.
Under vårterminen genomförde Sveriges Lärare en enkätundersökning bland förbundets 290 föreningar i kommunal sektor. På frågan om det under det senaste året förekommit att huvudmannen eller rektorn förnyat tidsbegränsade anställningar av obehöriga utan att först aktivt försökt rekrytera behöriga förskollärare och lärare svarade:
Vanliga orsaker till att obehörigas anställningar förnyas är, enligt svaren, brist på legitimerad och behörig personal att anställa, skolan vill värna kontinuiteten för barnen/eleverna och ekonomi.
Häromåret visade Lärarnas Riksförbund i en undersökning att skolhuvudmännen varje år sparar cirka tre miljarder kronor i minskade lönekostnader genom att anställa obehöriga i stället för behöriga lärare.
I många skolor anses det i dag som något högst normalt att det är en obehörig som möter eleverna när de går in i klassrummet. I vintras var till exempel inte ens hälften av grundskollärarna i kommuner som Ragunda, Högsby och Sollefteå legitimerade och behöriga i minst ett ämne, enligt Skolverkets statistik.
I Ludvika var enbart 26 procent av matematiklärarna behöriga och i Mellerud och Vårgårda cirka 10 procent.
Helena Dübeck, Sveriges Lärare i Uppsala. Foto Staffan Claesson Bildbyrån
Helena Dübeck, ordförande för Sveriges Lärare i Uppsala och gymnasielärare på Lundellska skolan, berättar att Uppsala kommun i första hand försöker rekrytera behörig personal till skolan och förskolan.
– Men inte lika tydligt som tidigare. Förr sökte man till exempel efter legitimerade lärare. Nu uttrycker man bara att man söker ”lärare” med vissa ämbetskombinationer. Man annonserar heller inte ut obehörigas ”tjänster” som man ska göra. I stället kan de förlängas år efter år.
– Givetvis bör tjänster som inte innehas av behörig personal återkommande utannonseras och dessutom under rimligt långt tid. Men så sker inte alltid.
Varför inte då?
– En förklaring är att man ofta är nöjd om man har hittat någon – behörig eller obehörig – som man tycker fungerar. En annan att det i allmänhet är billigare att anställa obehörig personal än behörig.
– Nyligen varslades till och med behörig personal om uppsägning på grund av arbetsbrist samtidigt som man vill behålla obehöriga, vilket är helt orimligt. Legitimerade lärare och förskollärare ska alltid ha företräde till tjänster.
Jenny Johansson, Sveriges Lärare i Ale.
Den stora mängden obehörig personal drabbar eleverna i form av sämre undervisning samtidigt som den leder till att behöriga lärares arbetsbelastning ökar, menar Jenny Johansson som är ordförande för Sveriges Lärare i Ale strax norr om Göteborg och högstadielärare på Da Vinciskolan.
– Jag skulle önska att det fanns en större förståelse för exempelvis vilken tid det tar för behöriga lärare att, utöver sitt ordinarie arbete, även sätta betyg åt obehöriga. Det räcker inte att bara gå igenom provresultat, utan man behöver även vara med på lektioner för att kunna bedöma. Betygssättning är myndighetsutövning som tar tid om den ska göras korrekt och på ett seriöst sätt.
– Men även i årskurser där man inte har betyg innebär obehöriga merarbete för behöriga lärare som ofta får fungera som handledare.
Jenny Johansson befarar att det blir en tuff höst på många skolor och förskolor.
– Lärarnas undervisningstid kommer att öka och kringresurser försvinna. Jag vet att enskilda rektorer, för att spara pengar, resonerar kring att anställa barnskötare i stället för förskollärare, vilket jag framför allt tolkar som ett uttryck för den frustation som många känner över den ekonomiska situationen.
– Vi ska utföra ett uppdrag som det inte finns medel för. Kommunallagen är överordnad skollagen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Arbetsbelastning Har listat sådant som lärare hanterar utöver sin undervisning – så mycket tjänar de.
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Friskolor Sju av tio av gymnasieskolorna med mest rapporterad frånvaro är friskolor.
Gymnasieskola Vi Lärare har listat 892 gymnasieskolor – värst drabbas friskolorna.
Vi lärare Fredrik Öhlander kammade hem Fackförbundspressens journalistpriser.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”
Lärarlegitimation Skolverket kontrollerar inte registerutdrag – olämpliga att undervisa kan bli legitimerade.