
Ur produktbeskrivningen till armskydden som lärarna erbjöds: ”Lämpligt till dig som jobbar inom byggsektorn, jordbruk eller tillverkningsindustri och hanterar vassa byggmaterial, balkar, maskiner, sågblad m.m.”
Efter flera åtgärder, bland annat anpassade skyddskläder, för att hantera den utåtagerande sexåringen utfärdades skyddsstopp.
Våld i skolan
Skyddskläder, hörselskydd, extra dörrlås och sex personer på rullande schema för att ta hand om en sexåring i förskoleklass.
Så såg handlingsplanen ut på en skola i Västsverige.
Det räckte inte.
Under hösten riktade skyddsombudet på en skola i Västsverige ett skyddsstopp mot en sexåring i förskoleklass.
Stoppet hade föregåtts av en lång rad åtgärder för att eleven skulle kunna fortsätta i klassen.
– Vårdnadshavarna delade inte vår bild av eleven, säger rektorn på skolan.
Steget från förskolan till förskoleklass var för stort.
– När man börjar i skolan och tvingas förhålla sig till regler och lärare som sätter gränser väcks svåra känslor till liv för en del elever.
Lärarna blev rivna, nypna och slagna. Studiemiljön blev lidande och facket såg eleven som ett arbetsmiljöproblem.
– Vi vill såklart att alla elever ska få gå i skolan men vårt ansvar är medlemmarnas arbetsmiljö, säger skyddsombudet.
En handlingsplan utarbetades mellan fack och arbetsgivare. Elevhälsoteamet kallades in. Ett kontorsrum möblerades om till ett litet klassrum. Material och pedagogik anpassades, en specialpedagog följde eleven varje dag och sex lärare sattes på ett rullande schema för att ta hand om eleven som beskrivs som ”mycket rörlig”.
Rummet utrustades med extra lås. Lärarna erbjöds skyddskläder, ärmar i specialmaterial som skyddar mot rivskador, hörselskydd och byxor som skulle göra det svårare för eleven att slita i.
Ur produktbeskrivningen till armskydden som lärarna erbjöds: ”Lämpligt till dig som jobbar inom byggsektorn, jordbruk eller tillverkningsindustri och hanterar vassa byggmaterial, balkar, maskiner, sågblad m.m.”
Det räckte inte och skyddsombudet riktade därför ett skyddsstopp mot eleven som rektorn accepterade.
– Vi kämpade verkligen men landade till slut i att ”Det här går inte”. Personalen upplevde en frustration, oro och ledsamhet. Vår organisation klarade inte av det, säger rektorn.
Det finns en växande vilja bland rektorerna att acceptera skyddsstopp som är riktade mot enskilda, utlevande mycket unga elever.
Vi lärare har tidigare berättat om en lågstadieelev i Stockholmsområdet där facket stoppade undervisningen efter över 30 anmälningar om hot och våld från elevens sida.
Officiell statistik saknas men enligt en undersökning av SVT har antalet skyddsstopp mot enskilda elever ökat kraftigt de senaste åren och allt fler rektorer accepterar dem.
– Problemen i de här låga åldrarna började för fem år sedan, säger skyddsombudet som inte ser att det finns en gemensam nämnare annat än besparingar som lett till brist på elevassistenter och annan kringpersonal.
I och med att rektorn accepterade skyddsstoppet hamnade ansvaret för eleven på förvaltningen.
– De tog det med fattning. Det fanns aldrig någon motsättning med facket i den här frågan. I den bästa av världar krokar man arm och löser saker tillsammans. Facket hade den kunskap som behövdes.
Eleven stängdes i strid med reglerna av från skolan.
– Skollagen som garanterar att alla elever har rätt till undervisning ställdes mot arbetsmiljölagen och jag valde arbetsmiljölagen. Jag har arbetsmiljöansvaret på skolan. Ingen ska behöva utsättas för våld och hot på arbetsplatsen. Skyddsstoppet gav oss tid att reflektera och att hitta en långsiktig lösning.
– Alla ska må bra. Jag har fantastiska medarbetare som alltid ska känna sig trygga och säkra. Skyddsstopp är den sista utvägen men det var nödvändigt den här gången, säger rektorn.
Eleven får nu sin undervisning i en anpassad grundskola på orten.
LÄS MER:
Våldet mot lärarna – 29 rapporter från 2024
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.