Sista veckan på VFU:n blev digital: ”Utmaning”

Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

Denny Jansson, ämneslärarstudent på Karlstads universitet, fick avsluta sina 10 veckors VFU med digital undervisning på Solbergagymnasiet i Arvika.

När Sverige beslöt att stänga ned gymnasieskolorna för drygt en vecka sedan hade Denny Jansson sin sista vecka kvar på den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) och visste inte riktigt hur det skulle gå. Skulle VFU:n avbrytas?

Men efter en smått kaotisk första dag med rundgångar och tjut i mikrofonerna, vid livelektionerna på datorerna, så funkade det tekniska bra ett dygn senare.

– Hela sista veckan av min VFU har jag varit med och förinspelat lektionsgenomgångar, kört live och hållit koll på den klassiska handuppräckningen i bild i gruppdiskussionerna. Det var en utmaning när vi hade 32 elever och bara kunde se fyra elever i bild samtidigt. Jag fick bläddra emellan dem och hålla koll på chattande så vi inte missade någon som ville säga något. Men vi har kunnat prata både med ljud och bild under lektionerna, säger Denny Jansson och skrattar.

Eleverna var nyfikna från start på hur det skulle fungera, säger han, men det fanns en stor förståelse från dem att allt var nytt. Närvaron har varit hög på lektionerna som Denny Jansson varit med på.

– 100 procent på 3 av 4 lektioner. Fördelen för de elever som normalt har lite svårt att komma upp ur sängen på morgonen är att de kunnat ligga kvar och lyssnat på genomgångarna och kunnat delta, säger han.

Denny Jansson tycker att det varit jättespännande att, som pedagog, få se hur det kan fungera i praktiken med digital undervisning. Men han är ändå glad att det kom i slutet av hans VFU.

– Jag hann lära känna eleverna ordentligt först.  Det hade nog varit svårt annars när så mycket bygger på relationer i läraryrket. Visst är det kul att köra på distans men i längden blir det nog enformigt både som lärare och elev när man missar det sociala och korridorsnacket, säger han.

Under sista dagen höll Denny Jansson en debatt i svenska där han satt på Solbergaskolan medan hans handledare och eleverna deltog hemifrån på sina datorer. Eleverna i svenska som andraspråk skulle träna sig på retorik genom att argumentera för och emot invandring, abort, feminism och dödshjälp.

– Det var jättekul och det märktes att eleverna uppskattade det, säger han.