
Susanne Svensson är rektor på Norrevångsskolan.
Heltidsmentorn Sandra Nilsson, läraren Inger Persson, rektor Susanne Svensson och Sveriges Lärares ombud Fredrik Gustavsson är positiva till arbetsmiljön på Norrevångsskolan.
Mentorskap
Stressade lärare, lite för låg måluppfyllnad och mentorer som inte var tillgängliga.
Det var anledningarna till att skolledningen på Norrevångsskolan införde heltidsmentorer.
Det var utifrån tesen ”att lärare skulle få lov att vara lärare” som systemet med heltidsmentorer infördes på Norrevångsskolan för sex år sedan. Skolans ledning ansåg att det lades för mycket tid på annat än undervisning och att det stod i vägen för en ökad måluppfyllelse.
– Som lärare behöver man ha fokus på undervisningen och sitt ämne, har du kombinationen ämneslärare och mentor lägger man mycket tid på annat än sitt ämne, säger skolans rektor Susanne Svensson.
En annan anledning handlade om tillgänglighet för eleverna.
– En mentor som också är idrottslärare kan ju vara nere i idrottshallen en stor del av dagen medan du som elev är på skolan. Det kunde helt enkelt vara svårt att nå sin mentor, säger hon.
Susanne Svensson är rektor på Norrevångsskolan.
Inför uppstarten fördes många diskussioner kring hur lärarna skulle få mer tid till sin undervisning och till eleverna. Skolledningen hade också kontakt med en annan skola som använde sig av heltidsmentorer.
– Utifrån hur de hade gjort och deras erfarenheter resonerade vi och skapade vårt eget koncept. Vi gjorde också en undersökning på skolan där lärarna fick svara på hur mycket tid de lade på sitt mentorskap, säger hon.
Med hjälp av en extra undervisningstimme för lärarna fick de sedan ihop det ekonomiska pusslet och Susanne Svensson berättar att förändringen mottagits positivt.
– Lärarna upplever att de hinner med sitt arbete bättre och kan fokusera på sitt ämne. De säger sig känna mindre stress och det ser vi också på statistiken genom en bättre närvaro för personalen, säger hon.
Fredrik Gustavsson är ombud för Sveriges Lärare på Norrevångsskolan.
Sveriges Lärares ombud på skolan, Fredrik Gustavsson, om den extra undervisningstimme som lades på lärarna:
– I relation till tiden lärarna tidigare lagt på mentorsuppdraget tyckte de att det var okej. Det är också något vi pratar om varje år när tjänstefördelningen görs och hittills har lärarna sagt att de vill ha kvar heltidsmentorsuppdraget, säger Fredrik Gustavsson, SO-lärare och Sveriges Lärares representant på skolan.
Är det något som är ett problem är det snarare heltidsmentorernas arbetsbelastning som utmanar, menar han.
– Vi har diskuterat mycket kring den stora arbetspuckel som utvecklingssamtalen för med sig för mentorerna och hur man kan underlätta för dem under den perioden, säger han.
Att ha heltidsmentorer på skolan kräver dock en del arbete och justeringar. Det måste finnas en struktur och planer på vem som ska göra vad. Något som skolledning och personal tillsammans skruvat på och diskuterat löpande sedan införandet.
– Ibland kan läraren tycka att något är ett mentorsuppdrag medan mentorn tycker tvärtom. Därför måste det vara tydligt vad det är mentorn ska kommunicera och vad som ligger på läraren. Detta är något vi ändrar på allt eftersom som något dyker upp.
– Det gäller att se till så att inget faller mellan stolarna. Det är inget stort problem, men det är det som varit svårast, säger Susanne Svensson.
LÄS MER:
Mentorer på heltid – då minskade lärarnas stress
Inför avtalet: Skolan som redan har reglerad arbetstid
Svårigheten att lyckas med sitt mentorskap
Maria Wiman: Undervisningstid och mentorskap måste regleras innan vi lärare drunknar
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Forskning Maria och hennes ämneslag tar hjälp av forskning för att utveckla sin läsundervisning. ”Vi har höjt nivån”.
Krönika ”I en drömvärld slipper lärare gå hem på kvällen med dåligt samvete skavande i bröstet.”
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Porträtt Ola Helenius är ledande inom utvecklingen av såväl matematikundervisning som vindsurfingbrädor.
Reportage När många lärare väljer att lämna skolan så gör Göran Hellmalm tvärtom.
Behörighet Rekordstor andel lämnade läraryrket under 2024.
Guider & tips Sexologen Kalle Norwald om hur man avväpnar elever och ”förbjudna” ord.
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Arbetsmiljö Läraren Eva Löfqvist har svårt att följa läroplanen när klasserna växer.
Arbetsrätt Ny dom i Arbetsdomstolen: Diskriminering. ”En riktig upprättelse.”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Granskning Vi Lärare granskar: Hundratals skolor kan försvinna med minskade elevkullar.
Granskning Här förväntas flera grundskolor läggas ner under de närmaste åren.
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Granskning Vinsten: Ökad lärarbehörighet och kvalitet i undervisningen.
Granskning Friskolorna kritiska till förslagen: ”Till papperskorgen.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Arbetsmiljö Läraren Elle Hellman i kampen för resurser till skolan: ”Jag kommer kriga tills jag dör”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.