Wiman: Så kan du öka elevernas motivation

Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Maria Wiman är grundskollärare i SO-ämnen och svenska, författare och krönikör i Läraren. Nu har hon skrivit en ny bok - "Handbok i värdeskapande lärande".

Din tredje bok ”Handbok i värdeskapande lärande” har precis kommit från tryckeriet?

– Ja, jag fick mitt exemplar idag. Den är pinfärsk, tryckt och klar. Det är en speciell känsla att få hålla i sin bok första gången.

Boken handlar om värdeskapande lärande? Men vad innebär det?

– Det handlar om att det eleverna lär sig i skolan ska få en betydelse för någon utanför skolan. De läser inte bara för sig själva utan de skapar värde för någon annan genom skolarbetet. Det har visat sig ge mycket stor inverkan på elevernas motivation och hjälper dem att de förstår vad de gör i skolan. De känner sig delaktiga i skolarbetet och lär sig att verka i en demokrati. 

Kan du ge något exempel på vad värdeskapande lärande är?

– Boken är full av exempel och projektidéer. Det handlar om att försöka hitta aktiva arbetssätt med eleverna där de får känna att de gör skillnad i världen utanför skolan. Det kan handla om att exempelvis intervjua forskare, vara pålästa och kunna ställa svåra och kritiska frågor och sedan sammanställa det.

Ett kapitel i boken heter ”Lösa problem i närområdet”. Då går man ut med sina elever på en promenad och ser vad man konkret kan förbättra i närområdet. Det kan handla om en bättre lekpark, fler papperskorgar eller att få bort klotter. Sedan skrider man till verket och kontaktar en kommunpolitiker, skriver ett medborgarförslag eller en insändare. Eller att de skriver en saga som de läser upp för ett förskolebarn. Det eleverna lär sig i skolan är viktigt av en anledning och det finns alltid en mottagare utanför skolan.

Var får du energin i från till både läraryrket, skriva handböcker och kolumner?

– Min inspiration är ju skolan och allt det häftiga som händer tillsammans med mina elever i klassrummet. Min senaste bok är i princip enbart baserad på alla de projekt jag och mina elever har gjort och sedan förankrar jag det i forskning. Det sista i boken skrev jag några timmar innan den skulle lämnas till tryck för att vi hade gjort något nytt i klassrummet som jag var tvungen att få med. Det är min vardag som jag präntar ned på papper. Jag är en skrivande själ. För mig är att skriva ett sätt att bearbeta också. Det bara kommer av bara farten.

Har du tid för något annat på din fritid?

– Haha, nej. Jag har två barn, en man och en hund så familjen tar sin tid. Min familj prioriterar jag inte bort men sedan är skolan mitt intresse. Skolan är det jag ägnar mig åt när jag läser böcker eller tittar på debatter på tv. Jag läser mycket om vad andra lärare gör. Jobb och fritid flyter ihop för att jag tycker att det är så fruktansvärt roligt. Jag kan gå upp en söndag och tänka ”Å vad roligt, idag ska jag skriva en text, eller en krönika.” Andra kanske tänker, men gud det är ju en ledig dag. Men för mig är det avkoppling, roligt och en hobby.

Vem bör läsa den här boken och varför?

– Jag har försökt skriva den väldigt brett så lärare ska kunna läsa den oavsett om man undervisar 7-åringar eller 16-åringar. Man kan skruva projekten och anpassa dem. I varje kapitel tar jag upp hur man kan anpassa projekten till lägre eller högre åldrar. Sedan kanske den kan inspirera lärare som lite för ofta får höra elever som frågar: ”Varför ska jag kunna det här?” Eller elever som hänger över bänkarna och djupsuckar på lektionerna. Om man känner att man vill ha lite flow i klassrummet. Motivation och lite skjuts i sin undervisning. Då är det här ett superbra knep och det kräver inte jättemycket av dig som lärare heller.

LÄS ÄVEN:

Wiman: Det är krig – vi lärare måste mobilisera våra kunskapsstyrkor

Wiman: Jaså FHM, verksamheter har varit funktionella säger ni