”Vi kastades in i distansundervisningen”

Illustration: Pep Boatella
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Charlotta Arnesson, förstelärare i matematik och hem- och konsumentkunskap, på högstadiet, Dalskolan i Tyresö kommun:

”Det är skönt att inte vara en nyexad lärare under en pandemi. Jag har 33 års erfarenhet i bagaget och är trygg i min yrkesroll.

Förra våren mellan sport- och påsklovet var det rena cirkusen här. Vi hade flera vikarier än ordinarie lärare på plats men lyckades hålla öppet.

Nu undervisar vi hälften av eleverna i skolan medan resten får distans- eller fjärrundervisning hemma. Eleverna byts om varannan vecka.

Varje klass har två klassrum. Ingen behöver snirkla sig fram i korridorerna när bara hälften av eleverna väntar på att bli insläppta till lektionerna.

Det blev snabba puckar med mycket dubbelarbete och stress när vi kastades in i detta. Vi fick en planeringsdag och körde sedan.

Skolledningen vill att vi arbetar ­hemifrån så mycket vi kan. Inga föräldrar är välkomna på skolan. Vår rektor ändrar ständigt i scheman för att förbättra och glesa ut eleverna.

Mina kollegor har reagerat olika på pandemin. Vissa läser forskning från världens alla hörn och gör egna tolkningar. Jag undviker det för att jag inte ska få ett nervsammanbrott eller ständigt gå och vara irriterad.

Det är skönt att kommunen valde distans till 50 procent. Jag vill träffa mina elever på riktigt varannan vecka och kamma ihop allt.

Det jag saknar mest är snicksnacket och samarbetet med kollegorna.

Vi har cirka 30 procent elever med NPF-diagnoser förutom dyslexi och and­ra anpassningar. Det är svårt att göra bra digitala anpassningar. Elevernas resultat sjunker. Det är svårare att fånga upp en elev som inte mår bra eller svajpar ut när den inte hänger med. En del vill inte ha kameran på inför alla, andra tycker inte om att ställa frågor digitalt. Jag har skapat ett digitalt hjälpklassrum dit eleverna kan gå och ställa frågor enskilt till mig.

Minst 8 av 25 kollegor har testat positivt för covid och ytterligare 5 till 6 har haft symtom. Jag vaknade med spränghuvudvärk den 8 december. Jag fick rejäl hosta, huvudvärk och tappade lukt och smak. Det var tufft att rivstarta efter sjukdomen och fem veckor utan undervisning.”