”Min vän rektor Peter dog”

Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Johan Kant, grundskolechef i Norrtälje:

”Ingen som träffat Peter Fägersten glömmer honom. Stor till både kropp och själ. Han hade ett stort hjärta och stor empati för människor. En jättevass hjärna, väldigt analytisk.

Han var unik i sitt sätt att prata med alla, lyssna, och ta in. Det gällde såväl barn som vuxna. Alla hälsade på Peter. Gamla elever kom fram på stan och gav bamsekramar och talade om att han betytt så mycket för deras vägval i livet.

Peter var rektor på Tyresö skola i Tyresö. Han var i riskzonen för covid-19, absolut.

Vi var flera som var oroliga för honom, men det ville han helst inte prata om. Man vet inte hur han smittades.

Peter var sjuk länge, låg i respirator i över två veckor innan han avled på juldagen 56 år gammal. Han levde ensam men tog väldigt stor del i sin systers barn.

Han kom från ett arbetarhem och hade sett ganska mycket jobbigt i sin omgivning. Ändå var han glad, positiv, engagerad, nyfiken. Brann för att motverka orättvisor och för de svaga, inte genom att göra dem till offer utan genom att se deras möjligheter och deras rättigheter.

Föräldrar som aldrig fått sina barn att funka i skolan lyssnade på Peter. Han lyssnade på dem och hittade oftast en lösning för barnen. Han skapade ett lugn på skolan.

En äkta gråsosse med bildningsagenda, skulle jag säga. Han trodde på allas demokratiska rätt till kunskap och förmåga att ta kontroll över sitt liv.

Peter och jag gick i samma klass på lärarhögskolan hösten 1995. Vi pluggade ihop, gjorde praktik ihop och blev båda SO-lärare. Vi fick bra kontakt direkt och behöll den genom alla år, trots att vi aldrig jobbade på samma skolor. För 25 år sedan skapade vi en diskussionsgrupp tillsammans – ett gäng som fortfarande håller ihop och träffas en gång i månaden för att prata skola.

Han var en naturlig ledare som bjöd in till samtal. Han brukade säga: ’Klassrummet – den sista bastionen för det fria samtalet.’ Med det ville han säga att man ska prata om allting, inte lägga locket på, inga åsikter skulle vara förbjudna. Han menade att om man förbjuder vissa åsikter, uppstår extremism. Man måste lyfta frågor som rasism, homofobi och andra frågor som lätt blir polariserande. Där var han skitbra.”