Ledsna barn ­behöver närhet

Illustration: Pep Boatella
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Annica Ahlsten, lärare i ­fritidshem, Gävle:

”Det är jättesvårt att hålla avstånd till eleverna. Vid formella situationer, som mellanmålet eller när vi står i kö i matsalen, pratar vi om att hålla avstånd. Däremot blir det fysiskt nära när någon är ledsen, vid konfliktsituationer och i olika typer av aktiviteter. Sådana situationer uppstår hela tiden. På rasten i dag kom en elev fram och berättade att den fyllde år och fick en grattiskram. Ett annat barn som kände sig ensamt och saknade sin bästa kompis behövde tröst.

Vår verksamhet handlar om närhet och tillit, så det är nästan omöjligt att ha begränsningar. Jag tillhör inte riskgrupp och är inte orolig, men jag vet att mina kollegor som är i riskgrupp är oroliga. Barnen är däremot lugnare än i våras. Då var det mycket covid-lekar. Nu har de anpassat sig och pratar väldigt lite om covid. Men många elever har uttryckt att fritidsverksamheten är väldigt viktig, speciellt nu när många aktiviteter för barn stängt ned. Många av våra barn är jätteglada att de får vara på fritids.”