![](/contentassets/3d4b6fdb633e4c7f98adcb99bb1777ce/annaaxelssonlundberg-ljung.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
”Jag gillar ordning och reda”, säger Nils mamma Anna Axelsson Lundberg.
Nils mamma Anna Axelsson Lundberg har bara gott att säga om Kardborren och dess regler. Här med rektorn Anna Lindberg och förskolläraren Jonna McManus. Foto: Filippa Ljung.
Föräldrapressen På den privata förskolan Kardborren i Gävle är det väldigt tydligt vilka regler som gäller. Bland annat lämnar vårdnadshavarna in sina arbetsscheman för att säkerställa att barnen bara är på plats när det finns ett omsorgsbehov.
Redan när vårdnadshavare kommer på sitt första besök till förskolan informeras de om vad som gäller, bland annat att det är nolltolerans mot magsjuka, och hängiga och småsjuka barn får stanna hemma tills orken är tillbaka. Det blir heller ingen omsorg om det inte finns behov enligt skollagen, och det ska alltid finnas kläder för alla väder på hyllan.
När det är dags för inskolningsvecka får föräldrarna dessutom vara med på något som kallas ”verklighetsonsdag”. Det betyder att vårdnadshavaren är med under hela förskoledagen, samma tider som det är tänkt att barnet sedan ska gå.
Anna Lindberg, rektor.
– En hel dag på förskolan går bara att uppleva, det räcker inte att bara berätta om hur det är. Ska ens 1,5-åring vara här mellan 07 och 16 gäller det även vårdnadshavaren. Framåt eftermiddagen brukar man få höra ”oj, jag är helt slut”, och så är det ju. En pedagog jämförde en dag på förskolan med ett långt barnkalas. Att låta vårdnadshavarna vara med ger dem perspektiv och större förståelse, säger Anna Lindberg, förskollärare och rektor på Kardborren.
Förskolan består av den nya och gamla sidan. Barnen har sina egna hemvister medan personalen, som består av ett gemensamt arbetslag, roterar i verksamheten. Sammanlagt är det nio pedagoger: fyra förskollärare och fem barnskötare. De har dessutom en egen kock på heltid och en lokalvårdare.
Att de är strikta med att barnen bara får vara på plats när de är friska och när det finns ett omsorgsbehov gör att alla 55 inskrivna barn sällan är på plats samtidigt. Oftast är de inte fler än 40–45 per dag.
– Det gör att vi har hanterbara barngrupper och att vi räcker till för dem som är här – man ska ju inte bara överleva på jobbet utan också ha det bra, säger Anna Lindberg och tillägger att de även hinner planera. Alla pedagoger på förskolan har schemalagd planeringstid då man arbetar i par, en barnskötare och en förskollärare.
– Alla förskollärarna har även ytterligare planeringstid ihop. Att det här fungerar är en förutsättning för att vi ska kunna bedriva verksamheten, säger hon.
Jonna MacManus, förskollärare.
Jonna McManus är förskollärare på Kardborren sedan fem år tillbaka. Tidigare har hon arbetat på olika kommunala förskolor i kommunen.
– Här är min rektor på plats, och jobbar i barngruppen nästan alla dagar. Vi har en bra dialog, och hon är aldrig mer än ett samtal bort. Det är verkligen en trygghet att ha en närvarade rektor, så var det inte alltid på de förskolor jag arbetat på tidigare, säger hon.
Med en tydlighet gentemot vårdnadshavarna och en öppen dialog från start vittnar både Anna Lindberg och Jonna McManus om att det sällan dyker upp några ”orimliga krav”.
– Jag känner mig väldigt trygg i min roll och vi har en samsyn på förskolan. Det gäller också att våga stå på sig om vad som gäller. Vi stöter och blöter detta hela tiden med varandra i arbetslaget. Allt handlar om att kunna ge barnen de bästa förutsättningarna, att de har rätt kläder, slipade skridskor, matsäck när det är utflykt och så vidare, säger Jonna McManus.
Hon berättar att hon trivs på jobbet och känner yrkesstolthet.
– Visst har vi också tuffa dagar ibland, men jag brinner för det här. Det ska vara hållbart för både personal och barn, säger hon.
”Jag gillar ordning och reda”, säger Nils mamma Anna Axelsson Lundberg.
Anna Axelsson Lundbergs son Nils började på Kardborren i augusti, och hon har också bara gott att säga om förskolan och dess regler.
– Jag gillar ordning och reda, så för mig är reglerna inga problem. Jag ser det bara som positivt att det finns rutiner för allt. Vi har även erfarenhet från kommunala förskolan och det är en otrolig skillnad när det kommer till den information man får. Jag hyllar verkligen den här förskolan, pedagogerna är otroligt mjuka och fantastiska med barnen, säger hon.
Hon uppskattar även att det erbjuds utflykter, simskola och skridskoåkning för barnen, även om det också kräver extra insatser av vårdnadshavarna.
– Det finns ett så stort engagemang. Förskolan skjutsar barnen till badhuset på fredagar och vi får ordna med tidig hämtning därifrån. Men det är det värt. Och att de har stränga regler om barnen är sjuka är också bra. Det gör att man slipper mötas av snoriga, hängiga barn när man kommer dit. Vi har, peppar, peppar, inte haft en enda sjukdag sedan vi började, säger hon.
Rektor Anna Lindberg poängterar att regler visserligen är regler men att de också är tillmötesgående i krissituationer.
– Allt är inte svart eller vitt, det finns en gråzon också. Om mamma och pappa skiljer sig eller ett syskon blir allvarligt sjuk då kan vi göra avkall på reglerna om tiderna på förskolan. Men inte för det orimliga. Jag kan visserligen förstå att det är jobbigt att storhandla med två småbarn halv fem på eftermiddagen, men det betyder inte att barnen ska vara kvar på förskolan. Det får man lösa på annat sätt.
Regler & förhållningssätt på förskolan Kardborren
Föräldrarnas orimliga krav pressar förskollärarna
Anmälningarna mot förskolan har ökat
Så fick föräldrarna alltmer makt i förskolan
Forskaren: Det ingår i yrket att hantera föräldrarelationer
Vilka krav kan föräldrar ställa på förskolan?
Sveriges Lärare: Det måste bli tydligt att förskolläraren bestämmer
Här uppskattar både föräldrar och förskollärare tydliga regler
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om arbetet under semestertider.
Så gör vi – Sång ger sådan glädje och betyder också jättemycket för språkinlärningen, säger förskolläraren Petra Körner.
Podcast Är det okej att pussa och krama barnen – och hur avlägsnar vi barn som bråkar utan att göra fysiska övertramp?
Dilemmat Den här gången handlar dilemmat om yrkestitlar i förskolan.
Krönika På förskolor i Göteborg har de flera gånger testat sex timmars arbetsdag. Är det inte dags för hela landet snart? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Forskning Den digitala boktjänsten Polyglutt används inte alltid som tänkt i förskolorna, visar en studie av forskaren Malin Nilsen.
Överlämning Förskollärare tipsar om olika sätt fira av barnen som slutar förskolan.
Kompetensutveckling Närmare 50 förskollärare, lärare, barnskötare och chefer i Nynäshamn åkte tåg i 48 timmar till Reggio Emilia.
Reportage På Språkförskolan Bamse, för barn med grav språkstörning, har förskolläraren Maja Eriksson och logopoden Jim Gustafsson två huvudsakliga mål i undervisningen.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om verksamheten vi bedriver utanför förskolans grindar.
Krönika Jag har ägnat en del tid senaste dagarna åt att läsa olika trådar i diskussionsforum på nätet. Det som diskuteras allra mest just nu upplever jag är solkräm. Alltså, solkräm, skriver Eva Lindström.
Aktuellt Förskolans dag är dagen då förskollärarna och barnen tar chansen att berätta för alla andra om vad de gör. Åsa Fahlén, förbundsordförande i Sveriges Lärare, besökte förskolan Bredäng Alle 46 inför firandet.
Arbetsmiljö ”Slå fast maxgränser för barngruppernas storlek och en minimibemanning i förskolan”.
Överlämning Förskolorna i Burlöv har en tydlig struktur för vem som gör vad, hur och när vid överlämningen – och får även återkoppling från skolan om hur det går för barnen.
Överlämning Vad får man egentligen berätta om vid överlämningen? Lagarna som styr kommunala och privata förskolor är olika.
Överlämning Överlämningar fungerar inte alltid som det är tänkt, och få verkar helt nöjda. Förskollärare vittnar om att skolan inte visar något intresse, samtidigt klagar förskoleklasslärare på att informationen de får är alltför knapphändig.
Överlämning Femåringarna på förskolan Lindängen i Skara håller till i en egen lokal – i Varnhemsskolan.
Överlämning På förskolan Trollsländan i Helsingborg får de kommande förskoleklassbarnen en extra pampig avslutning.
Krönika Att börja skolan innebär status, men hur det sedan blir i skolan har barnen väldigt lite inflytande över, skriver redaktören Sara Djurberg.
Gästkrönika Fram till dess att vi står enade, tusentals tillsammans och skrålar, gör gemensamt motstånd genom att höja våra röster, så är vi inget hot, ingen kraft att räkna med, ingen professionell storm att behöva förhålla sig till.
Podcast Man måste våga stå på barnens sida, säger Eva Lindström i senaste avsnittet av Förskolan, som handlar om särskilt stöd.
Krönika När jag väl sätter mig där med varje förälder, en och en, och vet att vi kommer att prata om det käraste de har, det är en av de mest stimulerande bitarna av mitt jobb, skriver Erik Stenkula.
Forskning Professor Alison Clark vill se ett långsammare tempo och mer tid i förskolan.
Podcast Fredrik, Eva och Ellinor pratar om utvecklingssamtal i nya avsnittet av podden.
Dilemmat Vad kan man göra när rektorn umgås privat med kollegorna?
Fråga facket Förskolläraren oroar sig över sin egen hörsel – skyddsombudet svarar.
Tipset Tänk dig att varje dag ha tillgång till ett rum för återhämtning och taktil stimulans. Precis så har Nyckelpigans alla 1–5-åringar det.
Vi lärare debatt Vi anser att pyssel som begrepp är exkluderande dagisretorik som inte hör hemma inom förskolans ram, skriver lärarutbildarna Ulrika Tobieson och Birgitta Adolfson.
Panelen Vi frågade tre förskollärare om deras rutiner för vilan. Och, handen på hjärtat, händer det att du somnar?
Fackböcker För barn är digitala tjänster och verktyg lika verkliga som böcker, färger, sand och vattenpölar, säger förskolläraren Marie Eriksson.
Forskning När föräldrar ur samma samhällsskikt gör samma val för sina barn bidrar det till att segregationen börjar redan i förskolan.
Pedagogiska tips Hur kan barn få vara delaktiga samtidigt som man tillvaratar deras intresse för byggande? Förskolan Kristallen i Helsingborg har svaret, där byggde femåringarna en egen rutschkana på gården – och konstruerandet fortsätter.
Krönika Häng med nu, även om det är svårt att tro det: Det är vi, det är vi, som bestämmer om ett barn är friskt nog för att vara i förskolan. Du och jag, och alla våra kollegor som arbetar i förskolan, skriver förskolläraren Eva Lindström om Folkhälsomyndighetens nya riktlinjer.
Krönika Första gången jag träffade det här barnet stod hon bakom sin mammas ben, hon sa inte så mycket, tittade ner på marken under sina fötter, skriver förskolläraren Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om svåra frågor. Hur svarar vi barnen när de ställer stora frågor med komplicerade svar?
Reportage Förskolläraren Sara Agnés masterexamen och dokumentära dikter är en uppgörelse med den managementstyrda förskolan.
Vi lärare debatt Vad sker med likvärdigheten om vi avlägsnar kravet på att utveckla adekvat digital kompetens hos våra barn i förskolan? skriver förskolläraren Fredrik Söderlund om Skolverkets förslag på ändringar i förskolans läroplan.
Vi lärare debatt ”Riskerar att ge negativa och allvarliga konsekvenser.”
Motoriklarmet Utbildningarna måste säkerställa att de blivande lärarna får kunskap om rörelse, lek och lärande. Det menar Suzanne Lundvall, ordförande Svenska Gymnastikförbundet och forskare i idrottsvetenskap vid Göteborgs universitet.
Krönika Låt oss hoppas att larmen leder till att praktiska kunskaper och rörelseundervisning får upprättelse, utan att förskollärarna för den skull måste kasta ut de digitala verktygen ur undervisningen, skriver redaktören Sara Djurberg.
Podcast I senaste avsnittet svarar Fredrik Kahn, Ellinor Lange och Eva Lindström på frågor från poddens lyssnare.
Motoriklarmet Det är si och så med många barns finmotoriska förmåga, har förskolläraren Malin Boström, på Karlagatans förskola i Göteborg, märkt.
Motoriklarmet Väl utvecklade sinnen och motorik är grunden för all inlärning. Därför är det av största vikt att barn får rätt förutsättningar att öva – både inne och ute.
Motoriklarmet En undersökning av 100 förskolor i Uppsala kommun visade att bara var tionde hade ett ordentligt upplägg på enhetsnivå för barnens fysiska aktivitet.
Motoriklarmet För barnen på förskolan Villa Ekbacken i Norra Djurgårdsstaden i Stockholm är motorikövningar ett dagligt inslag.
Motoriklarmet Ju tidigare ett barn utvecklar sin finmotorik, desto lättare har hen att lära sig andra saker, konstaterar professorn och tidigare handkirurgen Göran Lundborg.
Motoriklarmet Barnen har svårt att gå i skogen, klättra och hålla pennan rätt. Sex av tio förskollärare ser en försämring av barns motorik de senaste åren.
Krönika När ska det bli ett erkänt faktum i vårt samhälle att det är otroligt svårt att arbeta med människor, både barn och vuxna? undrar förskolläraren Eva Lindström som reagerar mot förslaget att ta bort behörighetskraven till gymnasiets yrkesprogram.
Orosanmälan Förskolepersonal är dålig på att upptäcka barn som lever med hedersförtryck, visade nyligen en granskning från Malmö. Haninge hade samma problem – tills en personalutbildning ledde till att antalet orosanmälningar fördubblades.
Krönika När alla utvecklingssamtal är genomförda, kvalitetsrapporten ivägskickad och grynen via förskoleklassen klivit in i skolans värld – vad ska vi då göra med alla ord vi vägt på guldvåg? skriver förskolläraren Erik Stenkula.