”Skönlitteratur får inte reduceras till färdighetsträning”
Louise Almqvist, forskare vid Umeå universitet, disputerade nyligen med avhandlingen ”Störande litteraturundervisning – litteratur, demokrati och värdegrundsarbete”.
Forskning Skönlitteratur får inte reduceras till färdighetsträning för läsning. Det betonar forskaren Louise Almqvist, som har skrivit en avhandling om hur lärare kan använda skönlitteratur i demokratiska samtal om sexualitet och värdegrund.
Louise Almqvist, forskare vid Umeå universitet, har i sin avhandling fokuserat på hur skönlitteratur kan användas inom kunskapsområdet sexualitet, samlevnad och relationer och i skolans värdegrundsarbete.
Hon analyserar bland annat sex böcker från bilderboken ”Kivi och monsterhund” till vuxenromanen ”Populärmusik från Vittula”.
– ”Kivi och monsterhund” är en bok för yngre barn och handlar om en person som använder begreppet hen. Från förskolan upp till gymnasiet är litteratur extra lämplig för att ta upp frågor om sexualitet och värdegrund. Skönlitteratur kan skapa diskussioner utifrån elevernas egna frågor och reaktioner, säger Louise Almqvist.
”Politisk och etisk potential”
Titeln på avhandlingen är ”Störande litteraturundervisning”. Den syftar på att utmana rådande föreställningar och att en lärare kan ställa frågor som öppnar för nya sätt att tänka.
– Skönlitteratur lämpar sig väl för det här och det finns en stark tradition att arbeta med frågor om sexualitet, relationer och värdegrund utifrån queerteoretiska perspektiv.
Med böcker som utgångspunkt kan diskussionerna i klassrummet bli mindre känsliga eller utlämnande. Man kan med stöd i litteraturen skapa en trygghet i att ställa olika åsikter mot varandra. Något som även stärker det demokratiska samtalet där alla elever kan delta, betonar Louise Almqvist.
– Skönlitteratur får inte reduceras till färdighetsträning för läsning utan den har en politisk och etisk potential.
Ansvarslöst att inte prata om detta
Louise Almqvist skriver i avhandlingen att ”tillgången till internet har gjort information om ’vuxna hemligheter’ så som sex och våld omöjliga att kontrollera. Risken finns alltid att elever som bär på trauman kommer att bli upprörda om liknande situationer berörs i undervisningen, men det finns också en reell risk att det är läraren som kommer bli illa berörd av vad eleverna vet, och vilken verklighet de lever i.”
– Det finns ofta en uppfattning att barn är oskyldiga och därför ska undervisningen inte handla om sådant som är sexuellt problematiskt. Men verkligheten är sådan att till exempel Onlyfans, som är en slags modern form av prostitution, används långt ner i åldrarna. Att inte vilja prata om de här frågorna med barn blir snarare ansvarslöst, säger Louise Almqvist.
I avhandlingen finns en didaktisk modell hur främst lärare i svenska kan undervisa med stöd av skönlitteratur.
– Den visar på hur man kan jobba störande och utmanande men den behöver inte följas till punkt och pricka.
Forskarens tips till lärare
Förslag på hur skönlitteratur kan användas i klassrumsundervisning:
- Välj två böcker (eller fler) som berör liknande teman.
- Gör en egen läsning av verken.
- Låt eleverna läsa texterna och samla in deras reaktioner.
- Använd elevernas reaktioner som underlag för hur diskussionen bör läggas upp.
- Led klassrumsdiskussionen. Stör elevernas tolkningar genom att kontrastera dem mot varandra, samt genom att bidra med egna specialfrågor som kan belysa de aspekter av texten som eleverna förbisett.
- Kontrastera de två verken samt diskussionerna kring dem mot varandra.
- Upprepa detta arbetssätt vid ett flertal tillfällen. Betona att alla åsikter är betydelsefulla och kommer att utmanas, samt att detta fyller en demokratisk funktion.
Källa: ”Störande litteraturundervisning – Litteratur, demokrati och värdegrundsarbete”
LÄS ÄVEN
Läsförståelse i fokus när elever läser skönlitteratur i skolan
Så öppnar de nya världar – med skönlitteratur
Forskaren: Elever får inte lära sig att njuta av skönlitteratur i skolan
Användningen av skönlitteratur spretar i engelskan