Sveriges Lärares checklista till kommunpolitikerna.
Till startsidan
Posta Sveriges Lärares krav till din politiker, uppmanar Davids Gustafsson, ordförande i Stockholm.
Debatt
Sveriges Lärares checklista ”Hej kommunpolitiker!" innehåller nio krav. De kan sammanställas till ett enda: ”Låt oss vara lärare”.
Nu uppmanar Sveriges Lärare Stockholm hela medlemskåren att kontakta sin skolpolitiker. ”300 000 påminnelser om att framtidens Sverige formas i klassrummen – inte i sparpaket”, skriver ordföranden David Gustafsson.
Just nu pågår en avtalsrörelse mellan Sveriges Lärare och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Samtidigt pressas skolan allt hårdare – med större elevgrupper och mindre tid för det som verkligen räknas: undervisning.
Någonstans måste förändringen börja. Någon måste våga ta ansvar. Så varför inte du?
För vi vet något ni verkar ha glömt: lärare är inte bara lärare. Vi är 300 000 röstande medborgare. Vi är föräldrar, grannar, vänner och opinionsbildare. Vi har som ni nog vet bildat ett nytt fackförbund med ett enkelt budskap: Låt oss vara lärare.
Sveriges Lärares checklista till kommunpolitikerna.
Därför har vi tagit fram en checklista till dig som är kommunpolitiker – ”Hej kommunpolitiker”. Den innehåller nio samhällsekonomiska genidrag som kan lyfta både skolan och din kommun.
Så låt oss göra det. Tänk dig att alla 15 000 medlemmar i Sveriges Lärare Stockholm postar checklistan till skolborgarrådet Emilia Bjuggren (S).
Stadshuset fylls med kuvert – som när breven till Harry Potter rasade in hos familjen Dursley. Fast istället för ugglor kommer de med ett budskap: Vi kräver förutsättningar för att göra vårt jobb.
Och föreställ dig sedan att alla våra 300 000 medlemmar i hela landet gör samma sak. Skickar checklistan till sina kommunpolitiker. 300 000 kuvert. 300 000 påminnelser om att framtidens Sverige formas i klassrummen – inte i sparpaket.
Någon måste ta ansvar, varför inte du?
För det är ett chickenrace just nu. Mellan alla kommunpolitiker som väntar på att någon annan ska ta första steget. Så vi frågar igen:
Vem vågar först? Vem tar checklistan på allvar och går till SKR med ett tydligt krav: Våra lärare måste få rätt förutsättningar.
David Gustafsson, ordförande, Sveriges Lärare Stockholm och förbundsledamot, Sveriges Lärare
Gör så här:
Mejla till oss på: debatt@vilarare.se
LÄS ÄVEN:
Beredd på strejk: ”Har samhället med oss”
”Friskfaktorer gör inget för ett sjukt system”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Skolpolitik Moderaternas nya skolpolitiska förslag: ”Vanlig svenskundervisning”.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern.
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”