
Ingrid Pihl-Forsmans tal – och sång – rev ner applåder under manifestationen i Piteå. Foto: Pär Bäckström/Bildbyrån
Ingrid Pihl-Forsman har arbetat fackligt i 15 år och sett Piteå gå från en högt rankad kommun till en kommun i ekonomisk kris. Foto: Pär Bäckström/Bildbyrån
Nedskärningar
Läraren och fackkämpen Ingrid Pihl-Forsman pratade om många stolta år i skolans tjänst i Piteå – en känsla som bytts mot oro för sparbetingen.
Här är hennes uppmaning till politikerna:
LÄS ÄVEN: Lärarna i Piteå har fått nog – ”Det är ett stålbad”
”Jag heter Ingrid Pihl-Forsman och har jobbat som lärare i trettio år och här i kommunen på Pitholmsskolan, i 23 av dem. Jag har också arbetat fackligt i femton år på olika nivåer inom förbundet, vilket jag fortfarande gör.
Under mina år i kommunen, har Piteå legat högt jämfört med andra, i olika undersökningar och rankingar och varit nationellt känd som en bra skolkommun. Jag har kunnat förstå varför, inte minst när jag har jämfört mina egna skolerfarenheter med andra fackliga kollegor runt om i landet.
Jag har trivts här, både privat och i arbetslivet. Mina tre nu vuxna barn har fått gå i förskola, fritids, skola och gymnasiet av högsta klass och på mitt jobb har jag haft legitimerade, engagerade och erfarna lärarkollegor som har betytt massor för många av våra barn och unga i Piteå. Jag har dessutom genomgående haft bra rektorer och sedan flera år tillbaka, världens bästa.
Jag står här för att jag är uppriktigt bekymrad och orolig.
Varför står jag då här nu? Varför står ni här? Fredagens besked om ytterligare sparbeting för barn och utbildning gjorde det hela nästan komiskt uppenbart, förstås. Men… Jag står här för att jag är uppriktigt bekymrad och orolig.
Jag är orolig för att våra riksdagspartier inte kan enas om att utbildning är en nationell angelägenhet och att de inte vill ta det ansvaret, trots att det finns ett stort stöd för det bland väljarna.
Jag är orolig för att jag vet att det som sparas på våra unga kommer att kosta samhället enorma summor pengar i andra änden och ett onödigt lidande för de unga som inte får det stöd som de behöver, eller hinner bli sedda nog. Stöd som behövs för att bli allt det där fina som visst står i både skollag och läroplan. Ansvarstagande samhällsmedborgare, med tilltro till sin egen förmåga och rustade för vidare studier och/eller arbetsliv och livet självt.
(Inte alla förstås, många kommer att klara sig bra tack vare föräldrars utbildningsnivå och stabila hemförhållanden, ska vi ju komma ihåg.)
Ingrid Pihl-Forsmans tal – och sång – rev ner applåder under manifestationen i Piteå. Foto: Pär Bäckström/Bildbyrån
Jag är orolig för att den höga kvalitén och relativt trygga skolmiljön för alla barn och elever, som vi pitebor har kunnat vara stolta över i Piteå, inte kommer att fortsätta vara det så länge till. Min pappa sade alltid att behoven är oändliga, men resurserna begränsade. Sant, men då måste man identifiera de viktigaste behoven, och jag menar att skolan, med allt som vi lägger i det enda ordet, är ett sådant.
Jag står också här för att jag anser att vår kamp för att de som sitter på pengarna och makten ska ”Satsa mer på skolan”, måste både synas och höras. Och nu behöver jag er hjälp.
Melodi Queen - We will rock you:
”dunk-dunk-klapp....dunk-dunk-klapp... x4”
SATSA MER PÅ SKOLAN!
SATSA MER PÅ SKOLAN!
Det FANNS en underSÖKning som SA att
SKOLorna i PITE
de är så fanTAStiskt bra
OCH VI håller ME,
MEN god kvaliTÈ
Det KOSTar mycket MER än en billig kliCHÈ
SATSA MER PÅ SKOLAN!
SATSA MER PÅ SKOLAN!
JAG har en kolLEga på MITT jobb
HON är suveRÄN
Hon kan LYCKas med ALLT hon VILL
Hon har ALL enerGI
Vill KÄNna sig FRI
HON ska inte STOPPas av IDioTI
SATSA MER PÅ SKOLAN!
SATSA MER PÅ SKOLAN!
JAG har en kolLEga på MITT jobb
HON är ganska TRÖTT
Hon har JOBBat för MYCKet NU
Hon är SÅ effekTIV
Men HAR inget LIV
DET måste FINnas nåt ALternaTIV
SATSA MER PÅ SKOLAN!
SATSA MER PÅ SKOLAN!
NU har vi vaKANser på MITT jobb
DET finns inga PENGar
Att lägga på extra stöd
Dom sa VI överDREV
Men SE hur det BLEV
Vi SKULle ju SATsat på VARje eLEV
SATSA MER PÅ SKOLAN!
SATSA MER PÅ SKOLAN!”
Jaara Åstrand i Piteå – ”Min bild skiljer sig från politikernas”
Budgetkaoset bubblar – här tvingas skolorna spara
Eldsjälen bakom protesterna i Göteborg: Kändes självklart
Åsa Fahléns politikerkrav: ”Lyssna på oss lärare!”
Skolprofilerna under demonstrationen: ”Vi måste bråka mer”
Maria Wiman: Det ligger en hisnande urkraft i att kroka arm tillsammans
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”
Hök25 Anna Olskog: ”Vi ökar trycket mot regeringen och lokala arbetsgivare.”
Debatt ”Utdaterad och naiv inställning till dagens informationssamhälle”
Debatt ”Psykisk ohälsa, privatekonomi, etik och moral och hundkunskap föreslås som ämnen”
Arbetsmiljö Nils Funcke: ”Rektorn får inte ens ställa frågan om en anställd talat med media.”
Krönika ”Vi kanske måste våga fundera på vad man kunde göra med tiden istället.”
Arbetsmiljö Åtalad för brott efter artikel i Vi Lärare.
Debatt ”Skärp er, SKR”, skriver Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Hök25 Centerpartiet öppnar för regleringar – men S duckar avgörande frågan.
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Digitala nationella prov Varnade själva för egna provplattformen visar Riksrevisionens granskning.
Krönika ”Dagens skolpolitiker resonerar som Bamse”, skriver Maria Wiman.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Hök25 Lärarnas före detta förhandlingschef en av de utsedda medlarna.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Hök25 500 personer samlades för gemensam manifestation i Stockholm.
Hök25 Tre avtalsombud: Därför sa vi nej till SKR:s slutbud.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.