![](/contentassets/b89830ddf7e14c5a852182414cddc8e5/ingrid-pihl-forsman-4-pitea-foto-par-backstrom.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Ingrid Pihl-Forsmans tal – och sång – rev ner applåder under manifestationen i Piteå. Foto: Pär Bäckström/Bildbyrån
Ingrid Pihl-Forsman har arbetat fackligt i 15 år och sett Piteå gå från en högt rankad kommun till en kommun i ekonomisk kris. Foto: Pär Bäckström/Bildbyrån
Nedskärningar
Läraren och fackkämpen Ingrid Pihl-Forsman pratade om många stolta år i skolans tjänst i Piteå – en känsla som bytts mot oro för sparbetingen.
Här är hennes uppmaning till politikerna:
LÄS ÄVEN: Lärarna i Piteå har fått nog – ”Det är ett stålbad”
”Jag heter Ingrid Pihl-Forsman och har jobbat som lärare i trettio år och här i kommunen på Pitholmsskolan, i 23 av dem. Jag har också arbetat fackligt i femton år på olika nivåer inom förbundet, vilket jag fortfarande gör.
Under mina år i kommunen, har Piteå legat högt jämfört med andra, i olika undersökningar och rankingar och varit nationellt känd som en bra skolkommun. Jag har kunnat förstå varför, inte minst när jag har jämfört mina egna skolerfarenheter med andra fackliga kollegor runt om i landet.
Jag har trivts här, både privat och i arbetslivet. Mina tre nu vuxna barn har fått gå i förskola, fritids, skola och gymnasiet av högsta klass och på mitt jobb har jag haft legitimerade, engagerade och erfarna lärarkollegor som har betytt massor för många av våra barn och unga i Piteå. Jag har dessutom genomgående haft bra rektorer och sedan flera år tillbaka, världens bästa.
Jag står här för att jag är uppriktigt bekymrad och orolig.
Varför står jag då här nu? Varför står ni här? Fredagens besked om ytterligare sparbeting för barn och utbildning gjorde det hela nästan komiskt uppenbart, förstås. Men… Jag står här för att jag är uppriktigt bekymrad och orolig.
Jag är orolig för att våra riksdagspartier inte kan enas om att utbildning är en nationell angelägenhet och att de inte vill ta det ansvaret, trots att det finns ett stort stöd för det bland väljarna.
Jag är orolig för att jag vet att det som sparas på våra unga kommer att kosta samhället enorma summor pengar i andra änden och ett onödigt lidande för de unga som inte får det stöd som de behöver, eller hinner bli sedda nog. Stöd som behövs för att bli allt det där fina som visst står i både skollag och läroplan. Ansvarstagande samhällsmedborgare, med tilltro till sin egen förmåga och rustade för vidare studier och/eller arbetsliv och livet självt.
(Inte alla förstås, många kommer att klara sig bra tack vare föräldrars utbildningsnivå och stabila hemförhållanden, ska vi ju komma ihåg.)
Ingrid Pihl-Forsmans tal – och sång – rev ner applåder under manifestationen i Piteå. Foto: Pär Bäckström/Bildbyrån
Jag är orolig för att den höga kvalitén och relativt trygga skolmiljön för alla barn och elever, som vi pitebor har kunnat vara stolta över i Piteå, inte kommer att fortsätta vara det så länge till. Min pappa sade alltid att behoven är oändliga, men resurserna begränsade. Sant, men då måste man identifiera de viktigaste behoven, och jag menar att skolan, med allt som vi lägger i det enda ordet, är ett sådant.
Jag står också här för att jag anser att vår kamp för att de som sitter på pengarna och makten ska ”Satsa mer på skolan”, måste både synas och höras. Och nu behöver jag er hjälp.
Melodi Queen - We will rock you:
”dunk-dunk-klapp....dunk-dunk-klapp... x4”
SATSA MER PÅ SKOLAN!
SATSA MER PÅ SKOLAN!
Det FANNS en underSÖKning som SA att
SKOLorna i PITE
de är så fanTAStiskt bra
OCH VI håller ME,
MEN god kvaliTÈ
Det KOSTar mycket MER än en billig kliCHÈ
SATSA MER PÅ SKOLAN!
SATSA MER PÅ SKOLAN!
JAG har en kolLEga på MITT jobb
HON är suveRÄN
Hon kan LYCKas med ALLT hon VILL
Hon har ALL enerGI
Vill KÄNna sig FRI
HON ska inte STOPPas av IDioTI
SATSA MER PÅ SKOLAN!
SATSA MER PÅ SKOLAN!
JAG har en kolLEga på MITT jobb
HON är ganska TRÖTT
Hon har JOBBat för MYCKet NU
Hon är SÅ effekTIV
Men HAR inget LIV
DET måste FINnas nåt ALternaTIV
SATSA MER PÅ SKOLAN!
SATSA MER PÅ SKOLAN!
NU har vi vaKANser på MITT jobb
DET finns inga PENGar
Att lägga på extra stöd
Dom sa VI överDREV
Men SE hur det BLEV
Vi SKULle ju SATsat på VARje eLEV
SATSA MER PÅ SKOLAN!
SATSA MER PÅ SKOLAN!”
Jaara Åstrand i Piteå – ”Min bild skiljer sig från politikernas”
Budgetkaoset bubblar – här tvingas skolorna spara
Eldsjälen bakom protesterna i Göteborg: Kändes självklart
Åsa Fahléns politikerkrav: ”Lyssna på oss lärare!”
Skolprofilerna under demonstrationen: ”Vi måste bråka mer”
Maria Wiman: Det ligger en hisnande urkraft i att kroka arm tillsammans
Vi lärare debatt ”Jag hoppas att Sveriges Lärare mobiliserar oss till den perfekta storm som skolsverige och kommande avtalsrörelse behöver”, skriver Hanna Garberg.
Vi lärare debatt Fem punkter för att göra läraryrket attraktivt igen.
Skolpolitik Efter protester mot marknadsskolan varje måndag fick lärarna träffa makthavarna.
Särskilt stöd Lärare i ny undersökning: Bara elever med störst behov får stöd.
Vi lärare debatt Pensionerade läraren om framgångsreceptet: Relationellt arbete.
Skolstök Jonas Vlachos: Orsaken till svenska elevers låga resultat är sannolikt en översättningsmiss.
Friskolor Oron för eleverna skyndar på nedläggningen.
Vi lärare debatt ”Mål- och resultathets bakom dalande resultaten”.
Nedskärningar Läraren: ”Den ena handen vet inte vad den andra gör”.
Forskning 30 forskare och 400 anmälda lärare och intresserade på plats under konventet.
Krönika ”Jag är inte den mest trimmade moppen i Finnspång, om man säger så.”
Vi lärare debatt Uppmaningen om tuffa relationsarbetet: ”Detta krävs”.
Nedskärningar Hundratals lärare och linköpingsbor slöt upp i demonstrationen.
Nedskärningar SKR:s chefsekonom reder ut vad som gäller för kommunernas hantering av RUR.
Nedskärningar Fyra kommuner hade ett sammanlagt överskott på över en miljard kronor 2023 – sparar hårt på skolorna.
Nedskärningar Rasar över kommunernas fonderade tillgångar: ”Skolan är absolut en investering.”
Eu-skolvalet Intresset för EU-skolvalet har ökat.
Vi lärare debatt Läraren om de fyra ödesvalen för svensk skola.
Ledare Sveriges Lärares nya ordförande i sin första ledare: Du och jag plus alla våra kollegor bildar ett ”vi” som kan agera och göra skillnad.
Krönika ”Hur gör man i en digital tid full av AI, AR och algoritmer samtidigt som man också vill värna nötandet, det ihärdiga och analoga?”
Hoten mot lärarna Delar av innehållet på kommunens hemsida skapade oro bland lärarna.
Vi lärare debatt ”Rimligare är att vi hanterar kompletteringar med varsamhet”, skriver debattörerna.
Läsinlärning Skolverkets förslag till läslista för alla stadier – hur många har du läst?
Granskning ”Påtryckningar från föräldrar är inte ett generellt problem här.”
Granskning Skolor brister i betygssättning, enligt en kritisk rapport från Skolinspektionen.
Granskning Lärare, skolchefer och forskare ger sin syn på betygssystemet.
Nedskärningar Vi Lärares krönikör Maria Wiman var en av talarna under protesterna i Vaxholm.
Hoten mot lärarna Rör upp känslor bland lärare: ”Spär på oron för oss”.
Vi lärare debatt ”Att fritt låta elever kommentera lärare via olika typer av utvärderingsverktyg är ett särdeles orättvist tilltag”, skriver Olof Linton.
Replik ”Om lärare ska bli läsande förebilder behöver de vara trovärdiga i sin roll som läsare”.
Krönika ”AI slår inte att bli undervisade av en människa som bryr sig – men bryr vi oss tillräckligt?” skriver Per Kornhall.
Krönika Filippa MAnnerheim om fördelar och faror med kursutvärderingar.
Nedskärningar ”Om lärare bestämmer sig för att sluta ställa upp, havererar systemet.”
Krönika ”Av alla skolans gigantiska jätteproblem kan ju inte ”världens bästa lärare”-muggen vara värd att ödsla energi på”, skriver Maria Wiman.
Våld i skolan Paul Carlbark ingrep mot elev och fick sparken: ”Ser det som ett erkännande av kommunen att de gjorde fel”.
Friskolor Ny rapport: Därför kan utlandsägda skolor vara ett problem.
Eu-skolvalet Riksdagens talman Andreas Norlén om resultatet i stundande EU-skolvalet och vad skolorna kan göra.
Eu-skolvalet Hur mår demokratin bland Sveriges elever? Här ger två lärare sin syn.
Krönika ”Säga vad man vill om läraryrket – i klassrummet står tiden aldrig stilla”, skriver Maria Wiman.
Kongressen Så vill Sveriges Lärare gå vidare med förstatligande av skolan.
Kongressen Svarar i enkät: ”Jag har märkt hur bra vi jobbar tillsammans”.
Sveriges lärare Läs hela talet av Sveriges Lärares nya ordförande – ord för ord.
Sveriges lärare Anna Olskog vald att leda Sveriges Lärare: ”Det är underbart – fast svindlande.”
Krönika ”Vilken käftsmäll till säsongsavslutning va?”, skriver Maria Wiman om läsårets sista skälvande veckor.
Vi lärare debatt Inkludering eller exkludering – forskaren och föräldern om skolan för barn med npf.
Friskolor Lotta Edholm om kommunernas ”straffavgifter”: ”Nu måste vi helrenovera friskolesystemet”.
Nedskärningar Tvingas betala kommunens friskolor – oavsett behov: ”Fast i en negativ spiral”.
Nedskärningar Kommunen sparar – läraren: ”Jobbet är samma fast lönen blir lägre”.
Friskolor Skolinspektionens generaldirektör till Vi Lärare: ”Ser ett bristmönster”.
Kongressen Här ska förbundet sätta den politiska inriktningen för de närmaste fyra åren – med en ny ordförande.