
Rapporten från FOHM den 18 december 2020 som redovisar läget för covid-19<br />till och med vecka 50 (7 – 13 december).
Coronaviruset Folkhälsomyndigheten (FOHM) har fått skarp kritik för sin hållning att barn och unga inte driver covid-smitta. Och först vecka 46 2020 började myndigheten sammanställa uppgifter om utbrott i skolorna.
LÄS MER: Regeringen ger grundskolor möjlighet till distans på höstadiet
Vecka 49 rapporterade regionernas smittskyddsenheter in 29 covidutbrott i förskolan, 77 på grundskolan och 20 på gymnasiet. Ett utbrott omfattar minst två personer som inte blivit smittade i hushållet.
Trots att FOHM hela tiden hävdat att skolan inte är en riskmiljö, så är det först under de sista veckorna 2020 som någon myndighet samlat information om läget i förskola och skola.
Under samma vecka stod grundskolan för nära 40 procent av alla utbrott, något som fått 30 forskare att kräva fortsatt distansundervisning även för högstadiet, i en debattartikel i DN.
– Vi har en stor förekomst av covid-19 i gruppen ned till 13–15 år, säger Folkhälsomyndighetens avdelningschef Karin Tegmark Wisell på torsdagens presskonferens.
LÄSTIPS: SAKNAS GRUND FÖR STÄNGNING AV HÖGSTADIET
Strax innan jul ansåg Folkhälsomyndigheten att det fortfarande saknades grund för en landsomfattande stängning av högstadiet – men flera regioner övergick ändå till stängda skoldörrar och digital undervisning.
Läraren.se har tidigare skrivit om kritiken mot FOHM:s hållning.
Beskedet från statsepidemiolog Anders Tegnell har hela tiden varit att lärare löper liten risk för smitta. Nationalekonomen Helena Svaleryd menar dock att rapporten är missvisande – bland annat eftersom FOHM inte tagit hänsyn till smittan på högstadiet.
LÄSTIPS: PROFESSORNS KRITIK MOT FOHM
Samtidigt visade sig att FOHM:s rapport byggde på siffror från en tidsperiod då smittospridningen inte var lika stor som idag.
Kritik kommer också från specialpedagoger och modersmålslärare, som menar att deras arbetsuppgifter gör det omöjligt att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.
Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand kräver att myndigheten tar sitt ansvar.
– Jag möter jättemycket oro från lärarna, och jag är själv orolig. Vi vet ju genom våra rapporter att majoriteten av arbetsgivarna inte vidtagit åtgärder för att möta rekommendationerna, och man har inte heller infört åtgärder för att minska risken för lärare att smittas, i den utsträckning vi förväntar oss, säger hon till Läraren.se.
Rapporten från FOHM den 18 december 2020 som redovisar läget för covid-19<br />till och med vecka 50 (7 – 13 december).
LÄS ÄVEN
Wiman: Känner mig som matadoren i Ferdinand – gör någonting!
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Kursplaner Stora förändringar för profilskolorna om utredningens förslag blir verklighet.
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Forskaren Mikael Bruér ser inga tecken på att digitala verktyg minskar klyftorna.
Jämställdhet Sveriges Lärare skruvar upp engagemanget för HBTQI-personers rättigheter.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Förskolans envägskommunikation kan kosta oss vårdnadshavarnas förtroende” skriver en förskollärare och forskare.
Skolpolitik Olskog: ”Lärare i hela landet väntar på resultat”
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Fackligt Går emot Saco – gör offentligt uttalande
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Lovskola Youssef Dhraief ger eleverna en halv termins mattelektioner – på två veckor.
Betyg Läraren pressades att sätta högre betyg – nu griper Sveriges Lärare in.
Almedalen Ideologiska skillnader – så tycker partierna om marknadsskolan.
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Våld i skolan ”Signaler om att skolan inte polisanmäler allt de borde – av rädsla”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Arbetsbelastning Kommunen: ”Kan bidra till goda arbetsvillkor och ett ökat fokus på undervisningen”
Läsning Vill se skarpare skrivningar: ”Läsningen måste prioriteras i alla åldrar.”