Rapporten från FOHM den 18 december 2020 som redovisar läget för covid-19<br />till och med vecka 50 (7 – 13 december).
Till startsidan
Coronaviruset Folkhälsomyndigheten (FOHM) har fått skarp kritik för sin hållning att barn och unga inte driver covid-smitta. Och först vecka 46 2020 började myndigheten sammanställa uppgifter om utbrott i skolorna.
LÄS MER: Regeringen ger grundskolor möjlighet till distans på höstadiet
Vecka 49 rapporterade regionernas smittskyddsenheter in 29 covidutbrott i förskolan, 77 på grundskolan och 20 på gymnasiet. Ett utbrott omfattar minst två personer som inte blivit smittade i hushållet.
Trots att FOHM hela tiden hävdat att skolan inte är en riskmiljö, så är det först under de sista veckorna 2020 som någon myndighet samlat information om läget i förskola och skola.
Under samma vecka stod grundskolan för nära 40 procent av alla utbrott, något som fått 30 forskare att kräva fortsatt distansundervisning även för högstadiet, i en debattartikel i DN.
– Vi har en stor förekomst av covid-19 i gruppen ned till 13–15 år, säger Folkhälsomyndighetens avdelningschef Karin Tegmark Wisell på torsdagens presskonferens.
LÄSTIPS: SAKNAS GRUND FÖR STÄNGNING AV HÖGSTADIET
Strax innan jul ansåg Folkhälsomyndigheten att det fortfarande saknades grund för en landsomfattande stängning av högstadiet – men flera regioner övergick ändå till stängda skoldörrar och digital undervisning.
Läraren.se har tidigare skrivit om kritiken mot FOHM:s hållning.
Beskedet från statsepidemiolog Anders Tegnell har hela tiden varit att lärare löper liten risk för smitta. Nationalekonomen Helena Svaleryd menar dock att rapporten är missvisande – bland annat eftersom FOHM inte tagit hänsyn till smittan på högstadiet.
LÄSTIPS: PROFESSORNS KRITIK MOT FOHM
Samtidigt visade sig att FOHM:s rapport byggde på siffror från en tidsperiod då smittospridningen inte var lika stor som idag.
Kritik kommer också från specialpedagoger och modersmålslärare, som menar att deras arbetsuppgifter gör det omöjligt att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.
Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand kräver att myndigheten tar sitt ansvar.
– Jag möter jättemycket oro från lärarna, och jag är själv orolig. Vi vet ju genom våra rapporter att majoriteten av arbetsgivarna inte vidtagit åtgärder för att möta rekommendationerna, och man har inte heller infört åtgärder för att minska risken för lärare att smittas, i den utsträckning vi förväntar oss, säger hon till Läraren.se.
Rapporten från FOHM den 18 december 2020 som redovisar läget för covid-19<br />till och med vecka 50 (7 – 13 december).
LÄS ÄVEN
Wiman: Känner mig som matadoren i Ferdinand – gör någonting!
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Förskola Diplomerad av Folkhälsomyndigheten för bland annat akuthink och portade mjukisdjur.