
Rapporten från FOHM den 18 december 2020 som redovisar läget för covid-19<br />till och med vecka 50 (7 – 13 december).
Coronaviruset Folkhälsomyndigheten (FOHM) har fått skarp kritik för sin hållning att barn och unga inte driver covid-smitta. Och först vecka 46 2020 började myndigheten sammanställa uppgifter om utbrott i skolorna.
LÄS MER: Regeringen ger grundskolor möjlighet till distans på höstadiet
Vecka 49 rapporterade regionernas smittskyddsenheter in 29 covidutbrott i förskolan, 77 på grundskolan och 20 på gymnasiet. Ett utbrott omfattar minst två personer som inte blivit smittade i hushållet.
Trots att FOHM hela tiden hävdat att skolan inte är en riskmiljö, så är det först under de sista veckorna 2020 som någon myndighet samlat information om läget i förskola och skola.
Under samma vecka stod grundskolan för nära 40 procent av alla utbrott, något som fått 30 forskare att kräva fortsatt distansundervisning även för högstadiet, i en debattartikel i DN.
– Vi har en stor förekomst av covid-19 i gruppen ned till 13–15 år, säger Folkhälsomyndighetens avdelningschef Karin Tegmark Wisell på torsdagens presskonferens.
LÄSTIPS: SAKNAS GRUND FÖR STÄNGNING AV HÖGSTADIET
Strax innan jul ansåg Folkhälsomyndigheten att det fortfarande saknades grund för en landsomfattande stängning av högstadiet – men flera regioner övergick ändå till stängda skoldörrar och digital undervisning.
Läraren.se har tidigare skrivit om kritiken mot FOHM:s hållning.
Beskedet från statsepidemiolog Anders Tegnell har hela tiden varit att lärare löper liten risk för smitta. Nationalekonomen Helena Svaleryd menar dock att rapporten är missvisande – bland annat eftersom FOHM inte tagit hänsyn till smittan på högstadiet.
LÄSTIPS: PROFESSORNS KRITIK MOT FOHM
Samtidigt visade sig att FOHM:s rapport byggde på siffror från en tidsperiod då smittospridningen inte var lika stor som idag.
Kritik kommer också från specialpedagoger och modersmålslärare, som menar att deras arbetsuppgifter gör det omöjligt att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.
Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand kräver att myndigheten tar sitt ansvar.
– Jag möter jättemycket oro från lärarna, och jag är själv orolig. Vi vet ju genom våra rapporter att majoriteten av arbetsgivarna inte vidtagit åtgärder för att möta rekommendationerna, och man har inte heller infört åtgärder för att minska risken för lärare att smittas, i den utsträckning vi förväntar oss, säger hon till Läraren.se.
Rapporten från FOHM den 18 december 2020 som redovisar läget för covid-19<br />till och med vecka 50 (7 – 13 december).
LÄS ÄVEN
Wiman: Känner mig som matadoren i Ferdinand – gör någonting!
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.