Slagorden var många när tusentals manifesterade i Göteborg. Foto: Nicklas Elmrin
Till startsidan
500 tjänster hotas i Göteborg på grund av nedskärningarna. Foto: Nicklas Elmrin
Nedskärningar
Tusentals protesterade mot att 500 tjänster försvinner i grundskolan i Göteborg.
– Konsekvensen av nedskärningarna blir att skolan handlar mer om förvaring av barn än utbildning av elever, säger Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén efter protesterna på Gustav Adolfs Torg.
LÄS ÄVEN:
500 tjänster riskerar försvinna från grundskolan: ”Makabert”
Eldsjälen bakom protesterna i Göteborg: Kändes självklart
Budskapet till politikerna: ”Ni har sommarlovet på er”
Direkt efter manifestationen lämnade Sveriges Lärare över protestlistor till kommunfullmäktige.
– Vi är också djupt oroade för läget i skolan. Det här är sorgligt och smärtsamt. Naturligtvis kommer vi lyssna på lärarna i Göteborg, säger Viktoria Tryggvadottir Rolka (s) som är grundskolenämndens ordförande.
Terje Adkins, som ansvarat för planeringen av manifestationen, är kritisk till hur politikerna informerat om nedskärningarna.
– Jag tycker att de mörkat och släppt lite uppgifter i taget. Sedan togs beslutet snabbt. Jag känner inte att det har diskuterats öppet med oss, säger han.
Viktoria Tryggvadottir Rolka har en annan bild:
– Under mina år som kommunalråd har jag haft lärarfacken lite som en remissinstans, säger hon.
Kan ni skjuta till mer pengar till skolan efter protesterna?
– Jag kan bara vädja till regeringen att de hjälper oss kommuner. Inflationen har fått förödande konsekvenser för oss, säger Viktoria Tryggvadottir Rolka.
Åsa Fahlén köper inte det här resonemanget.
– Jag är så otroligt trött på att politiker skyller på varandra. Göteborgs stad har haft överskott i flera år. De skulle faktiskt kunna ta beslutet att ge skolan mer pengar ett krisår, säger hon.
Slagorden var många när tusentals manifesterade i Göteborg. Foto: Nicklas Elmrin
Göteborgs stad har anställningstrygghet.
– Ingen kommer att sägas upp, men luckor som uppstår efter pensionsavgångar och vikariat kommer inte att tillsättas. Personal kommer också att omplaceras.
Sammanlagt handlar det om 500 tjänster i år – och till detta läggs ett sparpaket på 50 miljoner på grundskolan.
– Läget är så tufft att lärarnas hälsa är i fara, säger Sveriges Lärares ordförande i Göteborg, Andrea Meiling.
Hovåsskolan toppar listan över de skolorna som går med störst förlust.
Göteborgs-Posten har räknat fram att Hovåsskolan gått 40 000 kronor back per dag från årsskiftet till sista april – det vill säga en förlust på en miljon kronor i månaden.
Siffrorna gäller per skolområde, till och med april. Skolor med både grundskola och grundsärskola är hopslagna.
Källa: Göteborgs-Posten som granskat gundskoleförvaltningens siffror i Göteborg.
LÄS ÄVEN:
HP Tran: ”Vi är trötta på att vara trötta”
Åsa Fahléns politikerkrav: ”Lyssna på oss lärare!”
Efter lärarprotesterna: 102 nya miljoner till skolan
”Utan protesterna hade vi inte sett röken av miljonerna”
Tusentals lärare i protest – ”Står inför en katastrof”
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.